Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Miljö-/klimattråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

31 minuter sedan, Alix säger:

 

Det skitiga flyget... :pinch:

Jo, bränsleregleringarna i den branschen är ganska absurd.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Miljöskatt slår hårdare än väntat mot handeln | SVT Nyheter

 

Det är ju lite blandat det där. På ett sätt bra att det säljs mindre, men samtidgt är det ju en “trubbig” skatt (som det kallas för). Ur miljösynpunkt tycker jag det är bättre att fokusera på återvinningsdelen - hur man tar hand om det efteråt.

 

Efterdsom vi lever i ett elektroniskt samhälle, och är beroende av de sakerna, känns en skatt på det mer som ett billigt sätt att få in pengar bara. Så på så sätt är det bra att det har kommit in 1,5miljarder mindre. Det straffade sig direkt s a s.

 

Märkligt också att man som minister inte vill kommentera det man stått för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

 

Lyssna till mannen som sålde sin snabbmatskedja och använde förmögenheten till att under 50 år restaurera 2225 hektar förödd betesmark till dess ursprungliga status. Bland annat använde han billigt gräs där andra satsar stora belopp på bevattning och fördämningar. Hans metod tjänar nu som förebild för andra. Han är Trumps raka motsats. ”Min mamma lärde mig att älska och respektera naturen”, säger han, och tillägger: ”Att inte dela med sig av det man har är att leva ett liv i ensamhet”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-11-10 på 23:32, Alix säger:

Om det låter för bra för att vara sant så... :whistling:

Ingen vätska, men som exempel finns ett blått kopparsalt som blir vitt när man eldar på det. Bundna vattenmolekyler försvinner då. Sedan kan man låta (det nu vita) saltpulvret svalna. Blandar man det med kallt vatten så blir vätskan blå och varm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Ingen vätska, men som exempel finns ett blått kopparsalt som blir vitt när man eldar på det. Bundna vattenmolekyler försvinner då. Sedan kan man låta (det nu vita) saltpulvret svalna. Blandar man det med kallt vatten så blir vätskan blå och varm.

Ett litet aber att sådant klarar sig hela vägen till en produkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Ett litet aber att sådant klarar sig hela vägen till en produkt.

Ja, problemet är verkligheten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

”Det finns de som säger att jag borde bli klimatforskare så jag kan ’lösa klimatkrisen’. Men klimatkrisen är redan löst. Vi har redan alla fakta och lösningar. Varför ska jag studera för en framtid som snart kanske inte finns? När ingen gör något för att rädda den framtiden?”

/Greta Thunberg, 15 år

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Pollution_04-600x400.jpg

 

Trump är ett tacksamt mål, men sakligt sett ska vi sikta in oss på kommunisterna i Kina.

 

”Det är bara trams att jämföra Trump och Kina. De är inte ens på samma skala vad gäller miljöproblem, menar Karl Hallding, forskningsledare vid Stockholm environment institute. ”Trump agerar i en marknadsekonomi där marknaden sätter gränser för dårskapen”, påpekar han och fortsätter: ”Xi har en kommandoekonomi som ungefär som Sovjetunionen en gång i tiden kan rulla ut saker som är helt kontraproduktiva både ekonomiskt och miljömässigt.”

...

Samtidigt har andra länders bolag blivit mer och mer försiktiga i att investera i fossil infrastruktur. Priset på förnyelsebart är ju konkurrenskraftigt nu och sjunker ännu mer i takt med att det skalas upp. Världens största privata kolbolag, amerikanska Peabody gick från att vara en vinstmaskin till att gå i konkurs och rekonstruktion 2016. Men sådant behöver inte Kinas kolindustri bekymra sig om. De har kommunistpartiet i ryggen och därmed Kinas statliga banker. De är involverade i hundratals kolprojekt i 25 länder inom Sidenvägsinitiativet, inklusive Serbien, Pakistan, Kenya och Zambia. Det låser in världen i beroende av kraftverk som kommer att stå där 30-40 år.  Man bygger in det i u-länder som hade kunnat fatta helt andra beslut om att satsa på framtidsinriktade energisystem och inte det smutsigaste.”

 

Ändå tror jag att jag nästa gång får se miljökritik mot just Trump... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

flyg.jpg.634d7f37f618eb5306d0bc21a0a9859f.jpg

 

Följer sonens flight till London (pjoskig far). Otroligt så mycket flyg det är! :tappahakan:

 

Och samtidigt har Bensinupproret 2.0 fått luft under vingarna på Facebook. De flesta nya medlemmarna läggs till av andra, men ändå. En krönikör på Aftonbladet gör gruppen en tjänst genom att vara överdrivet hånfull.

 

Ja, vart ska allt detta ta vägen? :fundersam:

 

 

PS. @mikaellq Jag röstar inte på MP i EU-valet eftersom jag kom på att de vill sälja ut upphovsrätten till allmänheten, Google och Facebook för noll kronor. Det får bli S som jag tänkte tidigare.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
52 minuter sedan, Alix säger:

flyg.jpg.634d7f37f618eb5306d0bc21a0a9859f.jpg

 

Följer sonens flight till London (pjoskig far). Otroligt så mycket flyg det är! :tappahakan:

 

Och samtidigt har Bensinupproret 2.0 fått luft under vingarna på Facebook. De flesta nya medlemmarna läggs till av andra, men ändå. En krönikör på Aftonbladet gör gruppen en tjänst genom att vara överdrivet hånfull.

 

Ja, vart ska allt detta ta vägen? :fundersam:

 

 

PS. @mikaellq Jag röstar inte på MP i EU-valet eftersom jag kom på att de vill sälja ut upphovsrätten till allmänheten, Google och Facebook för noll kronor. Det får bli S som jag tänkte tidigare.

På bilden nedan har jag filtrerat bort annat än landande flyg på Heathrow (väster om centrum, korsningen A4/M25), som hanterar gissningsvis 60 % av Londonregionens flygtrafik. Ca 20 flygplan, vilket innebär att det kommer att ta runt 25 minuter att få ner alla. På marken finns motsvarande kö som ska starta, fast där slipper de förbruka lika mycket bränsle. Och det brukar se ut så över London. Senast jag landade där så tittade jag bakåt när vi lämnade landningsbanan. Jag såg ljusen från tre flygplan på väg mot samma bana.

LHRinbound.thumb.png.1b786df65f6a108b1a1a720302491744.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Svolder säger:

Jag vet inte om jag skall rösta över huvud taget. Jag skall tjänstgöra som röstmottagare/valförrättare den 26 maj, det blir en lång dag, men jag tycker inte att det finns något parti jag vill lägga min röst på den här gången.

Du kan ju alltid förtidsrösta om du ångrar dig. Jag röstar inte heller på något för mig klockrent parti. Det var länge sedan (när jag själv var partipolitiskt aktiv på 80-talet). Valkompassen försöker emellanåt para ihop mig med SD. Då blir jag sur och tänker i alla fall rösta på något annat... :D 

 

22 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

På bilden nedan har jag filtrerat bort annat än landande flyg på Heathrow (väster om centrum, korsningen A4/M25), som hanterar gissningsvis 60 % av Londonregionens flygtrafik. Ca 20 flygplan, vilket innebär att det kommer att ta runt 25 minuter att få ner alla. På marken finns motsvarande kö som ska starta, fast där slipper de förbruka lika mycket bränsle. Och det brukar se ut så över London. Senast jag landade där så tittade jag bakåt när vi lämnade landningsbanan. Jag såg ljusen från tre flygplan på väg mot samma bana.

Jo, de gula flygplanen på min bild är sannerligen inte life size. Men ändå. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

På bilden nedan har jag filtrerat bort annat än landande flyg på Heathrow (väster om centrum, korsningen A4/M25), som hanterar gissningsvis 60 % av Londonregionens flygtrafik. Ca 20 flygplan, vilket innebär att det kommer att ta runt 25 minuter att få ner alla. På marken finns motsvarande kö som ska starta, fast där slipper de förbruka lika mycket bränsle. Och det brukar se ut så över London. Senast jag landade där så tittade jag bakåt när vi lämnade landningsbanan. Jag såg ljusen från tre flygplan på väg mot samma bana.

LHRinbound.thumb.png.1b786df65f6a108b1a1a720302491744.png

Intressant! På vilken sida är du här och tittar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Vätgasbilar* borde vara framtiden. Mariestad jobbar mycket med det. Artikel.

 

*Solenergi spjälkar vatten till väte och syre, när vätet förbränns ger det energi, och ”utsläppet” är vatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, e-snobben säger:

Ja det låter som det klart bästa alternativet. Stora energislukande batterifabriker gynnar inte klimatet.

 

Dyrare och krångligare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
18 timmar sedan, Alix säger:

Vätgasbilar* borde vara framtiden. Mariestad jobbar mycket med det. Artikel.

 

*Solenergi spjälkar vatten till väte och syre, när vätet förbränns ger det energi, och ”utsläppet” är vatten.

Livsfarligt, varenda bil kan explodera

Ha Hindenburg i åtanke också

Redigerad av iMarc
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Dyrare och krångligare.

Men miljövänligare, förutsatt att det sker via förnybara energikällor.

 

5 minuter sedan, iMarc säger:

Livsfarligt, varenda bil kan explodera

Ha Hindenburg i åtanke också

Lite skillnad på vätgas i en tygballong och rinnande under tryck. Ytterst en fråga om teknik.

Batterier är heller inte ofarliga. När Richard Hammond kraschade med en Rimac häromåret tog det fem dagar för brandkåren att släcka batteribränderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Men miljövänligare, förutsatt att det sker via förnybara energikällor.

 

Lite skillnad på vätgas i en tygballong och rinnande under tryck. Ytterst en fråga om teknik.

Batterier är heller inte ofarliga. När Richard Hammond kraschade med en Rimac häromåret tog det fem dagar för brandkåren att släcka batteribränderna.

 

Ser det här ut som att den brunnit i fem dagar ?

1076731295_Skrmavbild2019-05-26kl_11_33_33.thumb.png.0b969dc77b5301dc613822f3a0d1b9d5.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...