Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Du som vill fortsätta med Lion, behöver du Spotlight?

e-snobben

8 members have voted

1. 1. Du som vill fortsätta med Lion, behöver du Spotlight?

• Ja
      6
    • Nej
      2

Recommended Posts

Som alltid när problem uppstår får man anpassa sig. Vill inte Apple lyssna på den stora skara som klagar så kommer deras varumärke att smaka surt. Därför hoppas och tror jag att de kommer att fixa buggen i Lion 10.7.5 som det talats mycket om på senare tid. Men om inte så kommer inte jag ha nåt problem med att byta till en PC inom några år eller så, om min nuvarande dator går sönder.

Ok, vidare då

I och med att den senaste versionen av OS X Lion har en bugg i Spotlight som gör att Time Machine inte fungerar, har jag mer och mer börjat fundera på hur stort behov jag egentligen har av den sökfunktionen. Vissa program använder sig av Spotlight, i mitt fall kan det handla om att söka efter samplingar som jag flyttat. Nu råkar jag ha så bra koll på var jag lägger det mesta som inte har med själva systemet att göra, så jag hittar det jag letar efter även om det kan ta lite längre tid. Dessutom har jag haft en Mac även på den tiden Spotlight inte fanns, och det gick bra det med. Jag kommer alltså mest troligt inte sakna det. Så mitt svar på enkätfrågan blir "Nej".

Kan du inte backa ner till 10.7.4?

Installera om Lion om du har varit smart nog att lägga en tidigare version på skiva eller USB-pinne.

Sedan välja att dra ner combouppdateringen 10.7.4...

Måste väl fungera som det alltid gjort med "arkivera/installera"

Använder fortfarande 10.7.5, Spotlight funkar fint, används för att öppna filer och program samt lite snabbt räknande.

Men jag funderar på 10.8.

Har en känsla av att buggen finns i 10.8

Vissa ggr tycks TimeMachine ta lång tid på sig för att kopiera.

Kan du inte backa ner till 10.7.4?

Installera om Lion om du har varit smart nog att lägga en tidigare version på skiva eller USB-pinne.

Sedan välja att dra ner combouppdateringen 10.7.4...

Måste väl fungera som det alltid gjort med "arkivera/installera"

Vad jag förstått får man inte den senaste versionen av Safari (6.01) förrän man installerat 10.7.5. Och nånstans läste jag att man själv måste radera Safari efter att man nedgraderat, för det sker tydligen inte av sig själv. Och sen var det även nåt med iPhoto som kunde krångla. För mycket krångel att nedgradera verkar det som, och det ska dessutom inte behövas om Apple sköter sig som de ska.

Använder fortfarande 10.7.5, Spotlight funkar fint, används för att öppna filer och program samt lite snabbt räknande.

Men jag funderar på 10.8.

Använder du även Time Machine?

Finns tillfällen där man installerat om sitt Mac OS X och vissa idiotfel bara försvinner. Det var då man kunde ladda ner "combouppdateringar".

Vad det är man får ner nu via App Store vet jag inte..men går du hit

http://support.apple.com/downloads/

kan du ladda ner "combo"

Ta rätt nu ;)

post-113-080922600 1349087283_thumb.jpg

Jag har 10.8.2 och TimeMachine fungerar utmärkt, dessutom är Safari 6 snabbare med Mountain Lion än med Lion som jag upplever det... Safari blev nästan dubbelt så snabb efter mitt byte till ML från Lion... När jag gick från 10.8.1 till 10.8.2 så gjorde Spotlight en ny indexering och det vart jag lite förvånad över då det annars brukar ske vid stora systemuppdateringar (typ från 10.7 till 10.8) men inte med de mindre... och medan Spotlight höll på och omindexerade så gick övriga program lite långsammare tills Spotlight var färdig med indexeringen, indexeringen tog inte så lång tid heller.

Har följt en tråd på Apple's forum med en som verkar hittat en lösning. Avaktade lite först för att kolla lite hur det gick, och om fler hade bra svar.

Kör den just nu så får vi se... :) Står 15 min nu i a f och i Aktivitesfönstret ser det ut som det händer lite nu

post-64246-048888300 1349238975_thumb.png

- - -

Körde en liten variant på den....

(både livrem och hängslen)

Så här gjorde jag:

Markerade infon och drog ner på skrivbordet som en textclipping, och avslutade alla program utom Terminal.

I Terminal:

sudo mdutil -i off /
sudo launchctl unload -w /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.metadata.mds.plist

tog bort alla ev index som fanns (4 diskar):

sudo rm -rf /.Spotlight-V100/*
sudo rm -rf /Volumes/namnpådisk/.Spotlight-V100/*
sudo rm -rf /var/folders/*

Omstart ... ( ^+⌘+⏏ )

På med Spotlight igen...

sudo launchctl load -w /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.metadata.mds.plist

Gick in i Syteminställningar och la till 2 av diskarna i högerfliken för att inte skulle indexeras

Och kör igång det...

sudo mdutil -i on -E /

Sen jag började skrivit det här så har det sjunkit till 2min. :toodeloo::galetglad:

- - -

I tråden skrev de om att det har funkat på både 10.7.5 och 10.8.2 :crossfingers::yeahbaby:

Liten uppdatering: Har kört det lite nu under dagen, några omstarter osv. Funkar klockrent nu! Verkar vara det som var lösningen. :yeahbaby:

Peppar peppar... :crossfingers:

• 2 weeks later...

Kan ju inget mycket om det där men jag har bara gjort det som står vid punkt 4 i terminalen, och det verkar räcka.

Se denna tråd http://forum.macworl...ch-mac-os-1075/

Jag med... det räcker gott

efter uppdateringen så indexeras spotlight snabbt igen men backupen till min time capsule tar bedrövligt lång tid.

den stod och stampade på 63kb och efter 5 min tröttnade jag, stängde av uppdatering, gjorde fyran ovan och nu

går micthin tyst och snabbt igen. backupen på 5,4mb går på en min istället för 15 min. jag har igentligen ingen

användning alls av spotlight så för mig är det strunt samma.

Tilläggsuppdateringen som kom strax efter X.7.5 ska ju ha löst problemet men jag har däremot inte testat. Någon som har?

Tilläggsuppdateringen som kom strax efter X.7.5 ska ju ha löst problemet men jag har däremot inte testat. Någon som har?

jag gjorde just det....

indexeringen är snabb men backupen inte märkbart snabbare

Var kan man läsa om buggen ?

Nej det har inte kommit någon utförlig förklaring till varför, och exakt vad som hände, mer än att det åtgärdats. Men som jag förstod det lite kortfattat... Så var det en process som heter "lsboxd" som gjorde att Spotlight krashade och/eller tog en vansinnig tid att bli klar - vilket i sin tur påverkade TimeMachine ("lsboxd" är kopplat till "Sandbox"). Men om man stängde av Spotlightfunktionen så funkade TimeMachine. Med lite olika tips och olika framgång kunde man få Spotlight att fungera igen. Även 10.8.2 hade vissa problem med detta med. Nu har det ju kommit 2st s k tillälggsuppdateringar till båda, så nu skall allt funka igen. :crossfingers:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...