Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Tar lång tid att starta macbook air

Matt

Recommended Posts

Jag undrar en sak, har idag köpt en macbook air 13 " 1,8ghz i5 med 4 gb ram.

Har tidigare haft en MBP 15" från 2009, och vet inte om det är jag som är känslig men tycker det tar ganska lång tid att starta upp den ?

Från avstängd till att man får skriva in sitt lösenord tar märkbart längre tid än min 4 år gamla MBP.

Bara jag som finner detta konstigt? Borde inte Airen vara lite snabbare ?

Air en borde starta mer än dubbelt så snabbt med Nyare minnen & framförallt SSD n

Air en borde starta mer än dubbelt så snabbt med Nyare minnen & framförallt SSD n

Hur mycket har du på SSDn ? Hur många start Prog ?

Något är helt Klart fel ! 2009 var det år Fredd Flinta jagade Wilma med sten Yxa Intels Core2 mod"("Penryn") Och i Datorvärdlen är det Ljus år av Prestanda som hänt sedan 2009 1600Mhz minnen EvyBridge Prolle Sata 6 Både i dator & på SSD n dagens SSD Läs 565 snart uppe i 285 Där någonstans kommer det att ta stopp far att Sata 6

Klarar helt enkelt inte mer !

Är SSDn som den ska ? eller 1 trasig minnes modul ?

Sida vid sida Uppstart så ska Air en KROSSA stenåldersmaskinen ! i snabbare Uppstart !

Blås ren Datorn och har du samma resultat så lutar det åt Hårdvarufel !

Tack alla för era tips !

Jag har en helt ny med 128 gb SSD 4 GB Ram, knappt lagt in VLC så inte direkt många program på datorn.

När man startar den är skärmen vit, och de tar säkert dubbelt så lång tid innan man får knappa in sitt lösen ord gemfört med min macbook pro 15" från mid 2009.

Ska testa med en säker start osv ikväll så får vi se, annars får jag väl gå ned till apple och prata med dom i täby centrum. om ni har fler tips och trix på vad det kan vara så får ni gärna skriva, tänkte om det var nån energisparar inställnig eller liknande men de verkar det inte vara..

Från att jag trycker på start knappen tills jag kommer att få slå in mitt lösen tar det exakt 45 sec, någon som kan gemföra med sin? är det jag som är känslig men tycker de känns som rät lång tid..

Glömde nämna att första omstarten efter en säker start tar lång tid för att då måste Macen bygga om de cache-filer som rensats ut. Cache-filerna används för att få en snabb omstart nästa gång och de slängs vid en säker start ifall de blivit korrupta.

Fick hjälp av supporten och startade den samtidigt som jag höll ned command, alt , P, R

Då startades den och nu startar den på 13 sec istället för 45sec som de va innan, så nu är jag nöjd och glad igen :) tack för all hjälp och tips !

Fick hjälp av supporten och startade den samtidigt som jag höll ned command, alt , P, R

Då startades den och nu startar den på 13 sec istället för 45sec som de va innan, så nu är jag nöjd och glad igen :) tack för all hjälp och tips !

Det kommandot rensar parameter-RAMet, som bland annat innehåller vilken startskiva som är vald. Om du valt en skiva som inte är tillgänglig så väntar Macen runt en halv minut så disken ska hinna dra igång. Sedan försöker Macen med den inbyggda hårddisken och det blir därmed en (avsevärd) fördröjning.

Det kommandot rensar parameter-RAMet, som bland annat innehåller vilken startskiva som är vald. Om du valt en skiva som inte är tillgänglig så väntar Macen runt en halv minut så disken ska hinna dra igång. Sedan försöker Macen med den inbyggda hårddisken och det blir därmed en (avsevärd) fördröjning.

Hajjar noll av det där.. men det verkar fungera bra nu iallafall :)

yeahbaby.gif

Macen visste inte på vilken hårddisk den skulle läsa in OS X per automatik. Den tar tid på sig om den tappar inställnigarna och måste bestämma det själv. PR löser den buggen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...