Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Miljö-/klimattråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

  • 1 month later...
sevensleeper
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Starbucks ska också sluta med sugrör i plast. Bra!

 

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-44774762 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
9 minuter sedan, e-snobben säger:

Frölagret på Svalbard är hotat.

 

Dessutom: https://www.svt.se/special/gaslackan-som-kan-bli-forodande-for-klimatet/

 

Aj då. :(

Det är en plats jag vill åka till, men gärna på solhalvåret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

”Utsläppen från elbilar är jämförbara med konventionella bilar”.
 

https://www.nyteknik.se/opinion/utslappen-fran-elbilar-ar-jamforbara-med-konventionella-bilar-6922773

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
7 timmar sedan, e-snobben säger:

Det går åt skogen hur vi än gör m a o, såvida inte alla börjar cykla.

Verkar inte bättre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen på miljöproblemen är naturligtvis aldrig att vi hela tiden använder en massa resurser. Men det slutar vi först med när de tar slut. Sådan är människan! Förhoppningsvis överlever vi detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forskare: ”Torkan kan bero på slumpen” | SVT Nyheter

“– Det tar tid att säkerställa att extremer som kommer sällan, som till exempel torkan i Sverige, är bestående förändringar, säger han.

Samma sak gäller den senaste månadens skyfall i Japan, bränder i USA och översvämningar i Rumänien, för att nämna några.

Eva Strandberg, meteorolog på SMHI, instämmer:

– Utifrån enskilda väderhändelser kan man inte dra slutsatser om klimatförändringen. Att vi har haft varm luft i Sverige under en sommar kan handla om slumpen, säger hon.

Däremot innebär klimatförändringarna att det generellt blir fler extrema väderhändelser som värmeböljor och skyfall – vilket vi redan ser tecken på runt om i världen, säger Markku Rummukainen.”


- - -

 

Ja, det går i cykler... På 40-50-talet var det några varma somrar med, och någon riktigt kall vin†er också. -90 och -94  var riktigt varma med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fritt fram från den 1 augusti att anlägga solceller eller solfångare på eget tak. Bygglov krävs inte. Villkor: Att det är en vanlig kåk (inget kulturminne et cetera) och att anläggningen följer takets form.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
22 minuter sedan, e-snobben säger:

2031883262_Skrmavbild2018-08-13kl_11_42_08.png.7348b0e417657dce1e9ce0a2160bb75a.png

Det är inte bra att det står ”Många forskare”. Twitter är en djävligt dålig plattform för komplexa budskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, e-snobben säger:

"Många forskare" tycker jag säger en hel del.

Visst, om man redan är klimatfrälst. Det är väl både du och jag, vad jag kan förstå. Men för de som är okunniga eller skeptiska kan man lika gärna skriva ”Ett schweiziskt institut”...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar TS Snowreeler regelverk för att delta i hans tråd som sprudlar av sunt förnuftsmässiga värderingar.

 

Här kommer mina teorier om klimatet jag samlat på mig under åren jag följt tidningar och klimatprogram på nätet och TV.

 

Det blir varken för lite vatten eller för mycket för det är ett slutet system. Det är samma gamla vatten somn fanns för en miljon år sedan.  Däremot regnar det på fel ställen vid fel årstider så grödor slår fel och monsunregn och översvämningar urlakar jorden som förhindrar grödor att växa som gör folk ännu hungrigare och fattigare.

 

I pilotskolan lärde jag mig intressanta saker om vädret som visade sig vara uppbyggt efter sunt förnuft som politiker och andra förståsigpåare har förstört under åren som gått.

 

Är det lagom varmt med grödor som kyler av marken då glider kallfronter in över områden  som bildar  regn, men är det kruttorrt i marken då knuffar varma marken upp kalla luften tills den inte har någon fukt kvar  att göra regn av. Se på Sahara, så fort en kallfront närmar sig knuffar stekheta sanddynorna upp luften som avdunstar all fukt ur fronten.

 

I år har vi sett  många länder haft vattenbrist. Inget katastrofläge ännu, men en föraning om vad som kommer att hända inom en snar framtid.

 

Nästa stora kris är bristen på drickbart vatten  Alla redan törstar Indierna som stått ut i 50 år med fattigdom och torka. När folk svälter och törstar blir dom desperata som gör allt för att slippa eländet.  Man börjar stjäla av varann och även mörda för att få vatten och mat. Den dan Indierna gör detta blir det en kedjereaktion som sprider sig till Bangladesh, Pakistan och dom andra fattiga länderna i regionen  som urartar till  krig som blir svåra att stoppa.

 

De klimatforskare som håller koll på permafrosten i Sibirien är mest oroade över är att den håller på att tina och då lär metangas sippra ut över hela Sibirien som värmer upp jorden ännu mer.

 

Vilken tur att man inte lever om 50 år.

Redigerad av iMacKalle
bortag
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dålig trafikplanering påverkar klimatet negativt. Elbilar lär förbättra den saken om tio år, men de tar inte bort kökaoset med alla olyckor som politikerna inte brytt sig ett dugg om. Alla tillåts armbåga sig fram i trafiken som går att få bort med relativt billiga metoder där man spar in på onödiga, värdelösa och svindyra fartkameror.

 

Det är samma hastighetsregler i alla filer och samma krav att bakomvarande fordon skall hålla avstånd till framförvarande bil som "Stalkers" inte bryr sig ett dugg om som bestämt att ytterfilen är deras egen racerbana där dom alltid ligger 20 cm från framförvarande fordon i 250 och ilsket tutar med ljustutan om det ligger någon framför som håller hastigheten som gäller på sträckan.

Dessa tilltag som är orsaken till de flersta irritationer och incidenter i trafiken slipper vi om vi inför följande. Tekniken finns redan.

 

Bilbesikningen sätter in plomberade givare i motorerna på samtliga fordon som styrs från sensorer på bommar över vägbanan som ändrar hastigheten mellan bommarna och avståndet till framförvarande fordon. Då tvingas dom som aldrig brytt sig om några trafikregler att göra det. Gaspedalen kan man kasta för den får ingen användning. Dessutom förbjuds omkörning i rusningstrafik.

 

Då först kan vi börja prata om "Nollvision" i trafiken.

 

Sverige har världens bästa bergarter att göra tunnlar i. Hårt berg får bergborrar att äta sig genom berget snabbare än i porösa bergarter. Dessutom är Sverige världsledande på borrutrustning som använd i hela världen.

 

Stockholm är uppbyggt på öar med svindyra broar som ruttnar efter 80 år, när man kan göra tunnlar som håller hur länge som helst, som inte behöver varken saltbilar eller snöplogar.

 

Hade man byggt Östra Länken (mellan Gärdet och Värmdöleden) samtidigt som Norra länkenbygget då hade Stockholm haft sin första ringled runt huvudstaden. Det lär dröja 25 år till innan  Östra Länkenbygget startar, då har alla U- länder redan fått sina. London har haft sina tre ringleder i 30 år. M1, M2, och M3 men inte Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att få "Svenssons" att överge bilen.

 

När man ser att det sitter en och en i varsin bil  som bor och jobbar  tio minuters gångväg från kommunala transportmedel då undrar man   om det är av gammal ful ovana eller lättja. Orsaken är nog den att man litar inte på alternativen som finns och att de som finns inte ger någon tidsvinst.

Bygger man ut tunnelbanan under jord  med två mil i alla väderstreck som går dubbelt så fort varje tio minut så det inte hinner bli köer  vid hållplatserna som stoppar upp så borde svensson överge svindyra bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, iMacKalle säger:

 

Bygger man ut tunnelbanan under jord  med två mil i alla väderstreck som går dubbelt så fort varje tio minut så det inte hinner bli köer  vid hållplatserna som stoppar upp så borde svensson överge svindyra bilen.

Det är synd att Stockholm (och dess tunnelbana) ligger så avsides.

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Telly82 säger:

Det är synd att Stockholm (och dess tunnelbana) ligger så avsides.

Jo, jag förstår att dom från landet är avundsjuka på oss Stockholmare som haft tunnelbana sedan 1 October 1950. Om Helsingborg var lika stort som Stockholm så hade ni också haft dom. Det är en bra uppfinning. Som småstad  har säkert Helsingborg fördelar som Stockholmarna längtar efter, men eftersom dom inte vet vad dom saknar lider man inte av det. En sak jag är säker på är att ni också har era  bilköer i rusningstider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, iMacKalle säger:

Jo, jag förstår att dom från landet är avundsjuka på oss Stockholmare som haft tunnelbana sedan 1 October 1950. Om Helsingborg var lika stort som Stockholm så hade ni också haft dom. Det är en bra uppfinning. Som småstad  har säkert Helsingborg fördelar som Stockholmarna längtar efter, men eftersom dom inte vet vad dom saknar lider man inte av det. En sak jag är säker på är att ni också har era  bilköer i rusningstider.

Stockholm är väl den minsta staden (befolkningsmässigt) som har tunnelbana, tror jag. Det beror på Stockholm geografiska läge, på en massa öar med Mälaren och/eller Östersjön i vägen för kommunikationer.

Sedan är det väl en definitionsfråga när tunnelbanan öppnade. Tunneln för spårvagnar mellan Slussen och Ringvägen (numera Skanstull) som öppnade 1933 kallades faktiskt för "Tunnelbanan" när den öppnade. :) 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Telly82 säger:

Stockholm är väl den minsta staden (befolkningsmässigt) som har tunnelbana, tror jag. Det beror på Stockholm geografiska läge, på en massa öar med Mälaren och/eller Östersjön i vägen för kommunikationer.

Sedan är det väl en definitionsfråga när tunnelbanan öppnade. Tunneln för spårvagnar mellan Slussen och Ringvägen (numera Skanstull) som öppnade 1933 kallades faktiskt för "Tunnelbanan" när den öppnade. :) 

Jovisst har man bestämt sig för att använda taggarna utåt och sprida osämja då ägnar man sig åt löjliga jämförelser. Jag förstod att det skulle bli tjafs om när  tunnelbanan började därför skrev jag 1 October 1950 vilket är det rätta datumet. Att det fanns flera provtunnel bland annat mellan  Slussen och Skanstull det visste jag men den räknades aldrig som en riktig tunnelbana.

Varför du tjafsar om att Stockholm som är den största staden som borde vara den största, det brukar huvudstäder vara det måste vara för att du skulle göra dig putslustig Du kanske är avundsjuk som bor på landet. Tar du sparken på lördagarna ner till station som enda nöje, eftersomn du inte kunde delta i tråden med det den är gjord för. Jag ser att forumets snorungar börjar äntra inläggen med sina spydiga emojis. Det står det ingenting om i Snowreelers regellista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMacKalle säger:

Jovisst har man bestämt sig för att använda taggarna utåt och sprida osämja då ägnar man sig åt löjliga jämförelser. Jag förstod att det skulle bli tjafs om när  tunnelbanan började därför skrev jag 1 October 1950 vilket är det rätta datumet. Att det fanns flera provtunnel bland annat mellan  Slussen och Skanstull det visste jag men den räknades aldrig som en riktig tunnelbana.

Varför du tjafsar om att Stockholm som är den största staden som borde vara den största, det brukar huvudstäder vara det måste vara för att du skulle göra dig putslustig Du kanske är avundsjuk som bor på landet. Tar du sparken på lördagarna ner till station som enda nöje, eftersomn du inte kunde delta i tråden med det den är gjord för. Jag ser att forumets snorungar börjar äntra inläggen med sina spydiga emojis. Det står det ingenting om i Snowreelers regellista.

 

Du är verkligen en riktigt gringubbe som inte tål lite skämt. Slappna av lite.

Det är inte snowreeler som skapat regelerna ditt spån ?

Och nu kommer vi få höra samma visa från dig att lappen kommer och förstår trådarna med sin spydiga attityd.

Du kanske ska ta och fundera lite över hur ditt inlägg ovan är formulerat innan du öppnar truten.

 

Ps. Ingen är avundsjuk på stockholm och i detta fall pompös invånare. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, iMacKalle säger:

... Jag förstod att det skulle bli tjafs om när  tunnelbanan började därför skrev jag 1 October 1950 vilket är det rätta datumet. Att det fanns flera provtunnel bland annat mellan  Slussen och Skanstull det visste jag men den räknades aldrig som en riktig tunnelbana. ...

”Stockholms tunnelbana planerades redan före och under andra världskriget, då spårvagnslinjer till förorterna byggdes med tunnelbanestandard. Den första rena tunnelbanelinjen, Slussen–Hökarängen, öppnades 1 oktober 1950.” /NE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

”Stockholms tunnelbana planerades redan före och under andra världskriget, då spårvagnslinjer till förorterna byggdes med tunnelbanestandard. Den första rena tunnelbanelinjen, Slussen–Hökarängen, öppnades 1 oktober 1950.” /NE

Börja inte med dina löjliga källor igen. Trots att du ser att jag redan nämt 1october 1950 så måste du spamma. Blää

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...