Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Formatera MAcbook pro


Jontobot

Rekommendera Poster

Hej!

 

Funderar på att formatera min macbook pro 2011 13", för att rensa ut all skit och starta på nytt :)

 

Någon som kan förklara för mig hur man gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket OS X har du?Från 10.7 är det annorlunda mot tidigare. Men framförallt varför vill du formattera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har Mountain Lion.. Upplever att datorn blivit segare sen jag uppdaterade mitt os.. Tänkte att det kanske blir bättre att formatera och installera nytt?

Sen har jag även en bootcamp, försvinner den också om man formaterar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är PC-tänk att formattera i tid o otid.

 

Kör en Säker Start då och då..

Rensa bort dåliga program, typ torrents om du har det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Mac skapar inte skit bara så där av sig självt, som Windows gör. Dessutom har ju Mac inbyggd defragmenterare i filsystemet, vilket inte Windows har.

Men har man skräp i datorn beror det som oftast på att man har något tredjepartsprogram som inte är optimalt programmerat, kan vara konflikter mellan program också gäller särskilt äldre program. Nu vet jag inte vad du uppgraderade ifrån men om du har haft Power PC-program så är det en källa till störningar då Mountain Lion inte stödjer Power PC emulering. Mountain Lion fungerar som smidigast om man tar bort Power PC program. Och så behöver man köra senaste versioner av sina program, för Mountain Lion introducerar flera nya tekniker i systemets mjukvara som programmen bör stödja för att de skall köras så smidigt som möjligt.

 

Säker start är bra att göra efter varje uppdatering då det rensar systemfiler, cache-filer och gör en koll i datorn. (håll nere shift-tangenten när du startar datorn). Kan också vara bra att kolla hårddisken i programmet Skivverktyg (som ligger i mappen Verktygsprogram).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du har haft Power PC-program så är det en källa till störningar då Mountain Lion inte stödjer Power PC emulering. Mountain Lion fungerar som smidigast om man tar bort Power PC program.

Vad har du för belägg för detta?

Jag menar, varför skulle just PowerPC-filer som tar upp plats på hårddisken störa mer än andra oanvända filer som också tar plats på hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för belägg för detta?

Jag menar, varför skulle just PowerPC-filer som tar upp plats på hårddisken störa mer än andra oanvända filer som också tar plats på hårddisken?

 

Bra fråga till Apple...

Det räckte att det låg några PPC-filer kvar för att hindra datorn från att stänga ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...