Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Miljö-/klimattråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Människan är vår planets värsta varelse, någonsin..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

https://www.nyteknik.se/miljo/klimatmodellen-har-anvants-felaktigt-i-tusentals-studier-6986171
 

”Ursprungligen var RCP8.5 tänkt som ett hjälpmedel för att utveckla nya energimodeller, och skaparna såg aldrig scenariot som en trolig utgång. De beräknade att sannolikheten för att den extrema utvecklingen skulle förverkligas bara låg på tre procent. Men av någon anledning var forskarna otydliga med detta. Och det blev inte bättre av att namnets bokstäver står för ”representative concentration pathways”.

Istället har RCP8.5 fått statusen som ett ”business as usual-scenario” – vilket felaktigt skulle kunna tolkas som att klimatmodellen representerar vad som blir resultatet vid en förlängning av rådande förhållanden, utan ökade inskränkningar. Och under åren har andra klimatforskare hunnit använda hypotesen i mer än 2 000 vetenskapliga avhandlingar.”

 

Tja, verkar ju som att en stor del av klimatforskarna kanske inte har full koll på ved de håller på med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, bdimin säger:

https://www.nyteknik.se/miljo/klimatmodellen-har-anvants-felaktigt-i-tusentals-studier-6986171
 

”Ursprungligen var RCP8.5 tänkt som ett hjälpmedel för att utveckla nya energimodeller, och skaparna såg aldrig scenariot som en trolig utgång. De beräknade att sannolikheten för att den extrema utvecklingen skulle förverkligas bara låg på tre procent. Men av någon anledning var forskarna otydliga med detta. Och det blev inte bättre av att namnets bokstäver står för ”representative concentration pathways”.

Istället har RCP8.5 fått statusen som ett ”business as usual-scenario” – vilket felaktigt skulle kunna tolkas som att klimatmodellen representerar vad som blir resultatet vid en förlängning av rådande förhållanden, utan ökade inskränkningar. Och under åren har andra klimatforskare hunnit använda hypotesen i mer än 2 000 vetenskapliga avhandlingar.”

 

Tja, verkar ju som att en stor del av klimatforskarna kanske inte har full koll på ved de håller på med.

Det var rätt från början. ”Peak coal” kom först 2013.

Det blir ett anakronistiskt sätt att tänka att eftersom en modell sätter igång åtgärder så anses den inte verklighetstrogen i efterhand.

Men självklart borde modellen inte användas längre, utan modellen borde revideras utifrån kända beslut i nutid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Alix säger:

Det var rätt från början. ”Peak coal” kom först 2013.

Det blir ett anakronistiskt sätt att tänka att eftersom en modell sätter igång åtgärder så anses den inte verklighetstrogen i efterhand.

Men självklart borde modellen inte användas längre, utan modellen borde revideras utifrån kända beslut i nutid.

Det finns vad jag förstått fyra RCP, varav RCP8.5 var ett scenario som bara hade en sannolikhet på 3%, RCP2.6 baseras på att peak uppträder mellan 2010-2020 vilket stämmer bättre med hur det verkligen ser ut. 
 

Så det är inte fel på RCP-modellen som sådan utan att forskarna använt extremfallet i stället för det fall som stämmer bäst med verkligheten.

 

Men det kanske är lättare att få det resultat man vill ha om man inte är så noga med att använda rätt del av RCP, vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Med tanke på hur kort tid vi haft elektronik, och man nu ser hur den fullständigt dränker vårt samhälle , känns det som vi lever i en mardröm...hur ser det 2050?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Efter att ha sett denna film, så ser jag att det går käpprätt åt helvete med allt liv på vår planet, och det går rasande fort...

 

Se den och ni förstår min pessimism..

 

https://www.svtplay.se/video/25664276/antropocen-manniskans-epok?start=auto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Pocahontas säger:

Efter att ha sett denna film, så ser jag att det går käpprätt åt helvete med allt liv på vår planet, och det går rasande fort...

 

Se den och ni förstår min pessimism..

 

https://www.svtplay.se/video/25664276/antropocen-manniskans-epok?start=auto

Det gjorde jag redan när jag såg denna.

https://www.imdb.com/title/tt1503769/

 

Tragiskt nog har huvudrollsinnehavaren tagit sig liv/blivit mördad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Pocahontas säger:

Efter att ha sett denna film, så ser jag att det går käpprätt åt helvete med allt liv på vår planet, och det går rasande fort...

 

Se den och ni förstår min pessimism..

 

https://www.svtplay.se/video/25664276/antropocen-manniskans-epok?start=auto

Möjligtvis går det käpprätt åt helvete med det nuvarande livet på planeten vi bor på, men vi människor är bara ett kort kapitel i dess historia. Planeten kommer att leva vidare, antagligen med något liv, på något sätt. Tyvärr är det inte till direkt glädje för oss erigerade apor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste att det här med den globala uppvärmningen inte är något större problem för jorden; den återhämtar sig på bara 50000 år.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag läste att det här med den globala uppvärmningen inte är något större problem för jorden; den återhämtar sig på bara 50000 år.

Då är vi nog döda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Då är vi nog säkert döda.

:yeahbaby: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Alla har varit rädda för att ekonomin kan krascha om man driver igenom kraftiga klimatåtgärder. Nu har den kraschat i alla fall. Dags då att bygga upp ekonomin igen efter klimatprinciper! :yeahbaby:

 

https://www.bt.se/boras/lindsten-vad-kan-klimatomstallningen-lara-sig-av-coronakrisen/ (se pdf)

Lindsten_ Vad kan klimatomställningen lära sig av coronakrisen_ - Borås Tidning.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Förutsatt att papperskassen tillverkas på samma villkor vad gäller utsläpp, energi och transporter som plastkassar, och att plastkassen inte hamnar i naturen, där den inte kan brytas ned, så är papperskassen faktiskt mer miljöbelastande (vid en så kallad LCA).

Således är papperskassen numera bara ungefär hälften så dyr som plastkassen numera. Glasklart. :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
7 timmar sedan, Alix säger:

Förutsatt att papperskassen tillverkas på samma villkor vad gäller utsläpp, energi och transporter som plastkassar, och att plastkassen inte hamnar i naturen, där den inte kan brytas ned, så är papperskassen faktiskt mer miljöbelastande (vid en så kallad LCA).

Således är papperskassen numera bara ungefär hälften så dyr som plastkassen numera. Glasklart. :stjarnsmall:

Eftersom platspåsar slängs i naturen i fattiga länder som Afrika så måste givetvis Sverige bidra genom att beskatta påsarna innan de förbränns.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

 

Naturen har redan hittat ett sätt att bryta ned plast via snabb evolution (50 år ungefär). Vi kan använda detta för att återvinna plast effektivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

”Det betyder att familjebilar från till exempel Volkswagen och KIA, med hälften så stora utsläpp, tappat marknadsandelar till Volvo-SUV:arna – tack vare att regeringen lättade på kraven för klimatbonus i år.”

 

Att sossarna föredrar svenska arbetstillfällen framför miljön är välkänt, men MP är trots allt med i regeringen och miljöministern är MP.

 

Så, WTF?!? :fundersam:

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-bonusregler-gynnade-nastan-bara-volvo-suv-ar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

1602400568?format=auto

 

Ganska gräsligt egentligen. Kryssningsfartyg som skrotas i förtid på grund av corona. En viktig miljöskyddsprincip är att utnyttja resurserna till fullo, innan de ersätts. De här fartygen har tydligen tjänat ut på grund av kortsiktiga kommersiella skäl. Kan de verkligen inte användas på annat sätt? Framtiden ser mörk ut när resurser inte kan tas vara på bättre än så här. Deprimerande.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kryssningsfartyg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Alix säger:

1602400568?format=auto

 

Ganska gräsligt egentligen. Kryssningsfartyg som skrotas i förtid på grund av corona. En viktig miljöskyddsprincip är att utnyttja resurserna till fullo, innan de ersätts. De här fartygen har tydligen tjänat ut på grund av kortsiktiga kommersiella skäl. Kan de verkligen inte användas på annat sätt? Framtiden ser mörk ut när resurser inte kan tas vara på bättre än så här. Deprimerande.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kryssningsfartyg

Kryssningsfartyg är väl egentligen ganska dåliga på att transportera folk energieffektivt? Men de bör kunna användas som flyttbara hotell/bostäder. Bygga om dem till någon vettig godstransport tror jag blir svårt.

 

Vet inte om det är bottens utformning som spelar roll, men vattnet ser trevligare ut vid den turkiska skroten än vid indiska Alang. Turkarna kanske är mer noga med att tömma tankar osv.

 

Aliaga ligger vid Egeiska havet strax norr om Izmir, nästa rakt öster om Aten. Skroten liggen längst ut på udden till vänster när man åker ut från staden.

 

Alang ligger i Gujarat i nordvästra Indien på den nordvästra sidan av den stora viken som går in mot Ahmedabad och Vadodara. Skroten dominerar området.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Kryssningsfartyg är väl egentligen ganska dåliga på att transportera folk energieffektivt? Men de bör kunna användas som flyttbara hotell/bostäder. Bygga om dem till någon vettig godstransport tror jag blir svårt.

 

Vet inte om det är bottens utformning som spelar roll, men vattnet ser trevligare ut vid den turkiska skroten än vid indiska Alang. Turkarna kanske är mer noga med att tömma tankar osv.

 

Aliaga ligger vid Egeiska havet strax norr om Izmir, nästa rakt öster om Aten. Skroten liggen längst ut på udden till vänster när man åker ut från staden.

 

Alang ligger i Gujarat i nordvästra Indien på den nordvästra sidan av den stora viken som går in mot Ahmedabad och Vadodara. Skroten dominerar området.

Bättre att båtarna hade gått till närliggande Lesbos så hade migranterna där kunnat få bo bra på vägen hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Bättre att båtarna hade gått till närliggande Lesbos så hade migranterna där kunnat få bo bra på vägen hem.

Jo. Alternativt skulle de kunna passera Lesbos och lasta på flyktingar innan de körs till skroten i Aliaga. Hade varit kul att se Erdogans reaktion på det.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
 Share




×
×
  • Skapa nytt...