Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera CPU


iMartin

Rekommendera Poster

Har en quad 2.8ghz Mac PRO som jag nyfiket har börjat fundera på att uppgradera processorn på.

 

Har sett några filmer på youtube med folk som visar hur man gör etc min fråga är bara den huruvida min burk, som har en quad processor har en tom plats för ytterligare en 2a processor. Värsting modellen som fanns då var en octa och snålheten bedrog visheten lite (fast jag inte råd trots allt...)

 

Jag har svårt att se att Apple tillverkat olika logik kort för att man valde "snikversionen" med en processor. Har inte lust att öppna upp så pass mycket i burken bara för att kolla om det finns en tom processorplats (och kylfläns) eller ej...någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manueler har jag liggandes på hårddisken som pdf redan, där står hellet inget huruvida mitt moderkort har en eller två socklar.

 

Jag tror knappast Apple stödjer användaren och lägger ut hur man öppnar upp plastskydd, fläktar, kylflänsar etc och pillar bort den gamla processorn för en ny....

 

Undrar om någon på forumet har gjort detta själva på sina Mac PRO?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg en sida här om det:

http://www.macperformanceguide.com/Mac-MacPro-upgrade.html

http://eshop.macsales.com/shop/turnkey/MacPro/2010_Xeon_Processor

 

 

Frågan är om det är värt de pengarna? Har själv en 2.8 quad core. Vet inte om jag skulle uppgradera. Tycker den är snabb som den är. Vill du ha den snabbare..? Börja med mer minne och en SSD sålänge. Det gjorde i a f en hel del på prestandan när jag gjorde så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manueler har jag liggandes på hårddisken som pdf redan, där står hellet inget huruvida mitt moderkort har en eller två socklar.

Att döma av skisserna/bilderna i manualen (sid 38 och följande) så ser det ut som två olika processorkort.

Har för mig jag hört att det bara finns en sockel, men minns inte var jag hörde det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok kollade på länken nu och det är inte den modellen jag har, "early 2008" quad core med socklarna monterade på moderkortet istället för på en löstagbart del.

 

Har 14gb ram för mina 64 bitars program. Realtids-pluggar käkar CPU så 4 extra kärnor vore ju bra...hm kanske SSD då till system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, single CPU och dual CPU logikkorten är desamma. 2x2,8GHz eller 2x3,0GHz är det snabbaste du kan trycka i då 3,2GHz processorerna kräver annat loggikkort samt andra kylflänsar om jag fattar Apples servicessida rätt.

Din ena kylfläns är en "dummy" så en riktig ny kälfläns åker du på att köpa också.

 

 

 

661-4449 - Board, Logic, for 2.8/3.0 GHz Processors

 

661-4676 - Board, Logic, for 3.2 GHz Processors

 

 

076-1303 - Heatsink Kit, Processor, for 2.8/3.0 GHz Processors

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, single CPU och dual CPU logikkorten är desamma. 2x2,8GHz eller 2x3,0GHz är det snabbaste du kan trycka i då 3,2GHz processorerna kräver annat loggikkort samt andra kylflänsar om jag fattar Apples servicessida rätt.

Din ena kylfläns är en "dummy" så en riktig ny kälfläns åker du på att köpa också.

 

 

 

661-4449 - Board, Logic, for 2.8/3.0 GHz Processors

 

661-4676 - Board, Logic, for 3.2 GHz Processors

 

 

076-1303 - Heatsink Kit, Processor, for 2.8/3.0 GHz Processors

 

OK tusen tack! Det verkar bli en ganska dyr uppgradering med andra ord...väntar nog tills nästa modell kommer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorn, en Xeon E5462 går att hitta för ett par hundringar på ebay. Men det kan vara svårt att hitta säljare som skickar till Sverige.

Kylflänsen lär bli svårare att hitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorn, en Xeon E5462 går att hitta för ett par hundringar på ebay. Men det kan vara svårt att hitta säljare som skickar till Sverige.

Kylflänsen lär bli svårare att hitta.

 

Gjorde en snabb sökning på kylflänsen och den kostar 200 $US ny, går att hitta begagnad men svårt att få hit kanske som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...