Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Miljö-/klimattråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

  • 3 weeks later...

Anser inlägget, till skillnad från mitt svar, passar där.

Kolla bränsleförbrukningen hos en elbil och jämför med utsläppen i förhållande till producerad el från ett elverk som eldas med olja eller kol.

Jag minns inte siffrorna från när jag räknade på det, men en normalt använd elbil som drivs med 100 % kolel släpper ut färre koldioxid än en normalt snål dieselbil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
sevensleeper
25 minuter sedan, modEric säger:

Volvo har lanserat sin el-lastbil:

Här är Volvos första ellastbil | GT

 

680.jpg

Det hade varit roligare om det var en ellastbil som var självkörande. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
30 minuter sedan, modEric säger:

Volvo har lanserat sin el-lastbil:

Här är Volvos första ellastbil | GT

 

680.jpg

 

3 minuter sedan, sevensleeper säger:

Det hade varit roligare om det var en ellastbil som var självkörande. :) 

Jag tror jag har postat den här redan, men om inte:
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, sevensleeper säger:

Det hade varit roligare om det var en ellastbil som var självkörande. :) 

Blir ju lite svårt när det är en sopbil. Vem skall hämta/tömma/hantera sopkärlen? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, modEric säger:

Blir ju lite svårt när det är en sopbil. Vem skall hämta/tömma/hantera sopkärlen? :)

Se ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, sevensleeper säger:

Det hade varit roligare om det var en ellastbil som var självkörande. :) 

Det kommer nog, om det redan inte är så där. Men som det är i din film där så krävs det ju en sopgubbe med på resan som hanterar kärlen/kärlen. En kombo av självkörande och manuell körning är nog en ganska bra lösning, så man kan köra manuellt ute i den “stora trafiken”, och låta lastbilen jobba själv i olika bostadsområden - som på filmen. :yeahbaby:

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 minut sedan, modEric säger:

Det kommer nog, om det redan inte är så där. Men som det är i din film där så krävs det ju en sopgubbe med på resan som hanterar kärlen/kärlen. En kombo av självkörande och manuell körning är nog en ganska bra lösning, så man kan köra manuellt ute i den “stora trafiken”, och låta lastbilen jobba själv i olika bostadsområden - som på filmen. :yeahbaby:

Ja, det är en bra början iallafall. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påståendet om en försvagad Golfström döms ut. Ord och inga visor:

 

”Forskare vill få uppmärksamhet eftersom det ger nya anslag. Samtidigt är kampen för att synas hård. Tidskrifter som Nature och Science är vetenskapens kvällspress – man måste kräma på för att synas. Och ofta är det populärt att komma med katastrofscenarier som att Europas klimat håller på att förändras.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, modEric säger:

Volvo har lanserat sin el-lastbil:

Här är Volvos första ellastbil | GT

 

680.jpg

En intressant grej är att i Volvo dieseldrivna lastbilar sitter föraren ovanför motorn. Men eftersom en elmotor är mindre så kan det kanske bli plats över. Tittar man på Volvos stora lastbilar (FH-serien) så finns det ofta en sovhytt bakom föraren. Kunde man flytta den sovplatsen så kan man givet en viss fordonslängd få plats med längre last.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

En intressant grej är att i Volvo dieseldrivna lastbilar sitter föraren ovanför motorn. Men eftersom en elmotor är mindre så kan det kanske bli plats över. Tittar man på Volvos stora lastbilar (FH-serien) så finns det ofta en sovhytt bakom föraren. Kunde man flytta den sovplatsen så kan man givet en viss fordonslängd få plats med längre last.

Aah... Du menar att bilarna kan komma att svälja mer skit. Det är ju bra. Men mer last lär väl dra aningen mer ström = ngt kortare räckvidd på laddingen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, modEric säger:

Aah... Du menar att bilarna kan komma att svälja mer skit. Det är ju bra. Men mer last lär väl dra aningen mer ström = ngt kortare räckvidd på laddingen?

Ja, Google säger att 0,4 flakmeter motsvarar en pallplats (1,2*0,8 meter). En bil med släp som har 48 pallplaster = 20 flakmeter borde kunna klämma in en, kanske två extra pallar. Handlar det om lätt gods så spelar vikten mindre roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
7 timmar sedan, e-snobben säger:

Dina soffliggar-dagar lär inte komma förrän du är pensionär. :D 

Är inte riktigt med på vad du menar, men jag gillar att ligga i soffan. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 timme sedan, e-snobben säger:

Jag menar att inget kommer att vara helt automatiserat inom en lång framtid, så att ingen längre behöver lyfta ett finger för att göra något överhuvudtaget, på det sätt som du hoppas på. :) 

En del branscher är nog helt automatiserade inom ett gäng år, men inte den bransch jag själv jobbar i (som tur är). Så, du har rätt i att det dröjer innan jag kommer till mina soffliggardagar. :)  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sevensleeper säger:

En del branscher är nog helt automatiserade inom ett gäng år, men inte den bransch jag själv jobbar i (som tur är). Så, du har rätt i att det dröjer innan jag kommer till mina soffliggardagar. :)  

Finns alltid ngn/några på varje arbetsplats som redan har tjuvstartat... :shifty:
 

Spoiler

3_weeks_behind.jpg.9a4ceb4f09cbd65a726dcedba44fa908.jpg

 

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 timme sedan, modEric säger:

Finns alltid ngn/några på varje arbetsplats som redan har tjuvstartat... :shifty:
 

  Dölj innehåll

3_weeks_behind.jpg.9a4ceb4f09cbd65a726dcedba44fa908.jpg

 

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Mattiasgbg
1 timme sedan, modEric säger:

 

:yeahbaby:

 

Fast för vissa delar, som Sverige, var 2° bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Fast för vissa delar, som Sverige, var 2° bättre.

Ja, han drar onekligen åt olika håll samtidigt, den gode modEric. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

48 minuter sedan, Alix säger:
49 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Fast för vissa delar, som Sverige, var 2° bättre.

Ja, han drar onekligen åt olika håll samtidigt, den gode modEric. :) 

Poängen med hans tweet var nog inte det exakta °antalet, utan vinsten/besparingen man gör om man ser till att målet nås.

// Hängde nog inte helt med där på det med “olika håll”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, modEric säger:

 

Poängen med hans tweet var nog inte det exakta °antalet, utan vinsten/besparingen man gör om man ser till att målet nås.

// Hängde nog inte helt med där på det med “olika håll”.

Jo, du skrev ju att du gärna vill normalisera majvädret. Ett sätt att åstadkomma det är global uppvärmning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Alix säger:

Jo, du skrev ju att du gärna vill normalisera majvädret. Ett sätt att åstadkomma det är global uppvärmning. 

Aah.. Du menar så. Ja, men det kan ju få tycka eftersom det är det här vädret man gillar - fullt medveten om att det inte går att göra nåt åt saken. :yeahbaby: Men som väder är det det man vill ha (23-28°C och sol).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

McDonald's kommer fortsätta med sugrör i plast. Dåligt.
 

https://omni.se/nej-pa-mcdonalds-till-att-slopa-sugror-av-miljoskal/a/ngKXlx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, sevensleeper säger:

McDonald's kommer fortsätta med sugrör i plast. Dåligt.
 

https://omni.se/nej-pa-mcdonalds-till-att-slopa-sugror-av-miljoskal/a/ngKXlx

Donken är sinnebilden av resursslöseri i vilket fall som helst.

Fast när det gäller sugrör ska man komma ihåg att de är viktiga för personer som är äldre och/eller rörelsehindrade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...