Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Undvika/minimera lagg vid spegling

JonnyRevolver

Recommended Posts

JonnyRevolver

Har uppdaterat operativsystemet på min några år gamla Macbook Pro till Mountain Lion, vilket innebär att jag kan spegla bildskärmen till min Apple TV3 (som är kopplad till en FullHD-projektor). Provade detta genom att spegla min webläsare (Chrome) när jag spelade upp Homeland via SvtPlay. Ganska påtagligt lagg blev det, vilket jag anat. Nu när Netflix finns som app i Apple TV kan det vara ok att kolla film den vägen, men serier fortsätter jag gärna att kolla via SvtPlay. Undrar därför om någon har tips på hur jag iaf kan minimera lagg? Spelar t ex routern roll här? Bredbandsuppkopplingen? Kan tillägga att den senare är så pass ok att jag inte upplever lagg när jag kollar direkt på datorn.

Har uppdaterat operativsystemet på min några år gamla Macbook Pro till Mountain Lion, vilket innebär att jag kan spegla bildskärmen till min Apple TV3 (som är kopplad till en FullHD-projektor). Provade detta genom att spegla min webläsare (Chrome) när jag spelade upp Homeland via SvtPlay. Ganska påtagligt lagg blev det, vilket jag anat. Nu när Netflix finns som app i Apple TV kan det vara ok att kolla film den vägen, men serier fortsätter jag gärna att kolla via SvtPlay. Undrar därför om någon har tips på hur jag iaf kan minimera lagg? Spelar t ex routern roll här? Bredbandsuppkopplingen? Kan tillägga att den senare är så pass ok att jag inte upplever lagg när jag kollar direkt på datorn.

Jag upplever också lagg med ATV vid dubblering. Det blir dock mycket bättre stabilitet när jag kopplar nätverkskabeln från routen till booken.

JonnyRevolver

Tack för input. För mig blir det dock lite fel väg att gå att koppla kablar, eftersom ett fundamentalt skäl till att jag skaffat Apple tv är att jag vill slippa sådant. Tolkar liverpudlians inlägg som att det ändå kan hänga (delvis) på uppkoppling. Jag menar, det innebär ju bara att datan kommer snabbare till Macbook, som ju sedan ändå överför den trådlöst till apple tv.

Andra tips?

Nej liverpudlian säger i stort sett samma sak som jag sa. Kabel är bättre än trådlöst.

Vill du fortfarande ha trådlöst, se till att din router har hög throughput på trådlösa nätverket.

JonnyRevolver

Poäng att köpa en router med högre standard och throughput enkom för att få högre nivå på kommunikationen mellan enheterna i mitt nätverk, även om jag inte ökar krämen i bredbandsuppkopplingen?

Poäng att köpa en router med högre standard och throughput enkom för att få högre nivå på kommunikationen mellan enheterna i mitt nätverk, även om jag inte ökar krämen i bredbandsuppkopplingen?

Ja. Routern bör vara minst tre gånger så snabb.

Filmen skickas via bredbandet till din router.

Sedan:

Över det trådlösa nätverket till datorn.

Filmen processas i datorn.

Sedan skickas den från datorn till routern.

Till sist från routern till ATV.

Så filmen skickas tre gånger via det trådlösa nätverket.

Om du kopplar din dator via kabel så blir det bara en "skickning" via det trådlösa, nämligen den sista från routern till ATV.

• 2 weeks later...

Hoppas ok att jag lånar den här tråden. Vill få detta förklarat från början. Hur gör man för att "spegla" datorskärmen, t ex för att kolla Svt Play via ATV. Jag har Lion 10.7 och helt ny ATV. Alltså vilka inställningar gör man på dator resp ATV?

Hoppas ok att jag lånar den här tråden. Vill få detta förklarat från början. Hur gör man för att "spegla" datorskärmen, t ex för att kolla Svt Play via ATV. Jag har Lion 10.7 och helt ny ATV. Alltså vilka inställningar gör man på dator resp ATV?

http://support.apple.com/kb/HT4437?viewlocale=sv_SE

Funkar bara på nyare datorer.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...