Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMessage


martin991

Rekommendera Poster

Hur f-n ska detta funka egentligen?Min setup: IPhone: både nummer och Apple-id som möjliga mottagare. Skapa nya konversationer med Apple-id. iMac: både nummer och Apple-id som möjliga mottagare. Skapa nya konversationer med Apple-id.iPad: både nummer och Apple-id som möjliga mottagare. Skapa nya konversationer med Apple-id.

Jag förväntar mig då att de konversationer jag startar och som de jag messar svarar på kommer till alla mina enheter. Det fungerar inte så. Jag får inget i varken paddan eller iMac som jag skrivit på iPhone. Är det någon som vet hur man ska ställa in skiten så det fungerar. Jag vill kunna svara på mina iMessage på datorn som jag nyss svarade på min iPad eller iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

Det är först med iOS6 och Mountain Lion 10.8.2 som iPad och Mac kan hantera telefonnr, för tidigare versioner är det bara iPhone som kan hantera det då Mac och iPad saknar telefonnr för de är inga telefoner men Apple har skapat ett system att kringå det men det kräver iOS6 och 10.8.2.

 

History kan du inte föra över mellan enheterna, utan varje enhet har sin egen history. Detta innebär att om du har en konversation på iPhone så får du den inte på en iPad eller Mac om de är avstängda. Dina egna meddelanden kopieras inte mellan enheterna, bara det som skrivs i Mac som kan skickas ut som kopia till övriga enheter. Du kan ändå svara på konversationer, det är ju bara att skriva ett meddelande och skicka till den du hade konversationen med..

 

En viktig sak att komma ihåg - när du har ändrat en inställning i iMessage, så behöver du radera konversationen för att de nya inställningarna ska aktiveras. Annars hakar iMessage bara på de tidigare inställningarna som finns i de gamla meddelandena. Det räcker inte med att radera gamla meddelanden utan konversationen ska bort, du har ju typ en "mapp" i iMessage för en konversation, och den "mappen" finns ju där även om du har raderat meddelandena i konversationen. Du ska radera "mappen" för att nya inställningar ska aktiveras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag att den ska starta mina konversationer från mitt telenummer i alla enheter...

Så när jag skriver från min macbook air /mac mini/ ipad /iphone så dyker det app på alla mina enheter, och samma blir det när någon svarar....

 

Dock så om datan/enhet är avslagen så kommer meddelanden poppa upp i den när man "startar" datorn eller liknande...

Fungerar väldigt bra tycker jag iaf..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag att den ska starta mina konversationer från mitt telenummer i alla enheter...

Så när jag skriver från min macbook air /mac mini/ ipad /iphone så dyker det app på alla mina enheter, och samma blir det när någon svarar....

 

Dock så om datan/enhet är avslagen så kommer meddelanden poppa upp i den när man "startar" datorn eller liknande...

Fungerar väldigt bra tycker jag iaf..

 

Jag upplevde att det funkade så i början men nu poppar inte meddelandena upp när jag slår igång datorn. Skiljer det sig om man använder telefonnumret eller sitt apple-id?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag att den ska starta mina konversationer från mitt telenummer i alla enheter...

Så när jag skriver från min macbook air /mac mini/ ipad /iphone så dyker det app på alla mina enheter, och samma blir det när någon svarar....

 

Dock så om datan/enhet är avslagen så kommer meddelanden poppa upp i den när man "startar" datorn eller liknande...

Fungerar väldigt bra tycker jag iaf..

 

Hur gör du det i mac os? Finns inget nummer jag kan välja där eller var lägger man till det isf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör du det i mac os? Finns inget nummer jag kan välja där eller var lägger man till det isf?

Öppna appen Meddelanden, gå till Inställningar -> Konton. Precis samma inställningsmöjligheter där som i iOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör du det i mac os? Finns inget nummer jag kan välja där eller var lägger man till det isf?

 

Det förutsätter 10.8.2..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OS X 10.8.2 plus iOS 6 behövs för att senaste ändringarna i iMessage ska kicka in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart har man senaste Mac Os X. Jag letade efter inställningarna i iMessage men där kan jag bara lägga till email-adresser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart har man senaste Mac Os X. Jag letade efter inställningarna i iMessage men där kan jag bara lägga till email-adresser.

Det verkar som om iMessage bygger på att du har en iPhone (eller en iPad med 3G), för det är telefonnumret som är angivet på en enhet, som är kopplad till ditt Apple-ID, som styr. Det går alltså inte att lägga till telefonnummer ifrån datorklienten, bara lägga till e-postadresser samt välja vilka telefonnummer som ska vara aktiva på just din enhet (många har ju flera telefoner kopplade till samma ID).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om iMessage bygger på att du har en iPhone (eller en iPad med 3G), för det är telefonnumret som är angivet på en enhet, som är kopplad till ditt Apple-ID, som styr. Det går alltså inte att lägga till telefonnummer ifrån datorklienten, bara lägga till e-postadresser samt välja vilka telefonnummer som ska vara aktiva på just din enhet (många har ju flera telefoner kopplade till samma ID).

 

Nu blir jag förvirrad. Ngn längre upp i den här tråden skrev att han lagt till numerna i iMessage. Hur är det egentligen?

Jag har både Ipad med 3G och Iphone 5 kopplade till samma konto som det i min dator.

Ska prova logga ut och in igen. Det kanske är en bugg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag förvirrad. Ngn längre upp i den här tråden skrev att han lagt till numerna i iMessage. Hur är det egentligen?

Jag har både Ipad med 3G och Iphone 5 kopplade till samma konto som det i min dator.

Ska prova logga ut och in igen. Det kanske är en bugg.

Man kan inte lägga till telefonnummer, varken i datorn eller i iPhone/iPad. Bara e-postadresser.

 

De nummer som finns på enheter kopplade till ditt Apple ID är dock valbara i alla enheter. Men det kanske hjälper med en utloggning, eller i värsta fall en omstart (det krävdes för att lösa buggen att iMessage inte gick att skicka till vissa mottagare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att det är iPhone, alltså telefonen, som bestämmer telefonnumret för ens iMessage. Den förändring som gäller i iOS6 och ML 10.8.2, det är att detta telefonnummer nu finns på alla enheter som iMessage är inställt på. Tidigare så fanns inte det utan då var det mejladressen som gällde för andra enheter än iPhone. Nu är telefonnr och iMessage ihopkopplat. Så för full funktionalitet med iMessage med telefonnr, behöver man en iPhone och då en med minst iOS 6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick femman idag men kan inte få imessage att fungera med numret som id igen. Det fungerar med mitt apple-id men det vill jag inte ha för då måste ju folk skicka sms till en kontakt och imessage till en annan....

 

Nån lösning på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under "Meddelanden till dig kan skickas till" ska ditt telefonnummer stå, gör det inte det? Det som står under här är vart nya konversationer skickas till dig.

"Uppringnings ID" är dit svaren skickas när mottagaren svarar på ett meddelande om du gör en ny konversation. Telefonnumret är det som ska stå högst upp i listan. Ny konversation händer om tidigare meddelanden är raderade om det är någon du har kontaktat tidigare, eller om du kontaktar någon första gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte välja telefonnummer i iMessage. Finns bara emailadresser att välja mellan. Värdelöst.

Nu menar jag i mac os. Inte i telefonen. I telefonen står numret överst, på ipaden också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade lösningen. Man måste logga ur iMessage och logga in igen så dyker numret upp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fixade det. Möjligt att det funkade hela tiden men att jag försökte verifiera i en befintlig konversation.

 

1. Loggade ur iMessage på macen och stängde av programmet.

2. Avaktiverade iMessage i telefonen och startade igen.

3. Raderade alla konversationer i telefonen.

4. Testade att meddela en i en ny konversation med en ny person. Det funkade och dessutom kom det upp en popup som sa att jag använde mitt nummer igen! :D

5. iMessage på macen funkar även som förut. Gött!!

 

Tror inte det har med saken att göra men Jag la även till mitt mobilnummer på apple-id-sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade lösningen. Man måste logga ur iMessage och logga in igen så dyker numret upp

 

Det gjorde jag typ 15 ggr utan att det hjälpte men som sagt så kanske det berodde på att jag testade i en befintlig konversation... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den hakar på gamla inställningar om man fortsätter en befintlig konversation, därför behöver man radera en konversation och börja på nytt för att ens ändringar ska kicka in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt bra, så less man varit på att inte numret gått och lägga till å nu är det löst.

Detta är ett för härligt forum, man sitter här å skummar igenom och alltid hittar man nått trevligt storkram.gif

 

TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu har jag läst denna tråd och ta mig f-n testat allt jag kan komma på!

 

jag har startat om telefon ett antal gånger. stängt av/satt på imessage, loggat in loggat ut från apple id. stängt av apple id på min pc och på min mac mini. Raderat alla konversationer både i tvn och mac mini. Gjort om allt ett antal gånger. Följt varje steg som stod i tidigare post.

Tagit bort och lagt till telefonnummer på apple id kontot. Gjort det i olika följd.

 

Vad finns det mer att testa?

 

Problemet är att jag kan aktivera imessage i telefonen och macmini men då kan jag inte ta emot sms! Under inställningar för imessage finns mitt telefonnummer med men det är gråmarkerat och ingen bock. Det går inte heller trycka i bocken. Under börja nya konversationer finns inte mitt telefonnummer.

 

Finns det något mer man kan testa för att få igång imessage som jag vill?

 

 

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en uppdatering står det "avvaktar aktivering.." När man startar iMessage. Det står det väldigt länge men idag på morgon när det stått över natten stod det istället misslyckades. Vad väntar den på för aktivering eller vad ska man göra då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SMS ska du kunna ta emot oavsett om du har iMessage på eller inte och oavsett dina inställningar i iMessage, då SMS och iMessage är skilda saker även om de hanteras av samma applikation. Så att du inte kan ta emot SMS när du har iMessage aktiverat är märkligt. Det kan vara något med ditt SIM-kort. Inställningar om telefonnr och SMS finns på SIM-kortet nämligen. Du kan ju alltid prova att ominstallera telefonen, dvs inte bara att starta om den utan göra en s k "clean install" (det begreppet har jag lärt mig från PC-världen :) ), och sen ominstallera operativsystemet.

 

Telefonnr mellan iOS och Mac kan du endast hantera med 10.8.1 och nyare i Macen och iOS 6.x (PC med Windows har jag ingen aning om), och det är från iPhone man aktiverar telefonnr eftersom den har SIM-kortet med numret. Det är iPhone som kopplar telefonnr till iMessage. Observera: Meddelanden (iMessage) i datorn kan inte hantera annat än iMessage, den kan varken ta emot eller skicka SMS. Imessage kan skickas och tas emot på telefonnr eller Apple ID / e-post och förutsätter ett datanätverk (internet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en uppdatering står det "avvaktar aktivering.." När man startar iMessage. Det står det väldigt länge men idag på morgon när det stått över natten stod det istället misslyckades. Vad väntar den på för aktivering eller vad ska man göra då?

 

Har precis samma problem som dig med min iPhone 5. Står bara avvakta och efter ett tag står det att det misslyckades. När jag kollar på "Ta emot på" syns endast min e-post och och "Uppringnings ID" finns inte ens.

 

Har även ett annat problem med SMS utöver att det skickas med min e-post. Jag har en telefon sedan tidigare, 3GS, när jag skaffade min iPhone 5 så flyttade 3 över mitt gamla mobilnummer från 3GSen till 5:an, men jag får SMS skickat till den gamla och inte till min nya telefon även fast det är det numret som är aktuellt på 5:an... Antar att det också har något med inställningar på iMessage som ställer till det. Men det konstiga är att jag har ett nytt telefonnummer på min gamla telefon nu, låter det krångligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...