Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Systemåterställning till specifik tidpunkt.

kgnyqvist

Recommended Posts

Hej, jag skrev ett arbete på Word och vet inte hur men halva försvann. Jag behöver nu enligt alla konstens regler få tillbaka detta arbete genom en systemåterställning, bäst hade varit om jag kunde återställa den till en viss tidpunkt. Kan någon läsa detta problem?

Uppskattar hjälp och förslag!

Tack på förhand!

Använder du Time Machine?

Nej. För jag antar att du har sparat det ändrade dokumentet redan? Du kan inte ångra i menyn? Använd Time Machine eller ta backup på annat sätt i fortsättningen.

Okej tack! Det finns inte möjlighet att göra en systemåterställning utan Time Machine? Kan men inte göra (det tar emot att säga att detta) som på PC? Systemåterställning till tidpunkt..?

Tack på förhand!

Nej, Time Machine är just den funktionen på en Mac. Det finns naturligtvis dataräddningsprogram, men syftet med dem är att återskapa förlorade eller borttagna filer, du har ju din kvar, den är "bara" ändrad. Sorry.

Hur är det med officepaketet och versionshantering i Lion/Mountain Lion? Sparas det inte automatiskt återställningspunkter om Word stöder den funktionen i systemet?

Systemåterställning är en WIndows-funktion. På Macen fungerar det annorlunda.

Det finns två möjligheter:

Time Machine och Versionshantering.

TimeMachine: Du kopplar in en extern hårddisk och TimeMachine tar automatisk kopia av ditt användarkonto inklusive dina dokument, din musik, bilder och dina program. Däremot tas inte en kopia av systemfiler. TimeMachine sparas långt tillbaks så man kan göra en "tidsresa" och kan hämta upp dokument från en tidigare tid eller datum. TimeMachine fyller upp hårddisken och när hårddisken är full tar den bort det äldsta materialet (om det finns nyare versioner av det, material som det inte finns nyare versioner av behålls). TimeMachine är ett program som ingår i varje ny Mac sedan många år, men man behöver en extern hårddisk för att det ska fungera och en extern hårddisk ingår inte vid köp av Mac.

Versionshantering: Versionshantering kom med Lion och finns även i Mountain Lion. Detta innebär att dokument sparas i en stor fil lokalt på hårddisken där man kan gå tillbaks till tidigare versioner av dokument. I detta ingår även automatisk sparning av dokument. Programvaran behöver stödja Versionshantering för att använda det. De senaste versionerna av Apples egen mjukvara stödjer Versionshantering, som Pages med flera. Microsoft Office 2011 är senaste versionen av Office för Mac och mig veterligen har denna inte stöd för Versionshantering.

Systemåterställning på Windows gäller enbart systemfiler. Du kan inte få tillbaka dokument på det viset.

Även om en version av filen finns kvar så kan ett återskapningsprogram återskapa den äldre filen. För att undvika att filen blir överskriven ska du inte använda Macen alls.

Köp Data Rescue 3 på en annan dator och kör det. Du ska även ha ett USB-minne eller extern hårddisk där det återskapade dokumentet ska läggas.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...