Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Batteritid och värme Retina MBP


gurkann

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har haft min Retina macbook pro basmodellen ett litet tag nu (2.3Ghz, 256GB, 8GB RAM), jag använder upplösningen "Ser ut som 1920x1200px". Det är min första bärbara Mac och jag är rätt så nöjd men det finns vissa saker som jag undrar om de är normala. Jag tycker batteritiden är i kortaste laget (Jag har uppdaterat till senaste OS-uppdateringen, 10.8.2). Ska man sitta och läsa word-dokument med lägsta ljusstyrka för att få ut de 7 timmar som det står på hemsidan? Vad är normalt att få ut i batteritid på en rMBP då man redigerar bilder (från en nikon d700, alltså inga stora filer men filerna ligger på en extern hårddisk med usb-strömförsöjning) i Camera Raw (Photoshop) med ljusstyrkan ställd på fyra pluppar från det högsta?

 

Jag upplever att datorn blir väldigt varm emellanåt. Den blir varm då grafikkortet får jobba: videosamtal med skype och streamad video i fullskärm. Idag kollade jag på tv4 play på ett avsnitt som var ca 45 minuter långt men med reklam ca 60 minuter(videon spelades i fullskärm), då gick batteriet från 95% till 33% och datorn blev väldigt varm, speciellt runt g-tangenten.

 

Sen är det ju små lagg då man scrollar på vissa hemsidor och i vissa program som exempelvis mail, känner mig lite besviken då man betalat mycket för att få en bra dator. Att växla till fullskärm för program känns heller inte helt smooth...

 

Tack på förhand!

 

/Gurkann

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du beskriver låter helt normalt angående värmeutveckling och batteritid. Att tiden förkortas vid aktiviteter som Play-kanaler (som ofta använder flash) samt Skype (dåligt skrivet, drar mycket CPU).

 

Angående hackande vid scoll så har jag nog sett det ämnet upp tidigare just gällande Retina. Troligtvis så är systemet inte helt optimalt än och att som du gjort, att köpa första generationen av en ny produkt/teknik brukar innebära vissa barnsjukdomar. Har du tur kan det lösa sig med någon uppdatering av datorns styrkretsar i framtiden från Apple, har du otur så löser det sig först med nästa generation av Retina-modeller som lanseras.

 

När MBP lanserades 2006 så var de första modellerna våldsamt varma, rusande fläktar och skållheta datorer som brändes, detta löste sig inte förrän Apple släppte andra generationen av MBP, de första modellerna var och är defekta och går aldrig att åtgärda. Köpa nytt var enda lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du beskriver låter helt normalt angående värmeutveckling och batteritid. Att tiden förkortas vid aktiviteter som Play-kanaler (som ofta använder flash) samt Skype (dåligt skrivet, drar mycket CPU).

 

Angående hackande vid scoll så har jag nog sett det ämnet upp tidigare just gällande Retina. Troligtvis så är systemet inte helt optimalt än och att som du gjort, att köpa första generationen av en ny produkt/teknik brukar innebära vissa barnsjukdomar. Har du tur kan det lösa sig med någon uppdatering av datorns styrkretsar i framtiden från Apple, har du otur så löser det sig först med nästa generation av Retina-modeller som lanseras.

 

När MBP lanserades 2006 så var de första modellerna våldsamt varma, rusande fläktar och skållheta datorer som brändes, detta löste sig inte förrän Apple släppte andra generationen av MBP, de första modellerna var och är defekta och går aldrig att åtgärda. Köpa nytt var enda lösningen.

 

Tack för ditt svar!

 

Jag har funderat på en sak, då man tittar på flashvideor, har videosamtal via skype eller tittar på video i vlc väljer datorn det dedikerade grafikkortet. Borde inte den integrerade grafikkretsen (Intel HD4000) klara av dessa uppgifter? Då skulle batteritiden förlängas och värmen minska, inte sant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...