Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

q13Qu3PC.exe.part - skum fil i Hämtade filer


johannesfrom

Rekommendera Poster

johannesfrom

Hej!

Jag vill börja med att hoppas att jag postat denna tråd rätt! Om inte så ber jag om ursäkt, antingen är jag blind eller så finns det ingen samlingstråd för frågor/problem med Macdatorer. Nåja, till saken!

 

Igår upptäckte jag en skum fil i verktygsfältet, i "listan" Hämtade filer. Som rubriken avslöjar finns i den listan filen q13Qu3PC.exe.part, men när jag öppnar själva mappen så finns den inte där! Jag hittar den heller inte någonstans i Finder när jag söker, med andra ord: den finns inte i datorn(antar jag). När jag trycker på filen i "listan" får jag meddelande om att programmet inte kan hittas.

 

Den här filen gör mig lite orolig då namnet för tankarna till virus/malware. Jag har nyligen laddat ner en del gratis plug-ins till Premiere Pro från google och YouTube och det vore inte konstigt om jag då fått med mig något extra oönskat.

 

Har någon stött på något liknande? Jag har sökt på filnamnet men hittar inget svar alls, har sökt på exe.part och då kommit till forum där diskussioner om dessa typer av filer men har inte hittat något riktigt svar på vad det är och hur man gör sig av med det. Behöver jag vara orolig? Om inte så är filen åtminstone jävligt dryg där den ligger.

 

Tacksam för svar!

post-70287-055612700 1349301324_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en del av en fil som endast finns temporärt, under själva nedladdningen. Normalt brukar såna filer "försvinna" automatiskt när helheten är klar, på plats. Som sagt, släng skiten; den innehåller ändå ingen data. Men även om den skulle ha det, gör den heller varken skada eller nytta på Macen. Bort bort.

 

Vill du börja bearbeta din virus-noja (var kommer den ifrån, tro?), så sök på forumet; finns ett gäng trådar om virus på Mac, men själva viruset lär du inte hitta. Några malware ska ha cirkulerat på webben, men de måste du hitta och installera egenhändigt med hjälp av ditt eget admin-lösenord. Med andra ord, ämnet saknar helt och hållet minsta antydan till dramatik. Tuta och kör :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johannesfrom

Haha, jag antar att min virusnoja kommer från Windows-tiden... Har svårt att greppa hur lite virus det finns till Mac.

 

Tackar för svaren och skönt att jag inte behöver vara orolig. Dock inser jag nu att jag glömt nämna en viktig punkt i mitt första inlägg, nämligen att filen inte går att slänga. Som sagt så hittar jag inte filen någonstans i Finder och drar jag filen från Hämtat-listan till Papperskorgen händer inget, den ligger fortfarande kvar i listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...