Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur funkar Apple TV gen 3?


carlsson

Rekommendera Poster

Har en Apple TV gen 1 som fortfarande funkar väldigt bra. Har dock funderat på en gen 3, men är lite fundersam till hur det funkar utan hårddisk...

 

Exempel:

- Idag kan jag ju sätta igång ATV:n och fortsätta precis där jag var sist. Jag behöver inte ha igång någon annan dator i hela huset.

- När jag köper film vet jag att den finns på ATV:n och slipper onödiga lagg och laddningstider vilket kan uppstå när det streamas.

- ATV:n sparar bilderna på sin egen hårddisk och vill jag presentera dom så funkar det utan att jag behöver ha något annat igång.

 

Jag är helt enkelt lite bekymrad över att allt kommer bli krångligare utan hårddisk. Den enda datorn jag har är en Mac Book Pro, och den vill jag kanske inte alltid vara beroende av för att ATV:n ska funkar korrekt. Men oron kanske är obefogad?

 

En sak som stör mig sjukt mycket med ATV:n är hårddisken som låter alldeles för mycket. Samtidigt känns det lite onödigt at installera en SSD i den om ATV3 funkar bättre.

 

Kommentarer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör själv med en Apple TV gen 3 och är hur nöjd som helst.

Nu har jag aldrig haft någon Gen 1 så jag kan inte direkt jämföra men det jag gillar med min Apple TV är bland annat följande:

* Storleken - tar minimalt med utrymme i TV-bänken

* Helt ljudlös

* Slipper synka

 

Sen är man ju såklart beroende av att ha datorn igång men jag tror inte du behöver vara orolig för lagg om du har en någorlunda modern router. Jag kör både min iMac och min Apple TV trådlöst och har aldrig upplevt lagg vare sig när jag streamat från datorn eller jag streamet något över internet (ex hyrt en film eller liknande). Det fungerar helt enkelt mycket mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju klart bättre bild med ATV3 och du har full HD på materialet från iTunes store. Har du en iPad eller iPhone så tror jag inte att du kommer sakna hårddisken i din gamla AppleTV då man kör Airplay från telefonen eller iPad istället.

 

För musik så behöver man ju alltså inte ha datorn igång ifall man har en iPhone/iPad. Ska du se film så vill du nog strömma från datorn för att få bästa möjliga kvalité och då får du lov att ha datorn på. Lagringsutrymmet för film är ju begränsat i iPrylarna också.

 

Har du Amerikanskt iTuneskonto får du ju tillgång till alla filmer du köpt i "Molnet" så då behöver du heller inte ha dotorn på för att se sådant material.

 

Jag kör numera nästan bara min ATV3 och inte min gamla AppleTV. Men nyckelordet är Airplay. Har du inte iPhone/iPad så skulle du nog kunna hoppa över att köpa en trea.

 

Min gamla AppleTV hårddisk hörs knappt alls förresten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Förstår dock inte varför en ATV3 blir meningslös om man inte har en iPad/iPhone? Pga kvalitén vill man ju ändå köra film från sin dator, right?

 

Känns som att det blir en ATV3 snart trots allt... :travolta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kompletterade en till Apole tv igår har nu generatin 2 och 3!

Nu när Netflix finns så tycker jag det är riktigt bra med AT.

 

Köpte min på Mediamarkt för 849 kr!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...