Jump to content
Just nu i M3-nätverket

HJÄLP! Vill föra över film från bränd skiva till Mac!

Theodoramac

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis fått hem en bränd skiva med en video från en teateruppsättning jag var med i som filmats med en filmkamera. Jag skulle nu verkligen vilja föra över den här filmen till datorn så att jag kan fixa lite med den i iMovie.

Men när jag stoppar in dvdn i datorn och sedan trycker på finder så står det att den är i, men jag kan inte klicka på den och liksom "dra" den till skrivbordet.

Det går att se på den, men inte flytta på den ifrån enheter. Lite krångligt, men hoppas ni förstår och kan hjälpa!

Några kloka råd till en nybörjare?

Låt iMovie importera filmen, testa det

Vad betyder "Det går att se på den"? Kan du se disksymbolen på skrivbordet? Eller kan du spela upp filmen?

I det sistnämnda fallet borde du kunna dra filen till hårddisken.

Kommer skivan direkt från kameran? Skivan kanske inte är slutbehandlad ("finalized"). Se kamerans manual.

Vad betyder "Det går att se på den"? Kan du se disksymbolen på skrivbordet? Eller kan du spela upp filmen?

I det sistnämnda fallet borde du kunna dra filen till hårddisken.

Kommer skivan direkt från kameran? Skivan kanske inte är slutbehandlad ("finalized"). Se kamerans manual.

Tack för svar!

Det går att se filmen, men bara med det programmet som kommer upp när man stoppar i skivan alltså dvd-spelaren. Jag kan se disksymbolen under enheter om jag klickar upp finder men den är liksom inte markerad utan ganska blek. Det går att dra i den men den fastnar inte dit man drar den.

Jag var inte den som spelade in filmen, och tyvärr vet jag inte vad det var för kamera de använde..

Filmen är dock kopierad från orginalet, men det borde väl inte spela någon roll?

Kan tillägga att det står att filmen är i PAL-format?

Vilket program startas där du kan se filmen?

Om du dubbelklickar på disksymbolen, kan du se något då?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...