Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Råd och hjälp vid byte till SSD


Hassekung

Rekommendera Poster

Hej Hopp!

 

Vill egentligen bara kolla med er på forumet om jag tänker rätt angående backup av den gamla hårddisken och överföring till den nya. Jag ska alltså uppgradera min Mac Mini (early 2009) 3,1 med denna SSD.

Har sedan tidigare puttat i dessa RAM.

 

Så här;

 

1. Köra en TM-backup av den gamla HDD:n.

2. Ta bort den gamla HDD:n

3. Installera den nya SSD:n

4. Köra installationsskivan (Snow-Leopard) på den nya SSD:n (och formatera Mac OS journalförd... ja, ni vet)

5. Programuppdatering

6. Återläsning av senaste TM-backupen

 

Är det verkligen så här enkelt?

 

Troligtvis inte, det är där ni kommer in.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl många olika skolor :-) Jag clonade disken med Superduper och bytte bara diskar. Men då blir det ju en "nulägeskopia", så ingen nyinstallation. Och du måste ha en USB - SATA kabel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl många olika skolor :-) Jag clonade disken med Superduper och bytte bara diskar. Men då blir det ju en "nulägeskopia", så ingen nyinstallation. Och du måste ha en USB - SATA kabel

Jag gjorde på precis samma sätt. Super smidigt. Köpte en billig kabinett och satte den nya disken i för att kunna klona den gamla, sedan åkte den gamla disken in i kabinetten och vips så hade man en extra extern hdd också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde på precis samma sätt. Super smidigt. Köpte en billig kabinett och satte den nya disken i för att kunna klona den gamla, sedan åkte den gamla disken in i kabinetten och vips så hade man en extra extern hdd också.

 

 

Om disken är mer än tre år gammal är det säkrast att använda den som slit och slängdisk utan viktiga filer på eller säkerhetskopior.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om disken är mer än tre år gammal är det säkrast att använda den som slit och slängdisk utan viktiga filer på eller säkerhetskopior.

Självklart. Alla hårddiskar är "fäskvara". Viktiga filer bör alltid sparas på flera olika platser om man är rädd om dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack för alternativen! Hört talas om Supeduper och det verkar ju fungera bra. Jag tänkte dock slippa köpa på mig kablaget. Kan man göra som jag tänkt, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://support.apple.com/kb/HT1427?viewlocale=sv_SE

"Starta Mac-datorn från återställningssystemet med säkerhetskopieringsenheten ansluten (Kommando-R vid start) eller Mac OS X v10.6 installationsskiva. Använd sedan verktyget Återskapa från en Time Machine-säkerhetskopia."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://support.apple...iewlocale=sv_SE

"Starta Mac-datorn från återställningssystemet med säkerhetskopieringsenheten ansluten (Kommando-R vid start) eller Mac OS X v10.6 installationsskiva. Använd sedan verktyget Återskapa från en Time Machine-säkerhetskopia."

 

Där har vi det! Thanx!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...