Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Är Mobileme samma som iCloud?

Katarina Ramström

Recommended Posts

Katarina Ramström

Hur ska jag göra nu när jag inte kan uppdatera min hemsida (iWeb)? Hur skaffar jag iCloud - om det är det som behövs?? Jag har tidigare inte haft några problem (och avgiften har dragits automatiskt) men nu går det inte längre. Jag fattar ingenting. Och inte vet jag vart jag ska vända mig. Kundsupport verkar inte existera. Jag frågade där jag köpt min mac för ett antal år sedan och de hänvisade till Kundsupport - men vaddå? Någon som vet och kan hjälpa mig? /Kattis

I mer än ett års tid så har Apple meddelat att de lägger ner Mobile Me. De har skickat ut meddelanden till registrerad e-post för detta, sedan sommaren 2011. Mobile Me stängdes i juli. Under våren och försommaren skickades varningsmeddelanden ut flera gånger i månaden om detta. Jag vet detta för jag har själv haft Mobile Me och jag fick dessa meddelanden hela tiden.

Du har alltså missat dessa meddelanden - det kan vara så att du har angivit till Apple en e-postadress som du inte har tittat i, och därför har du inte sett de meddelanden som Apple har skickat ut.

Det har även funnits information på Apples hemsida, och på världens Mac-forum, om just detta. Det har skrivits om det i tidningar och massmedia.

Du kan migrera till iCloud, det har man kunnat sedan förra året och det har funnits instruktioner för tidigare Mobile Me användare plus att de som har haft Mobile Me sedan tidigare har erbjudits extra mycket lagringsutrymme på iCloud, men jag tror att detta erbjudande är över nu.

Dock, iCloud är inte samma tjänst som Mobile Me. Icloud stödjer inte tjänsten webbhotell, så för din hemsida behöver du skaffa ett webbhotell av en annan leverantör (och ja, iWeb kan ladda upp hemsidor till andra webbhotell). Det finns många webbhotell som är billigare än det som Apple erbjöd, så det är ingen förlust. Själv har jag One.com och det fungerar utmärkt för några tior i månaden.

Icloud är gratis och en synkningstjänst för mail, kalender, kontakter och dokument mellan Mac, Windows och iOS-enheter (iPhone och iPad). Har man Mac så behöver man Mountain Lion Mac OS X 10.8.x för att utnyttja iCloud och dess tjänster fullt ut.

Besöker man webbplatsen för Mobile Me så får man besked att det är stängt och man hänvisas till iCloud, som ligger här:

https://www.icloud.com

Om du loggar in på icloud med ditt konto på Mobile Me så får du information om migrering.

Här är information om vad iCloud är för något:

http://www.apple.com/icloud/features/

Att Apple inte skulle ha kundsupport stämmer inte, information om Apples kundsupport hittar man på Apples hemsida.

http://www.apple.com/se/support/contact/

Gäller dina frågor specifikt iCloud så finns support här:

http://www.apple.com/se/support/icloud/

Katarina Ramström

Tack Raphael för ditt snabba svar! Nej jag har inte fått något meddelande till min ordinarie e-postadress. Minns inte om jag har någon annan (som jag aldrig använder) men det kan nog vara så. Nu vill jag bara kunna få tillbaka min hemsida så som den är och fortsätta att uppdatera den, vilket jag inte gjort på ett år cirka. Återstår att se om jag lyckas med detta nu ... efter alla dina tips. Tack än en gång! /Kattis

Troligen har du en e-postadress registrerad hos Apple som du inte använder och att det är därför som du inte har nåtts av meddelandena, kanske det är en Me-adress?

För att få upp din hemsida igen bör du kontakta ett webbhotell och köpa en sådan tjänst, sen matar du in uppgifterna i iWeb och laddar upp sidan.

Eftersom Mobile Me är nersläckt så finns den inte kvar där. Obs - du bör ha iWeb 09 för att kunna ladda upp sidan från iWeb till annan tjänst, då tidigare iWeb endast stödjer Mobile Me (som alltså inte finns längre). Har du en tidigare iWeb kan du använda publicera till disk, och sedan ett FTP-program för att ladda upp hemsidan till annat webbhotell.

Nämner även i detta sammanhang att Apple har lagt ner utvecklingen av iWeb i samband med nersläckningen av Mobile Me, så det kommer ingen ny iWeb.

Sandvox uppfattar jag som ett intressant och bra alternativ för design av hemsidor, men finns många fler..

• 3 weeks later...

kolla också om din internetleverantör tillhandahåller plats för hemsida! Jag har comhem och där har jag lagt min iWeb-hemsida. kostar inget extra.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...