Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple-strul jag aldrig upplevt tidigare -överallt


eddie_s

Har Apple blivit sämre senaste året?  

29 medlemmar har röstat

  1. 1. Har Apple blivit sämre senaste året?



Rekommendera Poster

Jag trodde aldrig att jag skulle skriva ett sådant här inlägg. Har använt Apple prylar i 10 år men har aldrig haft så mycket strul som i år.

 

Iphonen hittas inte av itunes så när jag sätter mig i bilen och tror att den är synkad med mina senaste podcast så finns dom inte där. Flera gånger per vecka måste jag "greja" med iTunes för att synkningen skall komma igång. Dessutom känns wifi-uppkopplingen lite som den kommer och går. I övrigt lite småstrul med IOS6, men det hade man kanske kunnat leva med om det inte varit för allt annat.

 

Podcast-appen, äntligen fungerar den, men det har varit en flera månader lång väg dit. Med säkert fyra uppdateringar innan den gick att använda. Dock kommer den inte alltid ihåg uppspelningspositionen om jag har lyssnat via Itunes också. Efter varje synkning så står det "2" spelningar, fast jag bara lyssnat en gång. Oväsentligt men ändå skumt.

 

AppleTV'n kommer inte längre ihåg uppspelningspositionen varje gång. Det har alltid fungerat klockrent innan.

 

Min TimeCapsule la av efter Mountain Lion. Formaterade i hopp om att det skulle hjälpa, men icke. Så där satt jag i två veckor utan backup på alla mina bilder etc. Efter en hel massa "mickel" så fungerar det igen. Vet fortfarande inte vad jag gjorde för att få igång den.

 

Maps i ios6 är inget jag använder så det påverkar mig inte, men man lyfter ändå på ögonbrynen och undrar vad Steve J hade tyckt.

 

Min jobb mac får stanna i Lion tills vidare, vågar inte skaffa mig mer problem.

 

Ovan plus lite annat småstrul är något helt nytt för mig i Apple-världen... och jag känner en viss besvikelse över att mina prylar inte längre "just works".

 

Är det bara jag som känner så här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har personligen inte upptäckt något på mina datorer eller telefoner.

Tycker snarare tvärtom. Efter iOS6 så funkar alla grejer som det ska och Mountain Lion är ett steg framåt, om inte två steg framåt, jämfört med Lion.

 

Sedan får jag se hur sakerna funkar när frun får hem sin iP5.

 

Men i övrigt så är allt som det ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en 4S som efter uppdatering iOS6 fått stora hickan..Appar som inte funkar, klick-ljudet för tangenterna kommer igång först efter några knapptryck, samtal som rings ut kopplar inte upp, öppnar inte upp bilder i MMS utan står bara och "tuggar"...

MYCKET BESVIKEN på en produkt som funkat mycket bra innan...

 

:-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope. Inga problem alls. It just works.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte lite samma sak häromdagen... men det är vid OS X 10.8.2 som jag fått problem.

Jag har, tyvärr, ingen iPhone i dagsläget så jag har ingen uppfattning om hur iOS 6 lirar då min iPad snällt får stanna vid iOS5.

 

De problem jag upplevt är väl främst att datorn allt som oftast inte vaknar efter att den satts i vila. Jag hör att datorn är igång eftersom fläktarna ger i från sig ett svagt susande men skärmen är svart.

 

Nästa problem är min Apple TV som efter 5.1-uppdateringen fått extrema problem med AirPlay. Ibland hittar den inte min dator alls och när jag från iTunes försöker spela upp något på Apple TV så uppstår det ett fel. Igår när jag satt och tittade på iTunes Festival så började den buffra extremt och sänkte bildkvaliten från högupplöst till hysteriskt lågupplöst. Efter en stund återgick den till det högupplösta men förloppsindikatorn verkade ha hängt sig. Helt plötsligt mitt under uppspelningen går skärmsläckaren igång... wtf?

 

Så ja, något har hänt. Apple verkar ha blivit lite slarviga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte viloläge så kanske därför jag inte stött på det problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Mountain Lion 10.8.2 på min MBP anno 2011 och det fungerar utan några som helst problem. Stabilt, säkert, it just works. Jag känner mig mer nöjd med Mountain Lion än med Lion då jag upplever att Mountain Lion kör snabbare, gäller särskilt Safari som var långsamt i Lion men i Mountain Lion är klart snabbare. I Lion upptäckte jag även en seghet med Förhandsvisning när det gällde autospar och versionshantering, även detta fungerar bättre i Mountain Lion. Mountain Lion är vad Lion borde varit från början, som Snow Leopard var vad Leopard borde ha varit från början. Jag hoppade faktiskt över Leopard och körde in Snow Leopard i min MB anno 2006...

 

Jag har inga problem med viloläge och Mountain Lion. Ett tag var jag förbryllad över att programmen avslutades i viloläget, men så kom jag på - det var jag själv som hade ställt in det så att datorn loggar ut mig när viloläget inträffade. Nu har jag ändrat inställningarna. :)

 

Min erfarenhet är att säker start innan och efter varje uppdatering, är en god idé.. detta rensar systemfiler, cache och innebär en bra städning.

 

När det gäller iOS så fungerar min iPhone bra. Att det finns app:ar som inte lirar okej när det kommer ett nytt OS, ja det får man leva med... det är samma med OS X, det finns program som behöver uppdateras för att fungera bra... och det är ju förvånande eftersom utvecklarna har ju tillgång till beta-versioner av OS:et så de borde kunna vara snabbare med att släppa uppdateringar än de är... dock, när iOS6 hade släppts så veckan efter fanns 12 uppdateringar av app:ar att hämta av de jag har och jag har ändå inte så mycket app:ar... så jag tycker det ändå var rätt snabbt jobbat av tredjepartsutvecklarna.

 

Jag kan inte kommentera Apple TV då jag inte har den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och jag känner en viss besvikelse över att mina prylar inte längre "just works".

 

Är det bara jag som känner så här?

Precis det uttryck jag letade efter häromdagen, "it just works". Apples devis har alltid varit att man inte ska behöva bry sig om hur det fungerar, utan kunna ägna sig åt att använda datorn i ur och skur utan dessa kunskaper. Den devisen har naggats i kanten. Nu måste man som tämligen oinsatt i programmering lära sig hantera terminalen för att få det att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig varit med om en så problemfri lansering av ett nytt OS som Mountain Lion, där redan version 10.8.0 fungerade helt utan skavanker, så mitt svar på frågan är nej, det har inte blivit sämre.

 

Att det strulat i perioder, så är det, kom ihåg lanseringen av Leopard som inte blev användbart förrän med 10.5.3. Puma var ett helvete ända fram till 10.1.4, och inte ens då blev det användbart på allvar, men nu flyter allt som en kniv genom smält smör jämfört med hur Apple alltid har varit. "It just works" är och förblir en reklamslogan. Så har Apple *aldrig* varit. Kom ihåg med fasa lanseringen av Mac OS 7.5. Kom ihåg, med fasa, lanseringen av Mac OS 9.0. Kom ihåg, med fasa lanseringen av Mac OS 10.0. Och så vidare. System 6.0.4 någon?

 

Det har *aldrig* funkat bättre än nu.

Jag har sluppit mycket av det strulet ser jag, tack och lov. Körde nog OS 9 under OS X första tid. Sen blev det TIger rätt länge och efter det Snow Leopard version "senare" och den har jag också varit rätt nöjd med vad jag kommer ihåg. Så därför blir erfarenheterna från senaste tiden de sämsta för min del. Beror nog mycket på vad man har att jämföra med alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig behövt trixa i terminalen någonsin. Jag håller med tidigare talare om att Mountain Lion är det bästa någonsin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min sammanfattning handlade mer om det är lite mer småstrul över hela linjen, mer än att det är ML som strular.

Att Apple-TV'n inte kommer ihåg uppspelningspositionen (eller är det iTunes), att en Native App som "Podcast" fungerar så uselt, att Wifi-synkningen har slutat fungera, att kart-appen är så dålig så Apple själva får göra avbön. Dessa småsaker känns sammantaget så väldigt Non-Apple.

 

Jag brukade tidigare ha känslan när det var något litet strul med en App eller OS, så visste man att nästan jämnt så skulle det vara fixat i nästa uppdatering. Jag har inte längre den känslan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget av det Bo_H nämner har jag råkat ut för. Jag har kört Mac sedan 2006 och Tiger. Kör nu MBP 2011 med Mountain Lion.

Jag har inte ens upplevt något småstrul, inte något strul överhuvudtaget.

Men - jag kör säker start innan varje uppdatering, jag följer även Apples rekommendationer att göra det någon gång i månaden som underhåll.

Jag har rensat ut gamla Power PC-program och jag kör inte MS Office och andra MIcrosoft produkter då de är kända källor för strul. Jag kör heller inte med några Open Source-programvaror som är dåligt konverterade från Linux. Jag kör "all Mac". Och enda spelet jag har installerat är The Movies. Dessutom kör jag inte med några Adobe-produkter, jag tappade förtroendet för dem när de började utveckla på PC och konverterade från Windows till Mac, de har dessutom blivit kända för långsamma uppdateringar av sina program så att när Apple släpper nya systemversioner så brukar Adobe strula.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu måste man som tämligen oinsatt i programmering lära sig hantera terminalen för att få det att fungera.

 

Du ska nog skriva JAG istället för jag har aldrig behövt använda terminal i det dagliga användandet av OSX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kronisk dosallergi och vägrar befatta mig med någon terminal. Den dagen man måste slutar jag med datorer........utskallning.gifutskallning.gifutskallning.gifutskallning.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska nog skriva JAG istället för jag har aldrig behövt använda terminal i det dagliga användandet av OSX

Du verkar inte ha läst trådarna om det specifika problemet. Det verkar vara hundratals om inte tusentals användare som fått de problem jag och några andra här på forumet också drabbats av. Det finns säkert en hel del av dessa som inte heller är särskilt insatta. Hur stor är sannolikheten att alla som drabbats är "nördar" utom jag. Och vad spelar det för roll om man kan terminalen eller inte, felen ska åtgärdas av Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar inte ha läst trådarna om det specifika problemet. Det verkar vara hundratals om inte tusentals användare som fått de problem jag och några andra här på forumet också drabbats av. Det finns säkert en hel del av dessa som inte heller är särskilt insatta. Hur stor är sannolikheten att alla som drabbats är "nördar" utom jag. Och vad spelar det för roll om man kan terminalen eller inte, felen ska åtgärdas av Apple.

 

Och du läste inte mitt inlägg!!

Du formulerar dig som att man måste använda terminalen när man får problem.

Jag har haft problem men aldrig behövt använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att det blir några tusen som har problem när det gäller produkter som används av miljoner användare, men det är också väldigt väldigt många som inte har några problem alls. Om ett företag gör 10 000 exemplar och 100 är felaktiga, då är det 9 900 exemplar som är felfria. Om samma företag nu ökar produktionen till 100 000 så blir det 1 000 felaktiga utan att felfrekvensen är större, och samtidigt 99 900 som är felfria. Om samma företag nu ökar till 1 miljon tillverkade, så är det 10 000 som är felaktiga, men 990 000 som är felfria och det är fortfarande samma felfrekvens. Och om 10 000 av dessa klagar i forum så ser det ut som flera tusen har problem ja... vilket är en droppe i havet jämfört med alla de hundratusentals som inte har något problem. Men de som har problem har en tendens att höras och synas mer, vilket är naturligt för de som inte har något problem brukar mest bara surfa runt på glädjens vågor.. människan har en tendens att kommunicera fel och brister mer och kraftfullare, än att något fungerar och är bra...

 

Det är betydligt fler idag som använder Mac och Apple-produkter, än för 10 år sedan och jämfört med 20 år sedan så är antalet användare då en droppe i havet jämfört med idag. Givetvis innebär det också att klagomålen har ökat, även om inte felfrekvensen har ökat så innebär den ökande försäljningen och produktionen att de med fel har ökat i antal om än inte procentuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går fö inte att massproducera produkter 100% felfritt till ett pris som går att sälja. Det är en kalkylerad risk att göra tillräckligt bra till lägsta pris. Alla gör så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Näfan, det är inte inbillning.

Strulet fortsätter. Efter mycket om och men så fick jag ordning på TM hemma. Nu strular den på jobbet. Några få MB tar flera timmar.

 

Ipgonen syncar inte över wifi. Fick det att fungera efter att ha "Renew Lease" av wifi igår. Men idag samma strul. Måste starta om iTunes och stänga av wifi för att det ska fungera igen. Känns trist som fan.

Kompisen på jobbet kan inte stänga av mail notifiicationljudet på inkommande mail.

 

Podcast-appen är helt jävla hopplös fortfarande. Kan inte ens hålla reda på vad som är spelat och inte.

 

Så här illa har det aldrig varit med Apple innan. Börjar bli riktigt irriterande.

 

Bah.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...