Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

kalkylatorn är ju på fel ställe ! :(


kiplon

Rekommendera Poster

Retar mig så på att kalkylatorn ligger i Dashboard o enklast nås genom Mission Control, det är ju helt galet! :)

 

Jag vill ju kunna ha den framme vid det dokument jag håller på med, och inte behöva svepa mellan olika skärmar när jag jobbar.

 

 

Eller har jag missat nån inställning som fixar detta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

säger bara, åh!

 

Det borde ju jag ha sett :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spotlight kan också agera en liten kalkylator, vet dock inte hur pass avancerade uppgifter den klarar av...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spotlight kan också agera en liten kalkylator, vet dock inte hur pass avancerade uppgifter den klarar av...

Den klarar saker som pi, sin, !, sqrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OS X kalkylator ligger i docken i alla fall tom SnowLeopard. Annars är det ju bara att leta upp programmet i Program och dra det till docken. Klart och betalt!galetglad.gif

post-363-050494000 1349168078_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det finns två kalkylatorer i Mac. En i Dashboard, som är en rätt enkel variant, och så Kalkylator som finns i Program-mappen. Den senare är mer avancerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är en mkt nöjd "switcher" på alla sätt och vis, när man väl knäcker en del "koder" så är det så lättarbetat att jobba i en mac. Man slipper krångliga omvägar och mycket är på många sätt så otroligt logiskt enkelt uppbyggt. Det gäller bara att släppa det där omständiga PC-tänket som ibland dröjer sig kvar i vissa moment. Det finns också många olika program att ladda ner som är både roliga, underfundiga, smarta och underlättar både nöje och arbete.

 

Men allt sitter inte i ryggmärgen och går med automatik - än. Så klart ser jag ju kalkylatorn direkt när jag kollar programmen, men när man sitter där och jobbar och vill göra lite uträkningar på sidan om, då blev inte kalkylatorn liksom huvudsaken.... utan en bisak som man vill ha lättillgängligt..... så hade jag bara lugnat mig lite så hade jag inte behövt ställa frågan här....

 

Däremot kan jag faktiskt inte få till det att kunna göra enklare beräkningar direkt i Spotlight? Hur går det till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv exempelvis 1+1.

På svenska används decimalkomma, på engelska decimalpunkt.

Tecknen + - * / ^ ( ) % ! fungerar, kanske även andra, samt diverse pi,cos osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det förstår jag ju att man gör, skriver talet direkt alltså. Men spotlighten söker ju då i genom alla filer, program osv istället för att svara på mattetalet? Har kollat inställningarna på spotlighten för att se om det är en inställningsgrej, men hittar ingen funktion för detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skriver "1+1" i Spotlightrutan (uppe till höger på skärmen), i OS X 10.7, så står det på raden under "Visa alla i Finder", under den raden står det "Kalkylator 1+1=2" och sedan kommer diverse andra sökträffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä, inte på min OS X 10.7.5. funktionen Visa i Finder finns ju med på listan förstås, men inte visar den något svar på talet, snarare filer av diverse slag i den då öppnade Finder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Så här ser det ut i min finder:

post-67957-078287100 1349240994_thumb.jpg

 

 

så det måste ju vara nån inställning jag missat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat olika, med och utan likhetstecken. Nix, spotlighten visar endast det som jag bockat för i inställningsrutan för Spotlight. Och någon aktivering av kalkylator kan jag inte återfinna där. Men tänker att det ändå måste vara nån inställningshistoria av nåt slag? Kör med Lion om det har nån betydelse för detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en inställning man kan göra via terminal.

 

defaults write com.apple.spotlight CalculationEnabled -bool true

https://duckduckgo.com/?q=defaults+write+com.apple.spotlight+CalculationEnabled

 

Jag har kör den på min dator, och det funkar ändå. Tror man kan ha den för att avaktivera ränkefunktionen om man vill. Men när inte min Spotlight funkade nu med 10.7.5 - funkade heller inte räknefunktioen.

 

Så, kolla först så Spotlight funkar som det skall. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min spotlight funkar i övrigt som den ska

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ha, vilken kul app :)

 

Alfred kommer jag nog att gilla :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...