Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Hassekung

Råd och hjälp vid byte till SSD

Rekommendera Poster

Hassekung

Hej Hopp!

Vill egentligen bara kolla med er på forumet om jag tänker rätt angående backup av den gamla hårddisken och överföring till den nya. Jag ska alltså uppgradera min Mac Mini (early 2009) 3,1 med denna SSD.

Har sedan tidigare puttat i dessa RAM.

Så här;

1. Köra en TM-backup av den gamla HDD:n.

2. Ta bort den gamla HDD:n

3. Installera den nya SSD:n

4. Köra installationsskivan (Snow-Leopard) på den nya SSD:n (och formatera Mac OS journalförd... ja, ni vet)

5. Programuppdatering

6. Återläsning av senaste TM-backupen

Är det verkligen så här enkelt?

Troligtvis inte, det är där ni kommer in.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mippe

Finns väl många olika skolor :-) Jag clonade disken med Superduper och bytte bara diskar. Men då blir det ju en "nulägeskopia", så ingen nyinstallation. Och du måste ha en USB - SATA kabel

Redigerad av Mippe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cerb

Finns väl många olika skolor :-) Jag clonade disken med Superduper och bytte bara diskar. Men då blir det ju en "nulägeskopia", så ingen nyinstallation. Och du måste ha en USB - SATA kabel

Jag gjorde på precis samma sätt. Super smidigt. Köpte en billig kabinett och satte den nya disken i för att kunna klona den gamla, sedan åkte den gamla disken in i kabinetten och vips så hade man en extra extern hdd också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman

Jag gjorde på precis samma sätt. Super smidigt. Köpte en billig kabinett och satte den nya disken i för att kunna klona den gamla, sedan åkte den gamla disken in i kabinetten och vips så hade man en extra extern hdd också.

Om disken är mer än tre år gammal är det säkrast att använda den som slit och slängdisk utan viktiga filer på eller säkerhetskopior.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cerb

Om disken är mer än tre år gammal är det säkrast att använda den som slit och slängdisk utan viktiga filer på eller säkerhetskopior.

Självklart. Alla hårddiskar är "fäskvara". Viktiga filer bör alltid sparas på flera olika platser om man är rädd om dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hassekung

OK, tack för alternativen! Hört talas om Supeduper och det verkar ju fungera bra. Jag tänkte dock slippa köpa på mig kablaget. Kan man göra som jag tänkt, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82

http://support.apple.com/kb/HT1427?viewlocale=sv_SE

"Starta Mac-datorn från återställningssystemet med säkerhetskopieringsenheten ansluten (Kommando-R vid start) eller Mac OS X v10.6 installationsskiva. Använd sedan verktyget Återskapa från en Time Machine-säkerhetskopia."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hassekung

http://support.apple...iewlocale=sv_SE

"Starta Mac-datorn från återställningssystemet med säkerhetskopieringsenheten ansluten (Kommando-R vid start) eller Mac OS X v10.6 installationsskiva. Använd sedan verktyget Återskapa från en Time Machine-säkerhetskopia."

Där har vi det! Thanx!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...