Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hdmi ljud -> receiver


Sam Fagerholm

Rekommendera Poster

Sam Fagerholm

Hej!

Har ett problem som jag har tampats med i över en månad nu efter uppgradering till Mountain Lion och ny receiver.

Det är så att jag har min 2011 MBP kopplad till en Pioneer vsx-922 receiver via hdmi.

Och från den hdmi till min projektor, Optoma hd200x som inte stöder ljud.a

 

Problemet är att så länge jag har projektorn igång så syns inte förstärkaren i "Ljud ut" menyn i ML men så fort jag stänger av projektorn så syns den.

Med förra receivern och gamla Lion så fungerade det klockrent men nu...

 

Så på något sätt så skulle man vilja ha ljudet att stanna vid förstärkaren och bilden skulle skickas vidare till projektorn.

Jag har pratat med både Pioneer och Applesupporten men ingen kan hjälpa mig. Pioneer skyller på macen och Apple skyller på ML.

Finns det någon mjukvara jag kan installera på macen för att den ska förstå att ljudet skall till Pioneeren och inte till projektorn?

 

/Sam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte stänga av i Pioneer att ljudet skickas ut / vidare till HDMI till projektorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sam Fagerholm

Jo, men det är redan påslaget på förstärkaren att den inte skall skicka ljudet vidare. Men ändå så gör den det. Så länge projektorn är avslagen d.v.s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sista utväg kan du ju alltid koppla ljudet i en optisk kabel till receivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sam Fagerholm

Jajo, har så just nu men det går inte att få det till 7.1ljud som det gör med HDMI. Det finns bara stereo att välja på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter skumt. Har en liknande förstärkare Pioneer vsx-921 och upplever inte dessa problem. Har du kollat alla inställningarna i förstärkaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hängde inte med riktigt hur du hade kopplat,men jag har liknande setup,där jag kopplat hdmi från projjen till hdmi ut på förstärkaren,sedan en hdmi från förstärkaren till datorn o då får jag ljudet från datorn ut till förstärkaren,funkar inte det menar du? iså fall får du kolla dina hdmi-settings i förstärkaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sam Fagerholm

Jo, har precis som du, Raubtier76. Hdmi hela vägen. Har verkligen lustläst manualen till förstärkaren men hittar inget som skulle vara relevant som jag inte har prövat än. Men visst låter det som det är förstärkaren som borde ta hand om ljudet och sedan skicka vidare bara bilden till projjen och inte macen som borde se till att förstärkaren tar hand om ljudet som de sade på Pioneer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om förstärkaren är inställd på att inte skicka ljudet vidare genom HDMI-ut, så ska inte en inenhet (Macen i detta fall) kunna ändra den inställningen. Så jag röstar på att något har hakat upp sig i förstärkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sam Fagerholm

Om förstärkaren är inställd på att inte skicka ljudet vidare genom HDMI-ut, så ska inte en inenhet (Macen i detta fall) kunna ändra den inställningen. Så jag röstar på att något har hakat upp sig i förstärkaren.

 

Det har du nog rätt i. Men hur skall jag göra då när Pioneer totalnekar att det är receivern det är fel på? Knappast någon garantifråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan du inte testa att återställa förstärkaren o se om det hjälper?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...