Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Full Skickat-mapp


Cpunk

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har webmailkonto hos Telia som jag har ställt in mailklienten till att hämta med IMAP. Via Telia har man 200 mb tillgängligt.

 

När mail kommer in till inkorgen rensar jag den efter hand som jag tar hand om mailen. Inkorgen blir därför väldigt sällan full.

 

Nu har jag fått mail från Telia om att min mailbox nästan är full. Det visar sig att det är Skickat-mappen som spökar och nästan är full. Den tömmer jag ju inte efter hand så till slut är den för stor.

 

Tar jag bort mail från skickatmappen på servern så försvinner de ju även från mina mappar på datorn. Så: Hur gör ni andra med Telia IMAP?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMAP innebär att mapparna på datorn och mapparna på servern / webben, har identiskt innehåll. Detta gäller alltså inte enbart Telia IMAP, utan även andra IMAP tjänster som iCloud, Gmail, med flera. Man har alltså en mejl som är likadan i datorn som på webben och på andra enheter som man har. Därför är även Skickat-mappen identisk.

 

Om du vill arkivera, spara, dina skickade, så kan du skapa en lokal mapp i Apple Mail-programmet, du skapar den under "På min Mac". Det som ligger under "På min Mac" i Apple Mail-programmet, det sparas lokalt och kopieras inte till webben. Klicka på "Brevlåda" - "Ny brevlåda" - välj "På min Mac" och ett namn för denna nya brevlåda (mapp), exempelvis "Arkiv skickat" När den är skapad kan du markera brev i Skickat och flytta dem till denna brevlåda så kommer de bort från den brevlåda (mapp) som du delar med webbservern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill arkivera, spara, dina skickade, så kan du skapa en lokal mapp i Apple Mail-programmet, du skapar den under "På min Mac". Det som ligger under "På min Mac" i Apple Mail-programmet, det sparas lokalt och kopieras inte till webben. Klicka på "Brevlåda" - "Ny brevlåda" - välj "På min Mac" och ett namn för denna nya brevlåda (mapp), exempelvis "Arkiv skickat" När den är skapad kan du markera brev i Skickat och flytta dem till denna brevlåda så kommer de bort från den brevlåda (mapp) som du delar med webbservern.

Precis så brukar jag göra en gång om året. Då döper jag brevlådan till "Skickat 2010" efter det år jag skickade posten ursprungligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag förstår. Tack så mycket för era svar.

 

Finns det något sätt att automatiskt utföra detta. Det måste ju vara ett vanligt problem att folk får en full skickat mapp på servern.

 

Jag har Mountain Lion och under Inställningar/Konton/Avancerat kan man klicka i "Spara kopior för brev i frånkopplat läge". Där har jag sedan tidigare markerat "Alla brev och deras bilagor". Innebär det att det sker automatiskt?

 

Jag kan dock inte hitta de mailen någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något sätt att automatiskt utföra detta. Det måste ju vara ett vanligt problem att folk får en full skickat mapp på servern.

 

Det har aldrig hänt mig att min Skickat-mapp varit full...

Du kan laborera med "regler" och se om det fungerar för skickat-mappen. Jag har inte gjort det själv så jag vet inte.

 

Jag har Mountain Lion och under Inställningar/Konton/Avancerat kan man klicka i "Spara kopior för brev i frånkopplat läge". Där har jag sedan tidigare markerat "Alla brev och deras bilagor". Innebär det att det sker automatiskt?

Jag kan dock inte hitta de mailen någonstans.

 

Det innebär att du kan läsa mejl även när datorn inte är uppkopplat mot internet. Om du kopplar från internet på din dator, och fortfarande kan läsa mejlen i Apple Mail, ja då har du hittat de mejlen som sparas i datorn vid "frånkopplat läge".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...