Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Erfarenheter av Telia Smart-router?


jern

Rekommendera Poster

Ska inom kort flytta och det första jag kollade upp var så klart bredbandsutbudet. Från att suttit på studentnät i 4-5 år ska det bli oerhört skönt med riktigt Internet.

Finns en rad olika distributörer av ADSL men sen finns också Telia som fiber-leverantör och en 100/100-lina skulle verkligen inte sitta fel.

 

De erbjuder sina kunder en Telia Smart-router och jag tänkte se om det finns någon har/haft en sådant och kan ge lite feedback?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att Telias router från Thomson är bättre eller sämre än något annat. Dvs hopplöst skit i största allmänhet. De fungerar men är gårdagens gamla teknik, få inställningsmöjligheter osv.... Tyvär kan man inte välja bort den mot ett modem och egen router om man vill använda deras utbud för TV/Telefoni osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du andra tjänster än internet från telia (IPTV, IP-telefoni) så kan du brygga Telia-routern och köra med en egen router för internet-anslutningen.

 

Har du bara internet från Telia så kan du säga upp "smart"-tjänsten, skicka tillbaka telias router och köra med en egen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer enbart ha Telia som Internet-leverantör, inget behov av IPTV eller telefoni.

 

Jag ville mest kolla andras erfarenheter om det skulle vara något märkvärt positivt/negativt med just den routerlösningen. Den jag har idag sjunger verkligen på sista versen och det abonnemang som jag funderar på att ta ingår det ej men kan välj till för 29:-/mån vilket känns väldigt överkomligt istället för 800-1000:- för en helt ny.

 

Alla har självklart olika behov med tanke på användningsområde men för mig kommer den funka som en relativt enkel router utan något direkt tweakande. Och så långt verkar den helt ok! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du andra tjänster än internet från telia (IPTV, IP-telefoni) så kan du brygga Telia-routern och köra med en egen router för internet-anslutningen.

 

Har du bara internet från Telia så kan du säga upp "smart"-tjänsten, skicka tillbaka telias router och köra med en egen.

Vad är fördelen med att brygga routern och köra eget? Dessutom går den väl inte att brygga på egen hand om jag förstått saken rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo man kan iofs "slava" den och köra en router till i t ex 4'e jacket. Sen i den får man ange ett bryggvärde/kjedjenummer, så den hittar rätt. Min gamla router (FWG114P) hade ett sånt spec för WiFi oxå, som en slag extended range om man körde med 2. (Om det nu är det som är att "brygga".)

 

Fördelen kanske kunde vara att man kan köra Telias router för internet/tv/tele och sen köra sina datorer på en egen och låta den delen gå rakt igenom Thompson istället.

 

 

Tror inte att Telias router från Thomson är bättre eller sämre än något annat.

Jo... det lilla jag har haft kontakt med den tycker jag den är allt annat än bra. Den är bra el rättare sagt "ok" om man bara skall ha den till attf å lite internet, men så fort man skall göra ngn egen grejj/uppsättning av grejjer så kommer man inte långt. Den är mer inlåst än vad iPhone är. Den har ju dubbla användare s a s. En som är en själ och en superanvändare som är Telia, så de kan gå in i den från deras håll och kolla/grejja/fixa om det skulle vara ngt. Och det kan ju vara bra. Men den är otroligt begränsad för övrigt. Men som sagt - bra för ISP'arna när de skall supporta folk.

 

Om den nu dessutom kostar 29,-/mån skulle i a f jag hellre köpa en halvbra->bra router för en 5-600,-

T ex: Netgear WNR3500L med open-source, så kan man välja att köra olika "OS" i den. Finns jättemånga bra.

 

Har oxå fiber 100/100 på G här ute. Jag kommer inte använda deras Thompson. Bara om det är enda sättet man kan få TV/tele, men det borde finnas lösa grejjer att köpa för den biten med. :unsure::fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just WNR3500L är inte direkt bästa exemplet på en router för "open-source"-mjukvara.

Drivarna för dess trådlösa krets är inte open-source vilket tvingar en att köra en gammal 2.4-kernel för att få igång det.

Att säga att det är en "open-source"-router är en lögn. Samma lögn gäller "flaggskeppet" asus n66u som delvis saluförs med stöd för "open-source".

 

För att ta det direkt från en av utvecklarna för openwrt:

Please don't fall for the OpenSource router nonesense.

 

"Open Source Router" here actually means "DD-Wrt supported", not more.

The wireless drivers are binary, the ethernet drivers are binary, the kernel is ancient and the platform support code an ugly mess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo man kan iofs "slava" den och köra en router till i t ex 4'e jacket. Sen i den får man ange ett bryggvärde/kjedjenummer, så den hittar rätt. Min gamla router (FWG114P) hade ett sånt spec för WiFi oxå, som en slag extended range om man körde med 2. (Om det nu är det som är att "brygga".)

 

Fördelen kanske kunde vara att man kan köra Telias router för internet/tv/tele och sen köra sina datorer på en egen och låta den delen gå rakt igenom Thompson istället.

 

// snip //

 

Har oxå fiber 100/100 på G här ute. Jag kommer inte använda deras Thompson. Bara om det är enda sättet man kan få TV/tele, men det borde finnas lösa grejjer att köpa för den biten med. :unsure::fundersam:

När man bryggar den så kopplas internet-anslutningen rakt igenom enheten och ut på en av ethernet-portarna.

Telefon-delen fortsätter fungera, och TV-boxar får kopplas direkt till thompson-enheten.

 

 

Vill du slippa thompson helt och hållet kan du "be" (Hota i stort sett) Telia att skicka en switch som delar upp VLAN:en för IP-TV, IP-telefoni och internet på enskilda portar. Du får även "be" om att de skickar en separat telefon-"dosa" som du kopplar in i switchen. Sen är det "bara" att köra.

 

Använder du inte IP-telefoni och vill slippa jävlas kan du köpa en egen smart switch som klarar av VLAN för att komma åt IP-TV och internet samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo... det lilla jag har haft kontakt med den tycker jag den är allt annat än bra. Den är bra el rättare sagt "ok" om man bara skall ha den till attf å lite internet, men så fort man skall göra ngn egen grejj/uppsättning av grejjer så kommer man inte långt. Den är mer inlåst än vad iPhone är. Den har ju dubbla användare s a s. En som är en själ och en superanvändare som är Telia, så de kan gå in i den från deras håll och kolla/grejja/fixa om det skulle vara ngt. Och det kan ju vara bra. Men den är otroligt begränsad för övrigt. Men som sagt - bra för ISP'arna när de skall supporta folk.

 

Det jag menade men missade att skriva var att jag menade att Telias "Smart" inte är bättre eller sämre router än vad övriga leverantörer skickar med, alla är låsta och låter inte användaren på ett bra sätt kontrollera den.

 

Som router är den inte bra, dock inte sämre än vad övriga leverantörer erbjuder med sina abonnemang. Ett tag så skrevs det väldigt mycket om det fullständigt nerlåsta skiten som ComHem skickade med till sina kunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man bryggar den så kopplas internet-anslutningen rakt igenom enheten och ut på en av ethernet-portarna.

Telefon-delen fortsätter fungera, och TV-boxar får kopplas direkt till thompson-enheten.

 

 

Vill du slippa thompson helt och hållet kan du "be" (Hota i stort sett) Telia att skicka en switch som delar upp VLAN:en för IP-TV, IP-telefoni och internet på enskilda portar. Du får även "be" om att de skickar en separat telefon-"dosa" som du kopplar in i switchen. Sen är det "bara" att köra.

 

Använder du inte IP-telefoni och vill slippa jävlas kan du köpa en egen smart switch som klarar av VLAN för att komma åt IP-TV och internet samtidigt.

Bra info! Tack!

 

Appropå Voip: Såg en liten kul guide igår om hur man kunde göra sig en egen lite Voip-växel (server) hemma - bara man hade voip'en först. http://www.itpro.co.uk/610757/video-how-to-build-your-own-voip-based-pbx-server

 

 

 

Det jag menade men missade att skriva var att jag menade att Telias "Smart" inte är bättre eller sämre router än vad övriga leverantörer skickar med, alla är låsta och låter inte användaren på ett bra sätt kontrollera den.

 

Som router är den inte bra, dock inte sämre än vad övriga leverantörer erbjuder med sina abonnemang. Ett tag så skrevs det väldigt mycket om det fullständigt nerlåsta skiten som ComHem skickade med till sina kunder.

Ja, det är väl nästa alla ISPar som kör med den där Thomson nu. Trist, men man förstår dem väl lite. De borde ha ngn liten kryssruta man kan kryssa i när man beställer sitt abbonnemang: "Är du ett IT-pucko? safari-checkbox-checked-over.png" ... så kan man ju få en Thomson i sånt fall. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...