Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken SSD till MBP late 2008?


Blizzy

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en MBP late 2008 (256gb hdd) som jag tänkte sätta i en SSD på 120 eller 250 gb.

Frågan är nu vilken SSD man ska ha för att få bra prestanda men att inte betala för något i onödan?

 

Jag förmodar att utvecklingen av SSD har gått framåt sen min dator byggdes 2008, så det finns säkert ny och fin teknik som är snabb, men som ändå inte stöds av min MBP.

Så det jag undrar är vad stödjer egentligen min MBP?

Det är ju inte värt att köpa snabbare än datorn klarar och det finns en hel del olika SSD's med olika prestanda, så någon får gärna hjälpa mig med att reda ut begreppen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte den här till min:

 

http://www.macoteket.se/Categories/Lagring_backup/Harddiskar/Interna/OCZ_Agility_3_SSD_25_240GB/prd24351956.aspx

 

Sen blev det en lite hemsnickrad installation... men det fungerar. Och fick en ny dator :-)

 

/Pär

 

PS

 

Läste lite väl snabbt ditt inlägg. Jag köpte denna till min Mac Pro men den ska funka vad jag vet till MBP.

 

DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja för att Vara helt Ärlig din Dator är Gammal för att få effekten på upp till flera Års gammla SSDn !!!!!!!

 

i ditt fall val välj en styrkrets som kommer att hålla länge & framtidskompatibel när du innom en snar framtid ändå behöver ny dator !

och ta då med den du köper nu Sata 3 självklart Bra billig styrkrets Ingen Topp Fart monster men det spelar ju ingen roll !

 

 

http://www.net2world...-4/35/297536269

 

Billigare Blir Sandforce styrkretsar Långt ifrån samma säkerhet & att dom tappar i prestanda för mycket , Blåskärmar & Krav på uppdat av Firm osv osv osv

 

Du kan ju välja Marwell eller LAMB styskretsar för det snabbaste som finns om du SNART tänker köpa ny datot ?

dom blir ju lite dyrare PRO grejer !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja för att Vara helt Ärlig din Dator är Gammal för att få effekten på upp till flera Års gammla SSDn !!!!!!!

 

i ditt fall val välj en styrkrets som kommer att hålla länge & framtidskompatibel när du innom en snar framtid ändå behöver ny dator !

och ta då med den du köper nu Sata 3 självklart Bra billig styrkrets Ingen Topp Fart monster men det spelar ju ingen roll !

 

 

http://www.net2world...-4/35/297536269

 

Billigare Blir Sandforce styrkretsar Långt ifrån samma säkerhet & att dom tappar i prestanda för mycket , Blåskärmar & Krav på uppdat av Firm osv osv osv

 

Du kan ju välja Marwell eller LAMB styskretsar för det snabbaste som finns om du SNART tänker köpa ny datot ?

dom blir ju lite dyrare PRO grejer !

 

No offence men jag förstår i princip ingenting av ditt svar.

 

Jag gissar att du menar att jag ska köpa någon form av styrkrets och sedan en nyare SSD, och sedan ta med den nyare SSD'n när jag "ändå behöver ny dator"? (helt ärligt, min MBP late 2008 funkar finemang för mig. Allt jag efterfrågar är snabbare boot, snabbare start av program etc och då kan en billig SSD påverka ganska mkt. Jag kör fräsch installation av OSX 10.8 och datorn känns som ny!).

 

Så tyvärr får jag säga att ditt tips är ganska OT.

 

Jag är alltså på jakt efter en (billig) SSD som inte är "för snabb". Dvs en som motsvarar vad min dator klarar av, men inte mer. Snabbare än så är ju att kasta pengarna i sjön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No offence men jag förstår i princip ingenting av ditt svar.

 

Jag gissar att du menar att jag ska köpa någon form av styrkrets och sedan en nyare SSD, och sedan ta med den nyare SSD'n när jag "ändå behöver ny dator"? (helt ärligt, min MBP late 2008 funkar finemang för mig. Allt jag efterfrågar är snabbare boot, snabbare start av program etc och då kan en billig SSD påverka ganska mkt. Jag kör fräsch installation av OSX 10.8 och datorn känns som ny!).

 

Så tyvärr får jag säga att ditt tips är ganska OT.

 

Jag är alltså på jakt efter en (billig) SSD som inte är "för snabb". Dvs en som motsvarar vad min dator klarar av, men inte mer. Snabbare än så är ju att kasta pengarna i sjön.

 

Jag håller med om att det är generellt svårt att förstå vad DIF menar i sina poster.

 

Jag tolkar det som att han säger att du bör satsa på en lite billigare/långsammare SSD eftersom din dator ändå inte klarar av att ge den hastigheten som de snabbaste SSD. Han menar också att om du vet med dig att du kommer att byta dator relativt snart kan det vara värt att köpa en snabbare SSD som du sedan kan "ta med dig" till den nya datorn.

 

Din dator verkar ha SATA 3 Gb/s. Nu mera kan det till och vara så att SSD som stödjer SATA 6 Gb/s kan vara billigare än den som stödjer SATA 3 Gb/s efter som det är större efterfrågan på de snabbare. Jag har en MBP från mitten av 2009 och använder en Samsung 830 256 GB SSD. Den kan jag klart rekommendera då jag inte haft några som helst problem med den. Det är inte den snabbaste eller nyaste SSDn men den har fått bra recensioner. Den verkar kosta ca 1600kr enligt Prisjakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Du kan köpa i princip vilken SSD som helst. Du kommer inte bli besviken. Satsa hellre på en större disk då överfyllda diskar verkligen kan sänka kapaciteten. Din dator har ett äldre gränssnitt på SATA-kontakten (SATA2) som hårddisken ansluts med, det innebär i praktiken att du aldrig kommer kunna få ur högre läs- eller skrivprestanda än ca 250-300 MB/s (MAX) och då många SSD-diskar presterar en bra bit över detta (drygt 500 MB/s) gäller dessa siffror anslutning med nyare SATA3-kontakter. Gränssnittet är dock bakåtkompatibelt så det går finfint att sätta in SATA3-disk i en dator med SATA2-kontakt.

 

Skulle jag välja skulle jag nog ta någon av dessa:

 

Vertex 4 256GB 1690:-

 

och om det svider för mycket i plånboken...

 

Intel 330 180GB 1089:-

 

och om det svider för mycket i plånboken...

 

Verbatim 120 GB 599:-

 

Det finns dock mängder av diskar kring 120-128 GB för mindre än 1000:- som alla är bra i sammanhanget... men som sagt, det viktigaste är ett inte bli trångbodd på sin systemdisk... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en MacBook Pro Late 2008 och har också varit ute efter en SSD till min. Jag har testat en Corsair Force 3 SSD på 120GB vilket inte alls har fungerat bra. Jag läste såklart efter köpet att det var massa strul och många macanvändare hade problem med disken. Så jag kan inte på något sätt rekommendera Corsair till din MBP även om det kanske visar sig att det kan fungera. Jag har bekanta som har Samsungs 830 och som ska vara väldigt stabil och bra. Och visst den kanske inte är snabbast på pappret men jag skulle rekommendera Samsungs till din Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att Macar med MCP79 chipset (dvs. äldre MBP med 9400m från 2008 och 2009) kan ha en del problem med Sandforce baserade SSDar. Därför skulle jag rekommendera antingen Samsungs 830 eller Crucials M4 till dessa datorer. Dessa diskarna har funnits på marknaden ett bra tag och har fått mycket bra recensioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att Macar med MCP79 chipset (dvs. äldre MBP med 9400m från 2008 och 2009) kan ha en del problem med Sandforce baserade SSDar. Därför skulle jag rekommendera antingen Samsungs 830 eller Crucials M4 till dessa datorer. Dessa diskarna har funnits på marknaden ett bra tag och har fått mycket bra recensioner.

 

 

 

JAPP ! Mycket vanligt T,O M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en MacBook Pro Late 2008 och har också varit ute efter en SSD till min. Jag har testat en Corsair Force 3 SSD på 120GB vilket inte alls har fungerat bra. Jag läste såklart efter köpet att det var massa strul och många macanvändare hade problem med disken. Så jag kan inte på något sätt rekommendera Corsair till din MBP även om det kanske visar sig att det kan fungera. Jag har bekanta som har Samsungs 830 och som ska vara väldigt stabil och bra. Och visst den kanske inte är snabbast på pappret men jag skulle rekommendera Samsungs till din Mac.

 

 

 

Du har råkat ut för det jag menar med Sandforce Kontroller i SSD n

 

Samsung är en bra SSD till en ÄLDRE mac med Äldre grejer menar jag före 2011

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nyss stoppat i en SSD i min MBP Late 2008 och kan starkt rekommendera denna:

http://www.dustinhom...d-sata-600-mlc/

 

 

 

Ok pris men VIKTIGT är till just din SSD att du uppdaterarar Firmen Annars kommer du att få problem framöver efter många överskrivningar

 

Uppdatera NU ! om du inte gör det kommer du att bli besviken efter 6-7 mån användande med överskrivningar stor skillnad på ny & prestanda efter användande på den SSDn !

 

Senaste Firm & Tool til MAC hittar du på Wertex hem sida/Support

 

Oroa dej nu inte utan Uppdatera den i lungn & ro steg för steg INFO finns i Toolen ( Pdf ) en 10Åring fixar det lätt svårare är det inte !

Men det är VIKTIGT !

 

PS ALLA Wertex ( 3 ) måste ha sista Firmen Om det är Wertex 4 med nya kontrollen så behövs det INTE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS !

 

Till er alla som köper SSD ( Glöm inte aktivera TRIM ENABLER ! )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Fakta om Intel & Sanforce

 

Prestandamässigt är det heller inte mycket nytt under solen och vi känner igen de producerade resultaten från många andra Sandforce-baserade enheter i prisklassen. Intel 335 lägger sig i de flesta fallen i den nedre halvan av tabellerna och det är uppenbart att modellens relativt låga pris ska väga upp för den något lägre prestandan.

 

Huvudproblemet med Intels nya enhet är att vi inte litar på den. Gång på gång beter sig modellen väldigt underligt, med allt ifrån svårigheter att återhämta sig från hård belastning till antydan att enhetens nya flashminnen skulle kunna vara utslitna inom några år. Det kan givetvis röra sig om barnsjukdomar eller trasig mjukvara, men i dagsläget känns enheten helt enkelt för skakig för att rekommendera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
campokatt@hotmail.com

Hur är det med Intels 330 SSD och kompatibilitet med äldre macar?

Råkade beställa en sån till min Mid 2009. Har mejlat och bett att få en Samsung utan Sandforce men har inte fått svar än..

 

Finns det uppdateringar av firmware som löser dessa problem än eller ska man helt enkelt välja bort sandforce om man har en SATA2 mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med Intels 330 SSD och kompatibilitet med äldre macar?

Råkade beställa en sån till min Mid 2009. Har mejlat och bett att få en Samsung utan Sandforce men har inte fått svar än..

 

Finns det uppdateringar av firmware som löser dessa problem än eller ska man helt enkelt välja bort sandforce om man har en SATA2 mac?

 

 

 

 

Man ska ALLTID välja bort S-Force !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med Intels 330 SSD och kompatibilitet med äldre macar?

Råkade beställa en sån till min Mid 2009. Har mejlat och bett att få en Samsung utan Sandforce men har inte fått svar än..

 

Finns det uppdateringar av firmware som löser dessa problem än eller ska man helt enkelt välja bort sandforce om man har en SATA2 mac?

 

Den har mycket dålig kompatibilitet med Macar bestyckade med MCP79 chipset vilket din MacBook Pro mid-2009 har.

Du lär få en länkhastighet på 1,5Gbps istället för 3,0GBps till 330-disken.

Så försök byta och som redan nämnts, undvik SandForce.

Någon FirmWareuppdatering finns inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS !

 

Till er alla som köper SSD ( Glöm inte aktivera TRIM ENABLER ! )

 

Hur gör man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag använder Agilty 3 SSD samt 8GB Ram i min MacBook Pro sen 2008 och den är mkt snabb.

Bootar tex upp på 20 sekunder. (fördel att Agilty 3 även går uppdatera samt ställa in via bootbart usb minne)

 

Man kan även få till en länkhastighet på 3,0GBps istället för1,5Gbps med Agilty 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Agilty 3 SSD samt 8GB Ram i min MacBook Pro sen 2008 och den är mkt snabb.

Bootar tex upp på 20 sekunder. (fördel att Agilty 3 även går uppdatera samt ställa in via bootbart usb minne)

 

Man kan även få till en länkhastighet på 3,0GBps istället för1,5Gbps med Agilty 3.

 

Vad får du för länkhastighet då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får du för länkhastighet då?

 

Länkhastighet: 3 Gigabit

Förhandlad länkhastighet: 3 Gigabit (mot tidigare 1,5 )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej vad sägs om denna från ca: 2700:-

Mycket lagring för pengarna

Samsung SSD 840 Series 500GB 2.5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej vad sägs om denna från ca: 2700:-

Mycket lagring för pengarna

Samsung SSD 840 Series 500GB 2.5

 

 

 

Ett MYCKET bättre val en en STENÅLDERS Vertex 3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Sandforce (Intel 330) i en Mac Mini lite äldre, sista versionen innan den nya designen kom (Late 2009). Får länkhastighet 1.5. Det fungerar klart märkligt, diskaktiviteten tvärdör 15-20sekunder titt som tätt och det badbollar - sedan är det full fart igen. Känns lite som att datorn drabbats av Windows. Äldre Intel diskar har fungerat fint.

Vi kör SSD i våra bärbara HP på jobbet, och maskinerna börjar komma mot 3år där vi normalt börjar ha haverier på roterande diskar, men ännu ingen SSD som rasat.

Läshastighet är mer benchmark godis, det du vinner mest på är att slippa dödtider när läshuvudet ska flyttas. Hastighet i all ära men köp en disk som räcker i storlek först och främst sedan får plånboken och prestandabehov avgöra hur snabb disk du väljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett MYCKET bättre val en en STENÅLDERS Vertex 3

 

Hade inte en aning om att SSD diskar är från Stenåldern,

Fanns dessa verkligen redan på den tiden?

 

Kan man få upp förhandlat länkhastighet till 3 Gigabit på Simsang langfan kokkosan disken??

post-22384-076370900 1358447691_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...