Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med AirPlay-dubblering vid uppspelning av tv-serier från hårdd


petar

Rekommendera Poster

Jag köpte nyligen Apple TV (3e generationen). Använder både min iPhone 4 och MacBook Air (med Mountain Lion, köpt i mitten av 2011) för att se på tv-serier. Har dock ett drygt problem: När jag kör en tv-serier från hårddisken på min MacBook Air genom Airplay-dubblering, så hackar filmen till då och då (ibland så långa lagg som uppåt två sekunder). Ljudet är inte heller alltid helt synkat. När jag däremot strömmar via t ex Tv4 Play så rullar det på hur bra som helst, med riktigt bra kvalitet också.

 

Kör trådlöst via mitt bredband från ComHem, om det nu har nåt med saken att göra.

 

Har försökt hitta trådar om liknande problem, men inte lyckats.

 

Var är det felet sitter? Är MacBooken för svag för att klara av att spela rörlig bild från hårddisken via AirPlay-dubblering? Vad kan man göra för att komma runt problemet?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nyligen Apple TV (3e generationen). Använder både min iPhone 4 och MacBook Air (med Mountain Lion, köpt i mitten av 2011) för att se på tv-serier. Har dock ett drygt problem: När jag kör en tv-serier från hårddisken på min MacBook Air genom Airplay-dubblering, så hackar filmen till då och då (ibland så långa lagg som uppåt två sekunder). Ljudet är inte heller alltid helt synkat. När jag däremot strömmar via t ex Tv4 Play så rullar det på hur bra som helst, med riktigt bra kvalitet också.

 

Kör trådlöst via mitt bredband från ComHem, om det nu har nåt med saken att göra.

 

Har försökt hitta trådar om liknande problem, men inte lyckats.

 

Var är det felet sitter? Är MacBooken för svag för att klara av att spela rörlig bild från hårddisken via AirPlay-dubblering? Vad kan man göra för att komma runt problemet?

 

Tack på förhand!

 

 

Om det är iTunes material varför inte streama från ditt iTunes bibliotek till ATV3?

Krångla till det med skärmdubblering låter som att gå över ån för vatten när det finns ett smidigare sätt.

 

Edit: Om det inte är iTunes material så varför inte göra om det till det och importera till iTunes?

 

http://www.macroplant.com/adapter/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att veta hur snabb dator du har och om materialet du kör i är i HD eller vanlig upplösning. Det kan vara bandbredd i det trådlösa nätverket eller att din dator har svårt att orka med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ibland samma problem, men väldigt sällan, skulle tro att det är comhems modem som kanske inte har så snabb "intern" kommunikation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste om det vet inte riktigt allt som stod men Comhem s Modem levererade i undrerkant var något jag kommer ihåg !

Bäst i Testet var i alla fall Bredbandsbolagts Modem ( intern kom Air play mm osv )

 

 

Men vilka Spec har din Dator ?

 

Prolle Minne ( grafik är väll HD 3000 ) ?

men hur mycket minne har din Dator ?

 

Är det billigaste 11" eller någon med minst 4Gb Ram ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ser just nu att det inte fungerar för mig heller med Airplay??

 

Laggar som bara den?!

undra om det kom efter sista uppdateringen på Osx?

 

Inga problem före det iaf... Nu kan man ju inte ens dra runt musen utan den laggar och hackar till hela tiden......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara påpeka att omvandlingen av skärmbilden till Airplay-ström sker mha Quick Sync-funktionaliteten i senare intel-processorer. (Ganska smart användning)

Det är detta som gör att processor-åtgången ligger på enbart några procent och det är således inget problem med att "datorn inte är snabb nog".

Apple valde att enbart lansera Airplay-mirroring på de Mac-modeller som har processorer av denna typ.

 

Är det något man vill rikta in sig på i felsökningen så är det nätverket och mjukvaran i datorn.

Kan vara ett långsamt eller belastat nätverk.

Kan vara störningar från andra nätverk eller mikrovågsugnar. (Om du kör trådlöst)

 

Kan vara någon bugg i Mac OS.

 

Enkelt test för uteslutning:

Använd kabel till dator och ATV istället för trådlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Får testa med sladd. Men att det fungerar prickfritt med telefonen när jag t ex strömmar via Svt Play, men inte när jag kör skärmdubblering är inte konstigt?

 

Även om det nu kvittar så har jag 13-tummaren med 4 gb ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är iTunes material varför inte streama från ditt iTunes bibliotek till ATV3?

Krångla till det med skärmdubblering låter som att gå över ån för vatten när det finns ett smidigare sätt.

 

Edit: Om det inte är iTunes material så varför inte göra om det till det och importera till iTunes?

 

http://www.macroplant.com/adapter/

 

 

 

 

 

Adapter grymt bra Program ! yeahbaby.gifyeahbaby.gifyeahbaby.gif Bra Val !!!

 

Bäst i sitt slag Imponerande snabbt dessutom tappahakan.gif

 

 

DIF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Vill bara påpeka att omvandlingen av skärmbilden till Airplay-ström sker mha Quick Sync-funktionaliteten i senare intel-processorer. (Ganska smart användning)

Det är detta som gör att processor-åtgången ligger på enbart några procent och det är således inget problem med att "datorn inte är snabb nog".

Apple valde att enbart lansera Airplay-mirroring på de Mac-modeller som har processorer av denna typ.

 

Det är möjligt att det är som Koplimi skriver, men jag har ändå en känsla av att det är kopplat till prestanda i någon del av datorn. Jag har en MacBook Air 13" med 8GB RAM och i5-processorn (Mid 2012). När jag strömmar film med skärmdubblering till min ATV2 så hackar det precis som trådskaparen beskriver.

 

Min son har en MacBook Pro 13" med 4GB RAM och i5-processorn (Mid 2012), och när han är hemma hos mig och spelar upp exakt samma material så flyter det på fint. Med andra ord är alla andra förutsättningar, förutom datorn, samma. Vi har båda senaste versionen av Mountain Lion (10.8.2).

 

Jag kan också tillägga att om jag spelar upp samma material med AirPlay från Safari (inte dubbleringen alltså) i min IPhone 4S så flyter det också på bra.

 

Jag har inte någon lösning på problemet. Jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*** Rättelse av tidigare inlägg ***

 

I mitt test som jag refererade till i mitt inlägg här ovan så angav jag fel förutsättningar. På MacBook Pro'n där jag upplevde att skärmdubblering flöt på fint var det Mountain Lion 10.8.

 

Efter att vi gjorde en uppgradering till 10.8.2 upplevde jag samma "hackiga" bild på MacBook Pro som på MacBook Air.

 

Det skulle vara intressant om någon med Mountain Lion 10.8 kunde göra ett test, för att se om man upplever samma sak som jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat att spela upp filmer med en MacBook Pro 13" nu också, med samma resultat. Testade med senaste Lion-versionen. Bilden hackar stundtals. Problemet kvarstår även på min Air.

 

Just nu kopplar jag ihop Pro-datorn med ATVn via nätverkskabel när jag vill titta på filmer via VLC. Men det känns ju inte som en optimal lösning precis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu kopplar jag ihop Pro-datorn med ATVn via nätverkskabel när jag vill titta på filmer via VLC. Men det känns ju inte som en optimal lösning precis...

 

Så det funkar bra med sladd istället för trådlöst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...