Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Miljö-/klimattråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Ur NE om kolmonoxid, apropå ursprung (antropogen = orsakad av människans aktiviteter):

 

"... Kolmonoxid kan finnas i låga halter i naturgas och vulkaniska gaser, men mycket av kolmonoxiden i atmosfären är antropogen. Den finns i brandrök (kolos) och bilavgaser. 1970 uppskattades fordonstrafik svara för ca 2/3 av de totala kolmonoxidutsläppen på sammanlagt ca 300 miljoner ton/år. 1987 var de totala kolmonoxidutsläppen oförändrat ca 300 miljoner ton/år. De två största källorna är biomassaförbränning och oxidation av naturliga kolväten (vardera ca 100 miljoner ton/år). Därefter kommer användning av fossila bränslen och oxidation av metan i luften (vardera ca 60 miljoner ton/år). ..."

Fossila bränslen är alltså ingalunda den största källan till kolmonoxidutsläpp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fossila bränslen är alltså ingalunda den största källan till kolmonoxidutsläpp.

Nä å vem har påstått det? Påstår bara att förbrända fossila bränslen spyr ut annat än CO2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä å vem har påstått det? Påstår bara att förbrända fossila bränslen spyr ut annat än CO2.

Du känner dig uppenbarligen träffad, eftersom du svarar på mitt inlägg för att neka till något som inte är riktat till dig. Jag redogör bara för hur det ligger till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur, rent praktiskt, skapar man kolmonoxid?

Ur NE igen:

 

"... Industriellt erhålls kolmonoxid som en biprodukt vid vätgasframställning, antingen genom reaktion mellan glödande kol eller koks och vattenånga vid temperaturer över ca 1 000 °C (vattengas) eller genom reaktion mellan vattenånga och naturgas vid ca 700–800 °C under tryck och i närvaro av katalysator, s.k. ångreformering. Kolmonoxid framställs också genom partiell oxidation av kolväten under begränsad lufttillförsel vid temperaturer över 1 000 °C. Gasen koncentreras och renas genom kompression, kylning, reaktion med kopparsalter och destillation. ..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ur NE igen:

 

"... Industriellt erhålls kolmonoxid som en biprodukt vid vätgasframställning, antingen genom reaktion mellan glödande kol eller koks och vattenånga vid temperaturer över ca 1 000 °C (vattengas) eller genom reaktion mellan vattenånga och naturgas vid ca 700–800 °C under tryck och i närvaro av katalysator, s.k. ångreformering. Kolmonoxid framställs också genom partiell oxidation av kolväten under begränsad lufttillförsel vid temperaturer över 1 000 °C. Gasen koncentreras och renas genom kompression, kylning, reaktion med kopparsalter och destillation. ..."

Enkelt uttryckt genom att elda kol, oavsett ursprung, med för lite syre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det visste du ju redan.

Jo, JAG visste det innan.

 

Edit: Syftet med frågan var att uppmärksamma att man lika gärna kan framställa kolmonoxid utan att blanda in fossila prylar.

Redigerad av Mattiasgbg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, JAG visste det innan.

 

Edit: Syftet med frågan var att uppmärksamma att man lika gärna kan framställa kolmonoxid utan att blanda in fossila prylar.

Jag citerade ur NE just för att illustrera detta faktum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag citerade ur NE just för att illustrera detta faktum.

Då fattar jag. Du verkade så förvånad i ditt förra inlägg. Jag uppfattade dig som förvånad i ditt förra inlägg.

Redigerad av Mattiasgbg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då fattar jag. Du verkade så förvånad i ditt förra inlägg. Jag uppfattade dig som förvånad i ditt förra inlägg.

Tänk så det kan bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur, rent praktiskt, skapar man kolmonoxid?

Om du har en vedpanna som det brinner en brasa i. Och så stänger du dragluckan (alltså den lucka som reglerar luftmängden till brandhärden i pannan). Då får du en så kallad pyreld och då skapas mängder med kolmonoxid. Detta för att det inte kommer tillräckligt med syre till elden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en vedpanna som det brinner en brasa i. Och så stänger du dragluckan (alltså den lucka som reglerar luftmängden till brandhärden i pannan). Då får du en så kallad pyreld och då skapas mängder med kolmonoxid. Detta för att det inte kommer tillräckligt med syre till elden.

Funkar alltså även med icke-fossila bränslen.

 

Hösten 2001 minns jag att det lade sig ett tunt sandtäcke över södra Sverige (jag var i Ljungby då) och som kom från Sahara. Det syntes tydligast på bilarnas lack.

Tror det var då som det var långa köer till biltvättarna. Någon röd sand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Tror det var då som det var långa köer till biltvättarna. Någon röd sand.

Det kan jag mycket väl tänka mig, det måste ha varit skrämmande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pengar inom klimatfrågan? Här är en forskares intryck:

 

"People say that the skeptics are motivated by the money? Pffft. At most that’s a few bucks here or there. But if you are making a quarter of a million per year based on the idea that CO2 is dangerous, you are very strongly motivated by the money to spread that meme to as many people as possible. If people stop believing that CO2 is the magical control knob for the climate, you’re out of a job."

 

http://wattsupwiththat.com/2012/11/24/the-alliance-and-how-it-protects-the-climate/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pengar inom klimatfrågan? Här är en forskares intryck:

 

"People say that the skeptics are motivated by the money? Pffft. At most that's a few bucks here or there. But if you are making a quarter of a million per year based on the idea that CO2 is dangerous, you are very strongly motivated by the money to spread that meme to as many people as possible. If people stop believing that CO2 is the magical control knob for the climate, you're out of a job."

 

http://wattsupwithth...ts-the-climate/

Forskare? Pffft! Bara ännu en av alla dessa allvetande bloggare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spara el med likström

 

Något jag länge funderat över varför man inte gör

 

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3591486.ece

 

Likström är svår att transformera ner till lägre spänning. Hög spänning ger mindre effektförlust och vi kan använda kablar med mindre area.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför klimatförnekare inte har någon vetenskaplig trovärdighet:

http://www.desmogblo...e-one-pie-chart

 

en forskare som gått igenom 14000 peer-reviewed publikationer publicerade 1991-2012 och kommit fram till att endast 24 av dessa drog slutsatsen att klimatförändringarna inte kan kopplas till mänskliga co2-utsläpp.

 

Scientists do not disagree about human-caused global warming. It is the ruling paradigm of climate science, in the same way that plate tectonics is the ruling paradigm of geology. We know that continents move. We know that the earth is warming and that human emissions of greenhouse gases are the primary cause. These are known facts about which virtually all publishing scientists agree.
Redigerad av dafox
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Australien genomlider just nu en extrem värmebölja. Nästa vecka väntas därtill över 50 grader varmt! Läs mer här. Citat:

 

"... Om man tittar på tisdagens temperatur så var det den varmaste dagen sedan 1911 i Australien. Det råder ingen tvekan om att vi har en mycket, mycket extrem värmebölja just nu, säger David Jones, chef för prognoser på Bureau of Meteorology till Mail Online.

Och professor Jeremy Williams vid Griffith University i Brisbane varnar för att värmeböljor som den pågående kommer att bli ett vanligare problem på grund av klimatförändringarna.

– Om det är 42 grader varmt i Hobart (i Tasmanien) så är det något allvarligt fel. Klimatförändringarna är här på riktigt nu ..."

 

Fast detta är ju bara väder? Och om det är en klimatförändring, så hade det skett ändå, utan vår aktivitet? Nej, knappast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jämförelse kan sägas att Hobart ligger ungefär lika nära ekvatorn som Marseille. Sydney hamnar runt kusten i Nordafrika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...