Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Miljö-/klimattråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

2 minuter sedan, iMacKalle säger:

Börja inte med dina löjliga källor igen. Trots att du ser att jag redan nämt 1october 1950 så måste du spamma. Blää

 

Citat

Tunnelbanan - vilket den kallades redan från början - invigdes 30 september 1933. Till en början kördes vanliga spårvagnar i tunneln, med elförsörjning från en elledning i taket. 

 

http://www.varldenshaftigaste.se/artiklar/sveriges-forsta-tunnelbana/

 

Blää ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, iMacKalle säger:

Jag ser att forumets snorungar börjar äntra inläggen med sina spydiga emojis.

 

Den attityden kan du lägga ner direkt. Gäller f ö alla!
Reultatet blir bara att vi städar bort de inläggen sen, om det tar fart.

 

Håll god ton. /Eric

 

https://forum.macworld.se/guidelines/ (#2, #3)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Slussenområdet har haft tunnlar för olika ända mål sedan mitten av 1800 talet.

 

Några år innan andra världskriget började man bygga tunnelbanan i Stockholm. Bland annat byggde man tunneln mellan Katarinaberget bort till Björns Trädgård. Nerfarten var vid Katarinavägen vid OK macken som nu är riven för att nya bussterminalen håller på att byggas på platsen. Under kriget användes tunneln som skyddsrum. När kriget var över hade man gjort om sträckningen så tunneln lämnades övergiven som än idag går att promenera och cykla igenom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, modEric säger:

 

Den attityden kan du lägga ner direkt. Gäller f ö alla!
Reultatet blir bara att vi städar bort de inläggen sen, om det tar fart.

 

Håll god ton. /Eric

 

https://forum.macworld.se/guidelines/ (#2, #3)

Jag blev påhoppad av Lappen 71 och kallades för allt möjligt bland annat "Ditt Spån" ändå var det jag som blev varnad för att inte använda god ton. Fy fan så sinnessjukt. Låt stå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, iMacKalle säger:

Jag blev påhoppad av Lappen 71 och kallades för allt möjligt bland annat "Ditt Spån" ändå var det jag som blev varnad för att inte använda god ton. Fy fan så sinnessjukt. Låt stå.

Nej, du har inte blivit varnad. Det är fortf 0 poäng där:

imackalle.png.377d12d1194bcb17db2dd9e98949dc1b.png

 

Men läs gärna igen vad jag skrev så ser du även att jag skrev “alla” vilket det var - en tillsägning, till alla - att hålla god ton. Men det var där uppe i den tråden det började, och det var det meningen/tonen jag använde som exempel.

 

 

- - -

Däremot är det ju en liten märklig realtion - att gå till motattack, och kalla det “sinnesjukt”. :blink:  Lite ödmjukhet kanske skulle passa in? Den normala reaktionen vid tillsägningar brukar bara typ: “Ja, det var dumt. Vi skall skärpa oss.”

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, iMacKalle säger:

Jag blev påhoppad av Lappen 71 och kallades för allt möjligt bland annat "Ditt Spån" ändå var det jag som blev varnad för att inte använda god ton. Fy fan så sinnessjukt. Låt stå.

Matt 7:3. Joh 8:7.

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMacKalle säger:

Jovisst har man bestämt sig för att använda taggarna utåt och sprida osämja då ägnar man sig åt löjliga jämförelser. Jag förstod att det skulle bli tjafs om när  tunnelbanan började därför skrev jag 1 October 1950 vilket är det rätta datumet. Att det fanns flera provtunnel bland annat mellan  Slussen och Skanstull det visste jag men den räknades aldrig som en riktig tunnelbana.

Varför du tjafsar om att Stockholm som är den största staden som borde vara den största, det brukar huvudstäder vara det måste vara för att du skulle göra dig putslustig Du kanske är avundsjuk som bor på landet. Tar du sparken på lördagarna ner till station som enda nöje, eftersomn du inte kunde delta i tråden med det den är gjord för. Jag ser att forumets snorungar börjar äntra inläggen med sina spydiga emojis. Det står det ingenting om i Snowreelers regellista.

Om man läser vad som står till vänster om inlägget så inser man att det är han troligare tar tåget in till storstan. Det riktiga storstan alltså. Alternativt super sig så full på färjan att han inte vet i vilket land han kliver av. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Om man läser vad som står till vänster om inlägget så inser man att det är han troligare tar tåget in till storstan. Det riktiga storstan alltså. Alternativt super sig så full på färjan att han inte vet i vilket land han kliver av. 

Det lustiga är att det skrivs om en spark trots att staden i fråga är känd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, iMacKalle säger:

Jovisst har man bestämt sig för att använda taggarna utåt och sprida osämja då ägnar man sig åt löjliga jämförelser. Jag förstod att det skulle bli tjafs om när  tunnelbanan började därför skrev jag 1 October 1950 vilket är det rätta datumet. Att det fanns flera provtunnel bland annat mellan  Slussen och Skanstull det visste jag men den räknades aldrig som en riktig tunnelbana.

Varför du tjafsar om att Stockholm som är den största staden som borde vara den största, det brukar huvudstäder vara det måste vara för att du skulle göra dig putslustig Du kanske är avundsjuk som bor på landet. Tar du sparken på lördagarna ner till station som enda nöje, eftersomn du inte kunde delta i tråden med det den är gjord för. Jag ser att forumets snorungar börjar äntra inläggen med sina spydiga emojis. Det står det ingenting om i Snowreelers regellista.

Om du valt att tolka mitt inlägg som att jag har taggarna utåt så beklagar jag det.

 

Om du läser om mitt inlägg så skrev jag om det faktum att tunneln kallades Tunnelbanan.

 

"Varför du tjafsar om att Stockholm som är den största staden som borde vara den största, det brukar huvudstäder vara"

Öh? Va? Något sådant skrev jag inte. Läs om inlägget igen, OK?

 

"har man bestämt sig för att använda taggarna utåt"

Ja, inte var det jag som hade bestämt mig för det.

 

I all välmening

/Telly

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<snip />

 

Jag äntrade tråden där jag sakligt  berättat om mina erfarenheter och teorier hur man kan lösa trafikproblemen i och kring Stockholmstrakten, självklart eftersom jag bor i Stockholm, det verkar som att lantisarna ogillade det.

 

Vi hörs.

Redigerad av modEric
Sluta angrip personer och tala nedlåtande till dem.
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, iMacKalle säger:

Jo, jag förstår att dom från landet är avundsjuka på oss Stockholmare som haft tunnelbana sedan 1 October 1950. Om Helsingborg var lika stort som Stockholm så hade ni också haft dom. Det är en bra uppfinning. Som småstad  har säkert Helsingborg fördelar som Stockholmarna längtar efter, men eftersom dom inte vet vad dom saknar lider man inte av det. En sak jag är säker på är att ni också har era  bilköer i rusningstider.

 

12 timmar sedan, Alix säger:

”Stockholms tunnelbana planerades redan före och under andra världskriget, då spårvagnslinjer till förorterna byggdes med tunnelbanestandard. Den första rena tunnelbanelinjen, Slussen–Hökarängen, öppnades 1 oktober 1950.” /NE

 

5 minuter sedan, iMacKalle säger:

... Detta innebär att man aldrig mer kommer att ange datum och klockslag när exempelvis första tunnnelbanan  i Stockholm drog igång som faktiskt startade den 1 October 1950. Trots att han ser detta måste han bara leta reda på annat datum som inte alls hade med tunnelbanan att göra. Sådan är han kräket Alix, jag undrar vad han kommer att hitta på nu när han inte får några datum han kan haka upp sig på. ...

Jag postade ett inlägg som inte alls motsade vad du skrev för att se vad som skulle hända (ja, det är manipulation men bryter inte mot några regler). Mycket riktigt gick du i taket utan att ens ha läst det* (eller läst det men inte förstått*). Din fördom om mig styr alltså, inte vad jag skriver. Dina personpåhopp stör faktiskt inte, eftersom jag inser att du har problem av något slag.

 

*PS. Jag har inte angivit något annat datum, det finns bara i din fantasi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar på tal om klimatet

Klimatdiskussioner dyker upp, på fester, middagar och i kaffepauser. Nya forskningsrapporter debatteras i media. Ämnet är svårt. Här är svar på några av de vanligaste frågorna och missuppfattningarna om klimatet!” Länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En artikel i BT om en man som vann en miljon på Lotto var väl lite lätt ointressant, tills jag studsade till över detta:

 

”– Ringer ni från Svenska Spel? Har jag vunnit pengar? I så fall måste jag stanna bilen...

... Jag skulle precis åka och köpa en korv för 15 kronor. Nu kan man unna sig något annat.”

 

Det sägs alltså att bensinen/dieseln är väldigt dyr? Plus att alla onödiga utsläpp bör undvikas för miljöns skull?

 

Kan någon förklara för mig hur den här mannen tänker? Han ser sig uppenbarligen som fattig. Jag förstår ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

En artikel i BT om en man som vann en miljon på Lotto var väl lite lätt ointressant, tills jag studsade till över detta:

 

”– Ringer ni från Svenska Spel? Har jag vunnit pengar? I så fall måste jag stanna bilen...

... Jag skulle precis åka och köpa en korv för 15 kronor. Nu kan man unna sig något annat.”

 

Det sägs alltså att bensinen/dieseln är väldigt dyr? Plus att alla onödiga utsläpp bör undvikas för miljöns skull?

 

Kan någon förklara för mig hur den här mannen tänker? Han ser sig uppenbarligen som fattig. Jag förstår ingenting.

Det var väl korven som kostar 15 kronor? Och inte drivmedlet? Och nu kanske han köper något dyrare/godare att äta?

 

Han ville väl stanna bilen för att koncentrera sig på samtalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Alix säger:

En artikel i BT om en man som vann en miljon på Lotto var väl lite lätt ointressant, tills jag studsade till över detta:

 

”– Ringer ni från Svenska Spel? Har jag vunnit pengar? I så fall måste jag stanna bilen...

... Jag skulle precis åka och köpa en korv för 15 kronor. Nu kan man unna sig något annat.”

 

Det sägs alltså att bensinen/dieseln är väldigt dyr? Plus att alla onödiga utsläpp bör undvikas för miljöns skull?

 

Kan någon förklara för mig hur den här mannen tänker? Han ser sig uppenbarligen som fattig. Jag förstår ingenting.

Förhoppningsvis var korven bara en ursäkt för att ta en utflykt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Telly82 säger:

Det var väl korven som kostar 15 kronor? Och inte drivmedlet? Och nu kanske han köper något dyrare/godare att äta?

 

Han ville väl stanna bilen för att koncentrera sig på samtalet.

Ja, han tänkte nog så. Galet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Förhoppningsvis var korven bara en ursäkt för att ta en utflykt.

Drivmedlet blir väl inte billigare för att man gör en utflykt? Hur som helst, om detta är ett vanligt beteende kan man knappast kritisera mig för att jag känner bristande sympati för de som klagar på drivmedelspriserna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Alix säger:

Drivmedlet blir väl inte billigare för att man gör en utflykt? Hur som helst, om detta är ett vanligt beteende kan man knappast kritisera mig för att jag känner bristande sympati för de som klagar på drivmedelspriserna. 

Det stämmer.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl likna våra liv med en utdragen och blöt, föräldrafri fest. Folk har börjat kräkas och en del har svimmat av. Musiken har hakat upp sig och de flesta känner ångest inför morgondagens garanterade bakfylla. Någon direkt återställare gives icke. Men trots allt detta kommer nästa fest att planeras lik förbannat. För föräldrarna bryr sig inte speciellt. Analys.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, modEric säger:

 

Bra där Norge! :yeahbaby:

Gött!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, modEric säger:

 

Bra där Norge! :yeahbaby:

Sådant flyg, relativt små maskiner och korta sträckor, borde man kunna elektrifiera ganska lätt.  Men trafiken mellan Oslo, Bergen och Stavanger blir nog svårare eftersom den är så omfattande. Till och från Oslo flyger det idag över 3000 resenärer från Bergen respektive Stavanger och mellan de två städerna flyger det runt 2000 personer per dag.

Mellan de tre städerna är det inte helt okomplicerat att bygga järnväg. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...