Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Miljö-/klimattråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Ser det här ut som att den brunnit i fem dagar ?

 

Ser ut som? Hur ser man det ena eller andra på ett foto? :stjarnsmall:

Det var vad de sade på Grand Tour. Uppgiften återfinns här (om du inte har eller har lust att skaffa Grand Tour). De olika batteripacken började brinna ett efter ett, och att släcka det tog fem dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Ser ut som? Hur ser man det ena eller andra på ett foto? :stjarnsmall:

Det var vad de sade på Grand Tour. Uppgiften återfinns här (om du inte har eller har lust att skaffa Grand Tour). De olika batteripacken började brinna ett efter ett, och att släcka det tog fem dagar.

 

Ja du om man har lite sunt förnuft och inte går på "fake news" så fattar man att det är en omöjlighet.

Skulle den har brunnit i fem dagar skulle inte mycket vara kvar av chassit och absolut inte fälgarna som är gjorda av aluminium.

 

Sen så är det oärligt att dra in en concept bil som är byggd för racing i jämförelse med en vardagsbil.

Anledningen till att Hammonds bil tog eld berodde på högt effektuttag ur batterierna som gör att det blir hög intern värme i batteriet.. Som kylning använde dom olja istället för vatten och det var oljan som tog eld. Hade dom använt vatten hade vi inte haft denna diskussion.

 

Faktum är att en elektrisk bil är säkrare både i brandsynpunkt och krocksäkerhet generellt sett för alla förbränningsbilar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, lappen71 säger:

 

 

Skulle den har brunnit i fem dagar skulle inte mycket vara kvar av chassit och absolut inte fälgarna som är gjorda av aluminium.

 

Det beror på med vilken intensitet. Pyreld i det ena batteriet after det andra lär inte smälta några metaller.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Livsfarligt, varenda bil kan explodera

 

Och det kan inte en bensinbil, menar du? :fundersam: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

 

Ja du om man har lite sunt förnuft och inte går på "fake news" så fattar man att det är en omöjlighet.

Skulle den har brunnit i fem dagar skulle inte mycket vara kvar av chassit och absolut inte fälgarna som är gjorda av aluminium.

 

Sen så är det oärligt att dra in en concept bil som är byggd för racing i jämförelse med en vardagsbil.

Anledningen till att Hammonds bil tog eld berodde på högt effektuttag ur batterierna som gör att det blir hög intern värme i batteriet.. Som kylning använde dom olja istället för vatten och det var oljan som tog eld. Hade dom använt vatten hade vi inte haft denna diskussion.

 

Faktum är att en elektrisk bil är säkrare både i brandsynpunkt och krocksäkerhet generellt sett för alla förbränningsbilar.

 

Bilen på bilden har inte brunnit i fem dagar. Den fraktades bort av brandkåren, se video, och sedan fick den eftersläckas i fem dagar.

Om du tror att det är fejknyheter så kan jag inte göra någonting åt saken. Jag går på uppgifterna från Grand Tour.

Jag noterar dock att du för säkerhets skull gör en så kallad moving the goalposts.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Men miljövänligare, förutsatt att det sker via förnybara energikällor.

 

Lite skillnad på vätgas i en tygballong och rinnande under tryck. Ytterst en fråga om teknik.

Batterier är heller inte ofarliga. När Richard Hammond kraschade med en Rimac häromåret tog det fem dagar för brandkåren att släcka batteribränderna.

 

2 timmar sedan, Alix säger:

Bilen på bilden har inte brunnit i fem dagar. Den fraktades bort av brandkåren, se video, och sedan fick den eftersläckas i fem dagar.

Om du tror att det är fejknyheter så kan jag inte göra någonting åt saken. Jag går på uppgifterna från Grand Tour.

Jag noterar dock att du för säkerhets skull gör en så kallad moving the goalposts.

 

 

 

Jag flyttar ingenting utan det är du som står för det. Från att "släcka branden" till att "eftersläcka i fem dagar" ?

 

Men återigen att använda en extrembil som exempel för om elbilar är brandfarliga är oärligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, lappen71 säger:

 

 

Jag flyttar ingenting utan det är du som står för det. Från att "släcka branden" till att "eftersläcka i fem dagar" ?

 

Men återigen att använda en extrembil som exempel för om elbilar är brandfarliga är oärligt.

 

Okej, nu tror du alltså på att det tog fem dagar att helt släcka branden i bilen. I stället skiftar du fokus till att bilen inte skulle vara representativ för elbilar. Tja, går inte det ena så går kanske det andra. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Okej, nu tror du alltså på att det tog fem dagar att helt släcka branden i bilen. I stället skiftar du fokus till att bilen inte skulle vara representativ för elbilar. Tja, går inte det ena så går kanske det andra. ?

 

Nej tror fortfarande inte på att det tog fem dagar att släcka branden.

Mycket riktigt är inte den bilen representativ för elbilar på gatan. Samma sak att  en F1 bil inte representativ för bensinbilar på gatan.

Ska vi diskutera om elbilar är bra för miljön så måste man hålla sig inom rimliga gränser men det gör inte du. Utan du använder extrembilar som exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

 

Nej tror fortfarande inte på att det tog fem dagar att släcka branden.

Mycket riktigt är inte den bilen representativ för elbilar på gatan. Samma sak att  en F1 bil inte representativ för bensinbilar på gatan.

Ska vi diskutera om elbilar är bra för miljön så måste man hålla sig inom rimliga gränser men det gör inte du. Utan du använder extrembilar som exempel.

Rimac får köras på gatan.  Jämförelsen med en F1-bil är ju rent löjlig. ”Samma sak”. Jösses...

Intressant annars att du menar att James May sitter och ljuger i programmet. Om så vore fallet borde du hitta braskande rubriker om den saken.

 

”May told us the story of how Rimac Concept_One kept catching fire for 5 days after the crash, as one battery cell ignited another one etc. (he even taught us that the phenomenon is called "thermal runaways").

 

https://www.total-croatia-news.com/made-in-croatia/23852-the-grand-tour-season-two-episode-one-is-out-and-rimac-concept-one-is-on-flames

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Rimac får köras på gatan.  Jämförelsen med en F1-bil är ju rent löjlig. ”Samma sak”. Jösses...

Intressant annars att du menar att James May sitter och ljuger i programmet. Om så vore fallet borde du hitta braskande rubriker om den saken.

 

”May told us the story of how Rimac Concept_One kept catching fire for 5 days after the crash, as one battery cell ignited another one etc. (he even taught us that the phenomenon is called "thermal runaways").

 

https://www.total-croatia-news.com/made-in-croatia/23852-the-grand-tour-season-two-episode-one-is-out-and-rimac-concept-one-is-on-flames

 

Att den får köras på gatan betyder inte att den är representativ för alla elbilar utan det är fortfarande en extrembil.

En elbil som är byggd för att ge så mycket effekt på så kort tid som möjligt utan säkerhetsfunktioner som tex Tesla har.

Med Tesla så kan du inte ta ut full effekt hur länge som helst pga av att då skulle batteriet bli överhettat.

Du använder fortfarande Rimac som ett exempel för vad som kan hända andra elbilar men det är ingen rättvis jämförelse.

 

Ja jag säger att dom blåljuger och det är inte första gången dom gör det. Har dom gjort det en gång så varför skulle dom inte göra det igen. Naturligtvis så överdramatiserar dom för att få så många tittare som möjligt till sitt program.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Att den får köras på gatan betyder inte att den är representativ för alla elbilar utan det är fortfarande en extrembil.

En elbil som är byggd för att ge så mycket effekt på så kort tid som möjligt utan säkerhetsfunktioner som tex Tesla har.

Med Tesla så kan du inte ta ut full effekt hur länge som helst pga av att då skulle batteriet bli överhettat.

Du använder fortfarande Rimac som ett exempel för vad som kan hända andra elbilar men det är ingen rättvis jämförelse.

 

Ja jag säger att dom blåljuger och det är inte första gången dom gör det. Har dom gjort det en gång så varför skulle dom inte göra det igen. Naturligtvis så överdramatiserar dom för att få så många tittare som möjligt till sitt program.

 

 

 

Tesla förlorade stämningen mot Top Gear. Läs mer här. Men det kanske inte heller är sant... :rolleyes:

 

Det var detta Musk och Tesla inte gillade:

 

”Although Tesla say it will do 200 miles, we worked out that on our track it would run out after just 55 miles and if it does run out, it is not a quick job to charge it up again."

 

För mig låter det som en typisk tillverkaröverdrift. När alla inredning är utkastad och de kör i lä av en lastbil...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Tesla förlorade stämningen mot Top Gear. Läs mer här. Men det kanske inte heller är sant... :rolleyes:

 

Det var detta Musk och Tesla inte gillade:

 

”Although Tesla say it will do 200 miles, we worked out that on our track it would run out after just 55 miles and if it does run out, it is not a quick job to charge it up again."

 

För mig låter det som en typisk tillverkaröverdrift. När alla inredning är utkastad och de kör i lä av en lastbil...

 

Du missade poängen helt men det var väl med vilje förstår jag. Ja Tesla förlorade stämningen för dom hävdade att försäljningen led pga av Top Gears lögner. Något som är svårt att bevisa.

 

Däremot är det lätt att bevisa att Top Gear ljög om att batteriet tog slut under testet något Tesla gjorde.

Dels med den datorlogg dom hade och att Top Gear hade glömt framme scriptet för showen där det stod att "ström slut"

 

Att Top Gear dramatiserar/ljuger är inget konstigt eftersom det är ett nöjesprogram och inte konsumentprogram typ Plus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, lappen71 säger:

Du missade poängen helt men det var väl med vilje förstår jag. ...

Vilken poäng? Att en Rimac inte är en Tesla? Jaha.

 

7 minuter sedan, lappen71 säger:

... Ja Tesla förlorade stämningen för dom hävdade att försäljningen led pga av Top Gears lögner. Något som är svårt att bevisa.

 

Däremot är det lätt att bevisa att Top Gear ljög om att batteriet tog slut under testet något Tesla gjorde.

Dels med den datorlogg dom hade och att Top Gear hade glömt framme scriptet för showen där det stod att "ström slut"

 

Att Top Gear dramatiserar/ljuger är inget konstigt eftersom det är ett nöjesprogram och inte konsumentprogram typ Plus

Skulle Tesla bevisa något med en egen datorlogg? Kom igen nu... I övrigt har de medgett att de knuffade Roadstern i syfte att visa vad som händer när batterierna tar slut långt innan de borde, enligt papperen. De påstod aldrig att så hade skett i verkligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Vilken poäng? Att en Rimac inte är en Tesla? Jaha.

 

Att Top Gear har ljugit tidigare så varför skulle dom inte kunna göra det igen angående hur lång tid det tog att släcka branden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Att Top Gear har ljugit tidigare så varför skulle dom inte kunna göra det igen angående hur lång tid det tog att släcka branden.

Exakt vad ljög Top Gear om? Kan du bevisa att de har ljugit? Annat än att Tesla menar det? För övrigt, vad har det med branden i Rimacen att göra? Du inser väl att denna eventuella brand inte står och faller med denna gamla historia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Skulle Tesla bevisa något med en egen datorlogg? Kom igen nu... I övrigt har de medgett att de knuffade Roadstern i syfte att visa vad som händer när batterierna tar slut långt innan de borde, enligt papperen. De påstod aldrig att så hade skett i verkligheten.

 

Ja hjärtat i bilen är en dator så Tesla kan se i en logg precis vad som händer med den. Får man ett fel på sin Tesla ringer man supporten och dom fjärransluta till den för att se i loggen vad felet kan vara. 

 

I Top Gear programmet påstår dom att batteriet tog slut fast i verkligheten hade det inte gjort det. Dom dramatiserade och ljög för att det skulle verkar intressantare än vad det var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får tro, tycka och påstå vad du vill om detta. Det övertygar inte mig i alla fall. Du är snar med att beslå folk med att ljuga men jag tänker inte skriva att du gör detsamma. Jag litar dels på uppgiften att Rimacen måste släckas i fem dagar och dels att Top Gear framställde Roadstern i välförtjänt dålig dager vad gäller dess batterikapacitet. Så enkelt som så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Exakt vad ljög Top Gear om? Kan du bevisa att de har ljugit? Annat än att Tesla menar det? För övrigt, vad har det med branden i Rimacen att göra? Du inser väl att denna eventuella brand inte står och faller med denna gamla historia?

 

Top Gear ljög om att batteriet tog slut. Nej jag kan inte bevisa det men Tesla har gjort det. 

Poängen jag försöker göra är att Top Gear har tidigare ljugit så att dom skarvar med sanningen om hur länge Rimac brann är inte osannolik. Jag är övertygad att dom helt enkelt ljuger för att dramatisera och gör det mer intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Du får tro, tycka och påstå vad du vill om detta. Det övertygar inte mig i alla fall. Du är snar med att beslå folk med att ljuga men jag tänker inte skriva att du gör detsamma. Jag litar dels på uppgiften att Rimacen måste släckas i fem dagar och dels att Top Gear framställde Roadstern i välförtjänt dålig dager vad gäller dess batterikapacitet. Så enkelt som så.

 

Har jag skrivit att du ljuger? Nej jag litar inte på hörsägen att någon uppgett till The Sun (skvallerblaska) att det tog fem dagar att släcka branden. Som nu du i efterhand ändrar till eftersläckning.

Bevisen för att Top Gear ljög om att batterit tog slut är att Tesla har visat logg på att så inte var fallet. Och att Top Gear teamet gick efter ett script där man skulle dramatisera att batterit tog slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Top Gear dramatiserade och ljög om mycket.

 

Citat

Here's where things get interesting. After Tesla dropped the car off, CEO Elon Musk claimed that one of his employees who was along for the delivery noticed a script for the episode. Inside was a segment about the Tesla breaking down, but that was only the tip of the iceberg. Top Gear claimed that the Tesla Roadster ran out of power while driving after just 55 miles (much less than the 200 miles quoted by Tesla, albeit it was being driven hard), a claim that Musk said was untrue. According to him, the Roadster's logs showed that the car had never dipped below 20 percent charge during the entirety of the filming. The clip followed with the Roadster's motor overheating (which wasn't addressed by Musk), and finally, a brake failure which Musk claims was instead a blown fuse and not an equipment failure.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

British Airways kör en tvådagarsstrejk vilket bland annat innebär att Heathrow bara har ca hälften så många starter/landningar som vanligt, vilket minskar köandet i luften.

Idag såg det ut så här när SAS morgonflyg från Köpenhamn skulle landa (SK501)

strejk.png.83941e254cc9a5fdf18896435a57277f.png

I vanliga fall (6 september på bilden) ser det ut ungefär så här

intestrejk.png.365ae2484b51f302fb493e5407f3c2cf.png

Just den dagen snurrade det planet två varv, men minst ett varv är normalt. Ett varv uppskattar jag till ca 20 km långt. En vanlig dag landar mer än 650 flyg där.

 

Skärmdumpar från https://www.flightradar24.com/

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...