Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Borde jag sätta in SSD samtidigt som RAM?


Lage

Rekommendera Poster

Jag tänkte sätta in 8 GB RAM i min gamla Mac Mini (late 2009, 2,26 MHz).

Borde jag passa på att byta hårddisken på 160 GB samtidigt mot en SSD, t.ex. den här?: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/113022-ocz_intern_ssd_120gb_vertex_2_e_series_sata_ii_2.5

 

Jag har egentligen inte reflekterat över att hårddisken är långsam men det lär ju gå snabbare med SSD... :-)

 

Blir det massa extra jobb att byta båda samtidigt eller bara lite extra?

Blir det mycket snabbare/bättre med SSD även om jag har mkt RAM?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en del besvärligare att byta hårddisk än RAM. Kolla på iFixit.com.

 

Jag anser att SSD fortfarande är för dyra för att motivera merkostnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I våras gjorde jag exakt den uppgraderingen som du frågar om. Från 4 GB RAM och 5400 rpm-disk, till 8 GB och SSD. Det blev en helt ny dator! Från Skoda till rymdraket! galetglad.gif

 

Eftersom det enda bökiga med installationen är att öppna chassiet tycker jag att det är väl värt att uppgradera både RAM och HD samtidigt. Väl inne i burken tycker jag att allt gick väldigt lätt.

 

Innan själva ingreppet hade jag handlat på mig ett spackelspadssett från Clas Ohlson. Det, eller något liknande, är ett krav för att komma in i burken. Sedan behöver du bara några skruvmejslar för själva bytet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I våras gjorde jag exakt den uppgraderingen som du frågar om. Från 4 GB RAM och 5400 rpm-disk, till 8 GB och SSD. Det blev en helt ny dator! Från Skoda till rymdraket! galetglad.gif

 

Och vad är det för fel på Skoda då :borstatanderna:

Om man tycker sig ha råd med SSD så skulle i alla fall jag göra den uppdateringen när man ändå är inne i datorn och meckar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en del besvärligare att byta hårddisk än RAM. Kolla på iFixit.com.

 

Jag anser att SSD fortfarande är för dyra för att motivera merkostnaden.

 

Besvärligare att byta hd?,koppla ut den gamla o i med en ny är väl inte besvärligt ,man gör ju samma sak med minnen...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du råd med en SSD, byt! Du får en ny dator. Satte in en 240 Gb SSD i min Mac Pro från 2008. Använder den som system- och programdisk. Vilken fart!

 

/Pär

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besvärligare att byta hd?,koppla ut den gamla o i med en ny är väl inte besvärligt ,man gör ju samma sak med minnen...

Det beror på vilken datormodell man har. På en Mac Mini late 2009 så är det en del mer skruvande än om man bara ska byta minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad är det för fel på Skoda då :borstatanderna:

 

Inget fel alls, men en rymdraket är snabbare biggrin.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...