Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iOS 6/iPhone 5 - Överdrivet mycket datatrafik som går åt?


Molight

Rekommendera Poster

Jag nollställde min telefon den 28e och redan har det gått åt 1 GB! En vanligt månad går det inte åt mer än 3 GB, är det någon annan som upplever detta?

Jag har googlat lite och hittat lite om detta, men förstår inte varför det inte har uppmärksammats.

 

Mvh

Sunny Delight

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar snitta 500MB/månad men är uppe i 375MB sen den 28e.

Så jag tycker också att det sticker iväg oroväckande eftersom jag begränsat datamängden till 0.5GB/ månad.

 

 

Verizon har ju släppt en uppdatering som ska fixa detta.

http://9to5mac.com/2012/09/30/verizon-iphone-5-carrier-update-to-eliminate-data-usage-while-connected-to-a-wifi-network/

 

...men kunder med andra operatörer har ju också problem.

http://community.o2.co.uk/t5/Apple-iOS-Devices-iPhone-iPad/iPhone-5-iOS6-Cellular-Data-Usage-on-WiFi/td-p/311194

 

 

/Jonathan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att ni uppdaterat massa appar över 3G? Har kört wifi här hemma nu och den verkar inte dra ngn telefondata för mig iaf.

Nu är det iofs högre hastighet på Iphone 5 också så man hinner göra av med mer trafik på samma tid. Kanske därför?

Jag kommer upp i hastigheter 4 gånger högre än min 3GS tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har använt den i 10 dagar och har redan hunnit upp i hissnande 4,6GB vid normalt användande. Jag har varken laddat ner appar eller tankat spotifylistor via 3G-nätet men har ändå lyckats med denna bedrift. Kanske har något med en bugg i mjukvaran att göra, vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte märkt någon skillnad mot min gamla iPhone 4. Har via 3G läst mycket nyheter, använt Facebook en hel del, spelat någon låt via Spotify och tittat på något klipp på YouTube, Jag har använt 162 MB sedan den 28/9 vilket är helt normalt för mig på 10 dagar. Ligger normalt på ca. 450 - 500 MB per månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte heller ngn skillnad hos mig. 150MB på en vecka ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De appar jag tror drar mest som jag använder är Podcaster, Fancy, Spotify och Youtube. Men även om man använder dessa mycket så är det ju mycket med 4.6gb på 10 dagar..

 

Den här morgonen (sammanlagt 3 timmar där jag använt mobilen max en timme) har jag endast använt lite facebook på morgonen, spelat podcasts via podcaster, spelat några låtar på spotify, uppdaterat RSS i Reader och spelat 1 youtubefilm. Detta har räknats ihop till 1,1 gb enligt Datawiz. Hur fan är det möjligt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1349774390[/url]' post='1577143']

De appar jag tror drar mest som jag använder är Podcaster, Fancy, Spotify och Youtube. Men även om man använder dessa mycket så är det ju mycket med 4.6gb på 10 dagar..

 

Den här morgonen (sammanlagt 3 timmar där jag använt mobilen max en timme) har jag endast använt lite facebook på morgonen, spelat podcasts via podcaster, spelat några låtar på spotify, uppdaterat RSS i Reader och spelat 1 youtubefilm. Detta har räknats ihop till 1,1 gb enligt Datawiz. Hur fan är det möjligt??

 

Det kan vara en bugg i Dataviz. Kolla om telefonen själv rapporterar samma mängd data i inställningara under Användning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara en bugg i Dataviz. Kolla om telefonen själv rapporterar samma mängd data i inställningara under Användning.

 

Yepp, 5.7gb ligger Mottaget på under mobilnätsanvändning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De appar jag tror drar mest som jag använder är Podcaster, Fancy, Spotify och Youtube. Men även om man använder dessa mycket så är det ju mycket med 4.6gb på 10 dagar..

 

Den här morgonen (sammanlagt 3 timmar där jag använt mobilen max en timme) har jag endast använt lite facebook på morgonen, spelat podcasts via podcaster, spelat några låtar på spotify, uppdaterat RSS i Reader och spelat 1 youtubefilm. Detta har räknats ihop till 1,1 gb enligt Datawiz. Hur fan är det möjligt??

 

Det låter mycket, men inte omöjligt. Youtubefilmen skulle ju kunna svara för 0,5GB. Om Spotify är inställt på Extreme och att synka offlinelistor över 3G så kan du lätt ha 0,5GB till där. Podcasterna står säkert för övervägande delen an de resterande 0,1GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min datatrafik nollställdes vid månadsskiftet, nu är jag uppe på 1,9 GB. Jag har Tre som operatör, vad har ni andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre. Har 4.6GB kvar denna månaden på mitt abb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte till Tre från Telia nu när femman kom. Sen 1 oktober har jag använt 558 MB (av 5 GB/mån). När jag hade Telia var min limit 0,5 GB/månad och inte en enda gång kom jag upp i detta. Misstänker starkt att det är något lurt, antingen med Tre eller med iPhone 5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...ska tillägga att kollar jag i iPhonens inställningar under mobilnätsanvändning står det att jag har skickat 39,8 MB och hämtat 435 MB sen 28/9. Tre hävdar att jag har använt 558 MB sedan 1 oktober. Jag inser att Tre inte räknar byte för byte så att den debiterade dataanvändningen skiljer sig från den faktiska är såklart inte konstigt, men ska det verkligen vara så stor diff?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

De appar jag tror drar mest som jag använder är Podcaster, Fancy, Spotify och Youtube. Men även om man använder dessa mycket så är det ju mycket med 4.6gb på 10 dagar..

 

Den här morgonen (sammanlagt 3 timmar där jag använt mobilen max en timme) har jag endast använt lite facebook på morgonen, spelat podcasts via podcaster, spelat några låtar på spotify, uppdaterat RSS i Reader och spelat 1 youtubefilm. Detta har räknats ihop till 1,1 gb enligt Datawiz. Hur fan är det möjligt??

 

Jag har en gammel sketen 3gs med iOS 6 och har också märkt att datatrafiken mångdubblats. Använder också Podcaster och Spotify en hel del. Undrar om det kan vara Podcaster som är boven? En pod är ju lätt 50 mb och då tuggar det på rätt fort. Hursomhelst ringde jag Telia idag och frågade då fann de att jag gjort av med 450 mb på en enda dag - vilket var en relativt vanlig dag såvitt jag minns! Det verkar ju sinnessjukt eftersom jag tidigare inte ofta slagit i taket på 1 gb under en hel månad.

 

Something smells good in Stinkville!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Det verkar som att det har varit en bugg i iOS 6 som har gjort att Podcaster och andra streaming-appar laddar ner datan flera gånger. Det kan lätt förbruka 5 gånger mer datatrafik.

 

Så boven är hittad..

 

http://thenextweb.com/apple/2012/11/14/bug-in-apples-ios-6-0-triggers-multiple-downloads-of-podcasts-causing-big-data-overages/39/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har/hade samma problem.

Efter att läst på nätet hittade jag felet, ICloud!

 

Testa:(Om ni har Icloud på, även när alla funktioner är på OFF.)

- Nollställ loggen för dataräknaren,

-Gå tillbaka ett steg i inställningar och sen in i loggen igen (Cellular usage) Den ökar med typ 1-2kb i sekunden!

 

Blev lite orolig när jag hade 1.6 gig på bara några dagar, troligt!

 

Om man tar bort Icloud kontot från telefonen så försvinner buggen.

 

Sen om det är fel i bara telefonen och inte i faktiskt överföring på nätet vetefan....använder inte Icloud iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är många buggar i iOS6, så jag hoppas att iOS 6.1 kommer snart, där de fixat detta problemet, samt batteriproblemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...