Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Deffekt iPhone 4S


pobben

Rekommendera Poster

Hej! Fick hem min första Apple-produkt igår. Har varit nöjd med den i stort sett. Bortsett från att den skramlar lite när man lägger den ned på hårt underlag, men har kommit fram till att det är normalt och att det är auto-focusen som spökar och att detta är vanligt..

 

För en liten stund sedan låg jag i sängen och såg telefonen i profil, då upptäcker jag att där en en glipa mellan skärm och metallhölje?! Telefonen blöder.. Blir såklart besviken och ringer Telias 90-200. De skulle kontakta butiken som skickat varan och ringa tillbaka imorgonbitti. Vad är mina chanser? Får jag en ny lur? För såhär ska det väl inte vara? var är den omtalade kvalitén?

 

Synpunkter, Erfarenheter och pepp uppskattas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HElt klar ska du få ny om det finns garanti kvar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var idag på Telia i Kristianstad, som kundtjänst sa att jag skulle göra. Enligt 90 200 skulle de fixa problemet. När jag kommer dit säger de att de inte kan göra något, utan de erbjuder mig att låna deras telefon och ringa till kundtjänst igen. När jag talar med kundtjänst säger hon att det är "skitkonstigt" att butiken inte gör något. Hon säger att jag kan göra samma sak via telia.se Felanmälan. Har nu gjort det och hoppas att det går snabbt och att jag får en NY telefon. Jag tänker inte betala för en ny, trasig telefon, som blivit lagad och öppnad på service- det är inte det Telia erbjöd mig när jag tecknade avtalet.

 

Kommer nog inte handla via Telia igen. Beor helt på hur snabbt processen går och hur de åtgärdar felet.

 

/Robin, som är less på kundtjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du köpt den i deras nätbutik? I så fall hade det snabbaste garanterat varit att hävda ångerrätt, häva köpet och sen beställa en ny. Också enda sättet att verkligen veta att du får en ny lur och inte en "refurbished".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du köpt den i deras nätbutik? I så fall hade det snabbaste garanterat varit att hävda ångerrätt, häva köpet och sen beställa en ny. Också enda sättet att verkligen veta att du får en ny lur och inte en "refurbished".

 

Kan jag göra detta fastän jag använt telefonen? Den ser ju såklart helt oanvänd ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag göra detta fastän jag använt telefonen? Den ser ju såklart helt oanvänd ut.

 

Du har enligt lagen om distansköp rätt att undersöka varans funktion. För en telefon med abonnemang bör det innebära att du får packa upp den och testa den med det medföljande simkortet. Sen tror jag det är 14 dagar som gäller, så du får inte vänta för länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har enligt lagen om distansköp rätt att undersöka varans funktion. För en telefon med abonnemang bör det innebära att du får packa upp den och testa den med det medföljande simkortet. Sen tror jag det är 14 dagar som gäller, så du får inte vänta för länge.

 

Ganska säker på att detta dock inte gäller abonnemanget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska säker på att detta dock inte gäller abonnemanget?

Abonnemanget vill jag ha kvar. Jag vill bara ha en ny telefon. Mailade varusupport igårkväll. Får se vad de säger. Det bästa är ju om jag kan använda ångerrätt och sedan köpa en helt ny. Jag har skickat efter en box som jag kan returnera telefonen i, men vad som händer efter det vet jag inte? Får kanske en refurbished.. Vill ju ha en helt ny i kartong som aldrig använts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skicka inte in telefonen i en box för då lär du få en refurbished i utbyte. Tag med telefonen i orginalförpackning med alla tillbehör till butiken och lämna den tillbaka. Lämna inte butiken utan en ny telefon i en förseglad förpackning alternativt pengar tillbaka i handen. Hävda ångerrätt på grund av defekt vara vid leverans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skicka inte in telefonen i en box för då lär du få en refurbished i utbyte. Tag med telefonen i orginalförpackning med alla tillbehör till butiken och lämna den tillbaka. Lämna inte butiken utan en ny telefon i en förseglad förpackning alternativt pengar tillbaka i handen. Hävda ångerrätt på grund av defekt vara vid leverans.

 

vilken butik? Har redan varit i Kristianstad men de kunde inte göra någonting åt mitt problem sa de. Jag har fått hem en box att skicka in allt i. Ska jag undvika det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<br />vilken butik? Har redan varit i Kristianstad men de kunde inte göra någonting åt mitt problem sa de. Jag har fått hem en box att skicka in allt i. Ska jag undvika det?<br />
<br /><br /><br />

 

Häver du köpet så måste du ångra och göra om hela köpet. Alltså även abonnemanget. Eftersom det inte finns någon koppling mellan din nuvarande telefon och den nya beställningen så kommer du i så fall inte få en refurbished. Du kommer naturligtvis få betala för de dagar du har utnyttjat abonnemanget om du häver köpet, men det är ju en i sammanhanget försumbar kostnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick be farsan om hjälp. Han ringde och skällde på kundtjänst. Såhär som Telia behandlar kunder är inte OK?! Killen i kundtjänst kunde, som alla inte jag pratat med, inte göra någonting. Ingen vill ta ansvar för att de skickat en söndrig mobil till mig. Enligt kundtjänstkillen skulle hans chef ringa tillbaka imorgon. Vi krävde att de skulle skicka en NY telefon, men de inte göra. vi föreslog att de skulle skicka den till närmsta butik och sen göra bytet där, men det svalde han inte heller!

 

Hur tänker dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<br /><br /><br />

 

Häver du köpet så måste du ångra och göra om hela köpet. Alltså även abonnemanget. Eftersom det inte finns någon koppling mellan din nuvarande telefon och den nya beställningen så kommer du i så fall inte få en refurbished. Du kommer naturligtvis få betala för de dagar du har utnyttjat abonnemanget om du häver köpet, men det är ju en i sammanhanget försumbar kostnad.

 

Förstår hur du menar, och är inne på ditt spår nu- Det är ny telefon som gäller. Helt ny. Om de vill kan de få skicka en helt ny, men jag tvivlar på att de kommer göra det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet man om det är en refurbished man får? kommer de med plast och allt i en förseglad kartong?

De kommer inte i originalkartong, utan en plåtkartong (eller plåtfärgad plastkartong) med klisterlappar på där nytt IMEI-nummer framgår.

 

Edit: Dock SER den helt ny ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår hur du menar, och är inne på ditt spår nu- Det är ny telefon som gäller. Helt ny. Om de vill kan de få skicka en helt ny, men jag tvivlar på att de kommer göra det.

 

 

 

 

Någon får gärna rätta mig om jag har fel. Men distansköplagen gäller inte abonnemang om jag inte kommer ihåg helt fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon får gärna rätta mig om jag har fel. Men distansköplagen gäller inte abonnemang om jag inte kommer ihåg helt fel?

 

Jag kommer att få en ny lät det som, hur jag får det är vi inte helt ense om. Skriver här hur det slutar:)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon får gärna rätta mig om jag har fel. Men distansköplagen gäller inte abonnemang om jag inte kommer ihåg helt fel?

 

Tror att den gör det om abonnemanget är knutet till en fysisk produkt, i detta fall telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick be farsan om hjälp. Han ringde och skällde på kundtjänst. Såhär som Telia behandlar kunder är inte OK?! Killen i kundtjänst kunde, som alla inte jag pratat med, inte göra någonting. Ingen vill ta ansvar för att de skickat en söndrig mobil till mig. Enligt kundtjänstkillen skulle hans chef ringa tillbaka imorgon. Vi krävde att de skulle skicka en NY telefon, men de inte göra. vi föreslog att de skulle skicka den till närmsta butik och sen göra bytet där, men det svalde han inte heller!

 

Hur tänker dem?

 

En NY kostar dem pengar och en ersättningslur från Apple är gratis. Simple as that.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anknytande avtal

12 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt och det med anledning av distansavtalet har ingåtts ett anknytande avtal om tjänster som tillhandahålls av näringsidkaren eller av någon annan på grund av en överenskommelse mellan denne och näringsidkaren, skall det anknytande avtalet upphöra att gälla utan att konsumenten får åläggas någon påföljd för detta.

 

Ett telefonabonnemang är en tjänst som är knuten till telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En NY kostar dem pengar och en ersättningslur från Apple är gratis. Simple as that.

Sant. Men jag betalar inte för en ersättningstele. Jag som kund ska inte drabbas pga. deras misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En högre uppsatt på Telia ringde precis upp mig. Han sa som de andra" Jag kan inte göra något " och han hänvisade mig till butiken( Kristianstad) som han pratat med. Nu är det de som vi ska ta snacket med. Hur det än går så kommer jag få en ny telefon. Om den är ny eller begagnad vet jag inte.. Hur brukar kvalitén på utbytestelefoner vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En högre uppsatt på Telia ringde precis upp mig. Han sa som de andra" Jag kan inte göra något " och han hänvisade mig till butiken( Kristianstad) som han pratat med. Nu är det de som vi ska ta snacket med. Hur det än går så kommer jag få en ny telefon. Om den är ny eller begagnad vet jag inte.. Hur brukar kvalitén på utbytestelefoner vara?

Jag har haft två utbytesenheter. Bägge har varit precis som nya. Inte en skråma och perfekt batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft två utbytesenheter. Bägge har varit precis som nya. Inte en skråma och perfekt batteri.

 

Dito.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...