Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMessage


martin991

Rekommendera Poster

Om jag har förstått rätt nu då så har telefonnumret man anger på inställningarna för sitt apple id ingen som helst inverkan på detta då?

Anledningen att jag frågar är att jag hade angett mitt mobilnummer i rutan för vanligt nummer och inget under mobil. Det är numera ändrat.

 

Om man skulle testa att göra en master reset då. Hur mycket försvinner då eller är det bara att logga in och få tillbaka allt via icloud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

Här finns instruktioner hur man gör med iMessage på iPhone...

http://appadvice.com/appnn/2012/10/how-to-change-your-imessage-caller-id-in-ios-6

 

Har även ett annat problem med SMS utöver att det skickas med min e-post. Jag har en telefon sedan tidigare, 3GS, när jag skaffade min iPhone 5 så flyttade 3 över mitt gamla mobilnummer från 3GSen till 5:an, men jag får SMS skickat till den gamla och inte till min nya telefon även fast det är det numret som är aktuellt på 5:an... Antar att det också har något med inställningar på iMessage som ställer till det. Men det konstiga är att jag har ett nytt telefonnummer på min gamla telefon nu, låter det krångligt?

 

Imessage påverkar inte SMS, det är två skilda funktioner, så min första fråga är - är det verkligen SMS till dig som skickas till din gamla telefon och inte iMessage? För om det är SMS så ligger felet hos din operatör, då är det något med det SIM-kort som finns i den gamla telefonen.

 

Om det är iMessage du får i din gamla men inte i din nya, fast du har ditt nummer i din nya telefon och ett annat nummer i din gamla, så går iMessage på Apple ID och inte på numret.

Om du har inställningen i den gamla telefonen att ta emot på Apple ID, och i den nya telefonen att ta emot på telefonnr, ja de iMessage som skickas till ditt Apple ID skickas då till din gamla telefon men skickas inte till din nya.

För att de också ska hamna i din nya telefon behöver du se till så att din nya har samma Apple ID som din gamla och att detta är valt för mottagning.

 

Om du inte vill att din gamla telefon ska ta emot dina iMessage meddelanden så ta bort möjligheten att ta emot på Apple ID i den, ta bort din e-post adress, och koppla iMessage enbart till numret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns instruktioner hur man gör med iMessage på iPhone...

http://appadvice.com...ler-id-in-ios-6

 

 

 

Imessage påverkar inte SMS, det är två skilda funktioner, så min första fråga är - är det verkligen SMS till dig som skickas till din gamla telefon och inte iMessage? För om det är SMS så ligger felet hos din operatör, då är det något med det SIM-kort som finns i den gamla telefonen.

 

Om det är iMessage du får i din gamla men inte i din nya, fast du har ditt nummer i din nya telefon och ett annat nummer i din gamla, så går iMessage på Apple ID och inte på numret.

Om du har inställningen i den gamla telefonen att ta emot på Apple ID, och i den nya telefonen att ta emot på telefonnr, ja de iMessage som skickas till ditt Apple ID skickas då till din gamla telefon men skickas inte till din nya.

För att de också ska hamna i din nya telefon behöver du se till så att din nya har samma Apple ID som din gamla och att detta är valt för mottagning.

 

Om du inte vill att din gamla telefon ska ta emot dina iMessage meddelanden så ta bort möjligheten att ta emot på Apple ID i den, ta bort din e-post adress, och koppla iMessage enbart till numret.

 

Tack för svar! Ja, jag listade ut det, det var iMessage jag fick till min gamla telefon men har nu tagit bort det på den gamla.

 

Problemet med min iPhone 5 kvarstår dock. Jag har återställt telefonen och har nu fått fram mitt telefonnummer under "Skicka och ta emot" men det är "gråat" och går inte att klicka på. Jag har inte heller någon knapp som heter "Uppringnings-ID". Jag tror och antar att mina meddelanden skickas med mitt telefonnummer nu men det är inte iMessages då bubblan är grön. Det står fortfarande och säger "Avvaktar aktivering" under iMessage.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon skrev tidigare att man skulle logga ut och in på alla sina enheter. Räcker det att man loggar ut på pc loggar ut på imessage i telefonen och loggar ur datorn.

 

Finns det något mer ställe att logga ur som man inte tänker på och kanske ligger i bakgrunden eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon skrev tidigare att man skulle logga ut och in på alla sina enheter. Räcker det att man loggar ut på pc loggar ut på imessage i telefonen och loggar ur datorn.

 

Finns det något mer ställe att logga ur som man inte tänker på och kanske ligger i bakgrunden eller liknande?

Jo. Testa logga ur och in i FaceTime också. Det kan lösa problemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med min iPhone 5 kvarstår dock. Jag har återställt telefonen och har nu fått fram mitt telefonnummer under "Skicka och ta emot" men det är "gråat" och går inte att klicka på. Jag har inte heller någon knapp som heter "Uppringnings-ID".

 

Knappen "Uppringnings ID" försvann i iOS 6, den tillhör iOS 5. IOS 6 har bakat ihop den tidigare funktionen "Uppringnings ID" och "Ta emot" på samma ställe i samma funktion, det är det som är "Skicka och ta emot".

Att det är gråat innebär att du inte kan ändra telefonnumret och det ska du heller inte kunna ändra för det är ju låst i SIM-kortet på en iPhone.

Däremot ska du kunna välja det och varför du inte kan det har jag ingen aning om. Du kan ju testa att ringa Apple och fråga, eftersom telefonen är ny så har du 90 dagars fri support per telefon från inköpsdatum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan också säga att när du bockar för under "Skicka och ta emot" något av alternativen där så kan du ställa in "Starta nya konversationer från" och detta motsvarar "Uppringnings ID" som fanns i iOS 5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej nu börjar jag bli riktigt less. Jag har loggat in och ur hela dagen, stängt av och på allt jag kan komma på med apple id.

 

Återställt hela telefonen och laddat in allt igen.

 

Det står fortfarande avvaktar aktivering och mitt telefonnummer går inte att använda!

 

Finns det verkligen inte någon annan lösning på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även jag haft detta problem. Bytat från iP4 till iP5 me operatören 3. De har problem de två sinsemellan med aktivering av iMessage har jag fått som svar och de kobbar på det... Jag har samma problemet med att telefonnr är där men gråmarkerat och ingen bock.

Det ni kan göra är att ringa/maila/FBa/Twittra till 3 och klaga. Ju fler som anmäler och rapporterar - desto snabbare lösning. (Får man hoppas)

Hoppas svaret var till hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska se ut så här gråmarkerat överst men du ska kunna bocka i där nere

 

 

 

135271516832079100_resized.png?width=400&height=710

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort enligt guiden i både ipad & telefon så det bara är gråmarkerat telnummer kvar funkar bättre nu

 

det blir bara en tråd & samtidigt i båda enheterna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den artikeln visar tekniken med aktivering: ett SMS skickas till utlandet och när iMessage är aktiverat så sänds ett SMS till telefonen som talar om detta för telefonen, och dessa SMS syns inte för användaren då de bara rör iMessage-funktionen. När en aktivering inte fungerar så beror det på att telefonen inte har fått ett aktiverings SMS för iMessage från servern i utlandet. Då är nästa fråga - varför inte aktiverings SMS:et har gått igenom, och här kan förklaringen ligga i det nät och det abonnemang man använder. Det verkar vara just 3:s nät som strular med dessa special SMS och då tycks det vara en form av teknisk begränsning i nätet mer än kanske själva abonnemangstypen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Tre och har inga problem alls med detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också 3 och allt fungerar precis som det ska för mig. Har inte haft några problem överhuvudtaget.

 

Hur kommer det sig att inte alla får problem om felet ska ligga hos operatören?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att de flesta med problem har just 3 som operatör och 3 själva säger att de vet om att det är problem och de arbetar på en lösning, om det inte är 3 som har något strul? Varför inte alla har problemet hos 3 är en fråga för operatören 3. Det kan exempelvis handla om tekniska skillnader i deras nät på olika orter i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En faktor är att det verkar vara just aktiveringen av iMessage via operatören 3 som strular med kombinationen iPhone 5 och iOS 6. Dvs, har man en iMessage aktiverad sedan tidigare på operatören 3 med en äldre enhet så bör det fungera. Att aktivering av iMessage och iPhone 5 med iOS 6 fungerar med andra operatörer är ett mysterium som vi hoppas 3 får rätsida på snart. Så det är framförallt nya användare med iPhone 5 och operatören 3 som har strul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det bara har med ios 6 och iPhone 5 att göra. Min flickvän har också problem att aktivera iMessage på iPhone 4 med ios 5.x. 3 som operatör...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att de flesta med problem har just 3 som operatör och 3 själva säger att de vet om att det är problem och de arbetar på en lösning, om det inte är 3 som har något strul? Varför inte alla har problemet hos 3 är en fråga för operatören 3. Det kan exempelvis handla om tekniska skillnader i deras nät på olika orter i Sverige.

 

Oj, ta det lugnt :)

Jag försökte inte få det till att problemet inte skulle ligga hos 3, jag bara konstaterade att jag inte märkt av några problem med imessage på min 5:a med iOS 6. Och det var bara en liten undran jag hade om hur det kan komma sig att alla inte får problemet om felet ligger hos operatören.

Naturligtvis får jag väl fråga 3 själva om jag vill veta exakt anledning, tänkte kanske bara att någon här inne hade en aning. Det är ju trots allt ett forum ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en 5'a med iOS 6 som jag har 3 på och en 4'a med iOS 6 som har tele2, ingen av dom vill fungera för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, ta det lugnt :)

 

jag är lugn jag bara bollade frågan tillbaks till dig. :)

 

Jag försökte inte få det till att problemet inte skulle ligga hos 3.

 

Och jag har heller inte påstått att du försökte få till det så.

 

Naturligtvis får jag väl fråga 3 själva om jag vill veta exakt anledning, tänkte kanske bara att någon här inne hade en aning. Det är ju trots allt ett forum ;)

 

Jag uppmanade dig inte att fråga operatören, jag skrev bara att det är en fråga för operatören och som jag har förstått det så är det en fråga under utredning. Jag tror inte de själva har svaret än eller ens vill offentliggöra det om de har svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...