Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhonetråden - allt om iPhone 5 frågor och svar


mickenyfiken

Rekommendera Poster

Hej! har haft min iphone 5 ett bra tag nu. På sistone har inte den bakre kameran fungerat över huvudtaget.

Den blir bara svart eller fastnar i det där gråa läget som sker när man ska byta kamera.

Jag har även testat använda flashlight och den fungerar inte heller, är det ett systemfel eller är det bara en bugg med den senare uppdateringen.

P.S kan vara bra att nämna att jag har startat om den, återställt och uppdaterat den.

Tacksam för svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • Svars 193
  • Created
  • Senaste svar

Har en Iphone5 och antar att det är dax att byta...den har bråkat med plötsliga avstängningar när som helst och jag har inte kunnat starta om den annat än med att hålla in båda knapparna ... men i dag tvär dog den och när jag försöker starta den så blinkar bara skärmen i olika färger hela tiden.

Itunes kan inte varken återställa eller uppdatera får felmedelande 1430. Vad göra ?

är det återvinningen som gäller ? eller finns det något fiffigt knep för att få liv i den

har bytt batteri för några månader sedan då det förra tappade ström plötsligt fast när man startade den så fans det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphone5sara

Har en ny iphone 5s och helt plötsligt vägrar den ladda. Har testat olika strömuttag och usb i datorn, samt startat om och tryckt in av/på-knapp samtidigt som hemknappen. Har låtit den sitta i ett par timmar inget händer.

Den där blixtsymbolen visas och när jag sätter i för att ladda visar den meddelandet om att den laddas. Men procenten står på 1% hela tiden. Inget händer...

Jag satte den på laddning i natt så den "laddades" ca 8 timmar utan resultat. Den fungerade alldeles utmärkt igår dock, vet inte vad som kan ha hänt. Har varken tappat den eller utsatt den för väta.

 

Hjälp :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphone5sara

Nej eftersom kabeln precis som telefonen är helt ny, måste då köpa en till vilket jag knappast har lust med.

Jag lät den där 1% laddas ur, så nu är skärmen svart med en röd batterisymbol. Mobilen är i eluttaget, inget händer. Väntar ett par timmar till men sedan får jag väl testa att återskapa telefonen i itunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om telefonen är helt ny så är det ju garanti på den och dessutom har Apple 90 dagars fri support. Så gå tillbaks med den till affären och säg vad som händer, de borde fixa det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
PellePlutt33

Hejsan!

Grabben har en iPhone 5C, och när han skulle upptatera IOS var han tvungen att frigöra minne. Jag raderade alla hans bilder/videos, men det står ändå att han har 1,3 GB i "Bilder och kamera"? Vart hittar man dessa bilder? Har tömt "senaste raderade"-mappen.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Grabben har en iPhone 5C, och när han skulle upptatera IOS var han tvungen att frigöra minne. Jag raderade alla hans bilder/videos, men det står ändå att han har 1,3 GB i "Bilder och kamera"? Vart hittar man dessa bilder? Har tömt "senaste raderade"-mappen.

 

Mvh

 

Uppdatera med iTunes istället så slipper du detta bekymmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej

 

Jag har sedan ett år en Iphone 5S från jobbet. Jag har alltid köpt Android privat och varit nöjd. Jag har inte använt min Iphone mer än det jag måste eftersom jag inte känt mig bekväm med den. det som stört mig är:

 

- Jag trycker, jag ser att det jag trycker på (till exempel ikonen för e-post på hemskärmen) reagerar på att jag trycker, men inget händer. Jag får alltså trycka flera gånger för att det ska hända något.

- Jag tycker att jag trycker på rätt ställe, det lilla krysset för att stänga en bild i facebook-appen till exempel, men det händer inget. Här har jag märkt att jag ska trycka i nederkant på det jag vill trycka på.

- När jag åter öppnar en app som inte avslutats så kan måste jag vänta på att appen startas om Däremot så visas appen som den såg ut när jag lämnade den vilket resulterar i att jag tror att jag kan använda den, vilket jag inte kan.

 

Två av tre har jag tillskrivit till skyddsplasten som jag enligt företagets policy måste ha på telefonen. Jag tröttnade dock igår och rev av plasten, men problemen kvarstår. Jag fick idag tag i en stylus-penna så jag kan testa exakt var jag trycker och det visar sig att det inte går att trycka varsomhelst. Det verkar som att träffarean ligger förskjuten neråt och lite åt vänster på skärmen. Känner någon igen mina problem? Går det att kalibrera skärmen?

 

Jag har startat om och återställt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...


iPhone 5s är helt död, går inte att väcka

Hej!

Min iPhone 5s var laddad till 94 % i natt när jag lade mig, så jag lät den ladda vidare. Idag när jag försöker få igång den händer absolut ingenting!!! Skärmen förblir svart, inte tillstymmelse till liv. Har försökt med steg 1 och 2 (hård metod) enligt anvisningarna men inget händer. Förstår inte hur jag ska kunna ställa in osv enligt övriga steg utan att skärmen visar något liv. Batteriet är bara ca tre månader gammalt. (Är ny ägare av iPhone, hade tidigare en SE910 men tyvärr finns det inte batterier längre för den i marknaden).


Vad kan jag göra? Tacksam för råd som jag begriper.


_______________________________________________


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

iPhone 5s är helt död, går inte att väcka
Hej!

Min iPhone 5s var laddad till 94 % i natt när jag lade mig, så jag lät den ladda vidare. Idag när jag försöker få igång den händer absolut ingenting!!! Skärmen förblir svart, inte tillstymmelse till liv. Har försökt med steg 1 och 2 (hård metod) enligt anvisningarna men inget händer. Förstår inte hur jag ska kunna ställa in osv enligt övriga steg utan att skärmen visar något liv. Batteriet är bara ca tre månader gammalt. (Är ny ägare av iPhone, hade tidigare en SE910 men tyvärr finns det inte batterier längre för den i marknaden).

Vad kan jag göra? Tacksam för råd som jag begriper.

_______________________________________________

 

Tillägg kl. 2.22 nästa dag:

En kompis tog med sin laddare och med ett jordat eluttag vaknade mobilen till liv, dock kunde den inte hitta nätet utan sökte utan att finna och alla inställningar var åter till ursprunget. Problem med SIM.kortet tyckte både han och proffs. När jag nu kollar visar det sig att allt är som förut och fungerar som om inget hänt.

 

Viss är det märkligt med teknik...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

 

 

iPhone 5s är helt död, går inte att väcka
Hej!

Min iPhone 5s var laddad till 94 % i natt när jag lade mig, så jag lät den ladda vidare. Idag när jag försöker få igång den händer absolut ingenting!!! Skärmen förblir svart, inte tillstymmelse till liv. Har försökt med steg 1 och 2 (hård metod) enligt anvisningarna men inget händer. Förstår inte hur jag ska kunna ställa in osv enligt övriga steg utan att skärmen visar något liv. Batteriet är bara ca tre månader gammalt. (Är ny ägare av iPhone, hade tidigare en SE910 men tyvärr finns det inte batterier längre för den i marknaden).

Vad kan jag göra? Tacksam för råd som jag begriper.

_______________________________________________

 

Tillägg kl. 2.22 nästa dag:

En kompis tog med sin laddare och med ett jordat eluttag vaknade mobilen till liv, dock kunde den inte hitta nätet utan sökte utan att finna och alla inställningar var åter till ursprunget. Problem med SIM.kortet tyckte både han och proffs. När jag nu kollar visar det sig att allt är som förut och fungerar som om inget hänt.

 

Viss är det märkligt med teknik...?

 

 

______________________________________________

Hej igen!

Nu är det likadant igen, helt svart skärm, mobilen går ej att väcka på något sätt.

Har försökt med att ta ut SIM.kortet och startförsök utan det, men ingen reaktion.

Inget med två knappar samtidigt i minst 10 sekunder heller, helt död. Är det fel på

mobilen då eftersom det inte är SiM-kortet?

Leverantören svarar endast per mail någon gång, därför detta försök.

Tacksam för hjälp från kunniga på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tappade min iPhone 5s i backen i helgen och skärmen gick sönder. Inte sprucken men det är endast rosa sträck på skärmen och touchen fungerar inte. Nu hade jag tänkt sälja vidare denna till någon som har tid att reparera den MEN vill så klart föra över mina bilder osv innan. Problemet är att jag inte kan starta telefonen då jag inte kan slå in min kod och då säger iTunes att jag inte kan synkronisera för att telefonen inte är upplåst.

 

Finns det något magiskt sätt som gör att jag kan få behålla innehållet i min telefon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Upptäckt att efter iOS 9.x uppdatering så fryser skärmen i 10-15 sek mer och mer frekvent. Har nyss återställt den men försvann inte. Riktigt irriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

iPhone 5: Så vad tycker ni ?

 

Till er som har en iPhone 5 i handen, vad tycker ni?

 

 

 

Själv så gillar jag den, MEN den gamla hederliga 4/4S känns mer "telefon" än 5:an, man är ju rädd för att den ska brytas + att jag tycker den är lite "för" lätt.

 

Sen som med alla andra nya ting så finns ju barnsjukdomar som måste åtgärdas

Ja antingen är jag dum i huvudet som inget begriper. Men i skrivande stund tycker jag allting är så tillkrånglat det bara kan bli. Värdelöst tangentbord, inte ens Swiftkey är ok. Man kan inte dela en mp3 eller annan fil till någon med Android lur. Vet inte vad det är som med raketfart fyller hela telefonens minne. iCloud fungerar inte. Vet inte alls vad filer finns i telefonen och enbart musikfiler syns i iTunes. Dyra program går inte att använda pga att filerna varken hittas i iTunes, iCloud eller i telefonen. Det är så bedrövligt iOS så man tror knappt det är sant, det är så man vill slänga telefonen pga all frustration. Det enda som gör att jag behåller den är den fantastiska skärmen, ljudet och kameran. Annars finns det inte mycket positivt tyvärr. Är rejält besviken och att behöva läsa hundratals sidor hur man använder en telefon är inte min grej. Önskar det fanns en bra manual.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja antingen är jag dum i huvudet som inget begriper. Men i skrivande stund tycker jag allting är så tillkrånglat det bara kan bli. Värdelöst tangentbord, inte ens Swiftkey är ok. Man kan inte dela en mp3 eller annan fil till någon med Android lur. Vet inte vad det är som med raketfart fyller hela telefonens minne. iCloud fungerar inte. Vet inte alls vad filer finns i telefonen och enbart musikfiler syns i iTunes. Dyra program går inte att använda pga att filerna varken hittas i iTunes, iCloud eller i telefonen. Det är så bedrövligt iOS så man tror knappt det är sant, det är så man vill slänga telefonen pga all frustration. Det enda som gör att jag behåller den är den fantastiska skärmen, ljudet och kameran. Annars finns det inte mycket positivt tyvärr. Är rejält besviken och att behöva läsa hundratals sidor hur man använder en telefon är inte min grej. Önskar det fanns en bra manual.

 

För att bena ut vilka problem du verkligen har så tycker jag du ska utveckla dina problem för några saker du beskriver är helt obegripliga.

 

Som tex denna.

 

 

 

Dyra program går inte att använda pga att filerna varken hittas i iTunes, iCloud eller i telefonen.

 

Vad menar du egentligen med detta?

 

Att man inte kan skicka mp3-filer är och har aldrig varit någon hemlighet och detta kan inte komma som någon överraskning.

 

Det går att se vad det är som upptar telefonens minne genom att gå till.

Inställningar - Allmänt - Lagring och iCloud användning.

 

Har aldrig behövt läsa en manual för att förstå iOS men här har du en.

http://help.apple.com/iphone/9/?lang=sv

 

Dessutom finns den att ladda ner i iBooks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar inte bifoga screenshots så krångligt. men är tvungen att skicka upp alla bilder till andra molntjänster då apple får för sig att radera filer efter ett tag. Kan inte använda mina 200Gb på iCloud. Wavepad Master Edition ser bara vanlig musik inte ljudfiler av andra format och appar som tar upp ljud just avsedd för att redigeras i Wavepad kan inte importeras i programmet och de olika går varken att finna i telefonen på iCloud eller iTunes. Och detta problem med tangentbord och olika språk är en riktigt sorglig historia. Jag tvingas stänga av precis allting kan inte lagra musik eller bilder. OS X på Mac är logiskt och bra. iOS är bara skit man inte kan göra någonting med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar inte bifoga screenshots så krångligt. men är tvungen att skicka upp alla bilder till andra molntjänster då apple får för sig att radera filer efter ett tag. Kan inte använda mina 200Gb på iCloud. Wavepad Master Edition ser bara vanlig musik inte ljudfiler av andra format och appar som tar upp ljud just avsedd för att redigeras i Wavepad kan inte importeras i programmet och de olika går varken att finna i telefonen på iCloud eller iTunes. Och detta problem med tangentbord och olika språk är en riktigt sorglig historia. Jag tvingas stänga av precis allting kan inte lagra musik eller bilder. OS X på Mac är logiskt och bra. iOS är bara skit man inte kan göra någonting med.

 

Då orkar inte jag hjälpa dig heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jag har blockerat en kontakt i min adressbok. Men det kommer ändå igenom samtal från de numren. Finns det några speciella regler för hur många nummer man kan ha i en kontakt för att det ska funka med blockering (ligger cirka 40 nummer där nu) eller finns det möjligheter för den som ringer att kringgå en blockering (det gäller en kontakt som heter "Telefonförsäljare" i min adressbok... så ni förstår... ;)

(PS jag känner till Nix, och det är inte en fråga om det utan om att en blockering inte verkar fungera.''9

Har någon något tips på vad jag kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har blockerat en kontakt i min adressbok. Men det kommer ändå igenom samtal från de numren. Finns det några speciella regler för hur många nummer man kan ha i en kontakt för att det ska funka med blockering (ligger cirka 40 nummer där nu) eller finns det möjligheter för den som ringer att kringgå en blockering (det gäller en kontakt som heter "Telefonförsäljare" i min adressbok... så ni förstår... ;)

(PS jag känner till Nix, och det är inte en fråga om det utan om att en blockering inte verkar fungera.''9

Har någon något tips på vad jag kan göra?

 

Vad jag vet blockerar man inte kontakter, utan nummer - så att du har alla nummer i en kontakt (om jag förstår det rätt) så är det ju därför det inte fungerar?

 

Gör så här -

- När numret du vill blocka ringt, går du in i "Senaste" och trycker på "i" längst till höger på numret som ringt, längst ner trycker du sen på "Blockera..." så kan inte det numret längre ringa dig... Tadaa... Så enkelt ska det va, du behöver inte ha dom sparade som en kontakt...

 

:galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad jag vet blockerar man inte kontakter, utan nummer - så att du har alla nummer i en kontakt (om jag förstår det rätt) så är det ju därför det inte fungerar?

 

Gör så här -

- När numret du vill blocka ringt, går du in i "Senaste" och trycker på "i" längst till höger på numret som ringt, längst ner trycker du sen på "Blockera..." så kan inte det numret längre ringa dig... Tadaa... Så enkelt ska det va, du behöver inte ha dom sparade som en kontakt...

 

:galetglad:

Går alldeles utmärkt att spara flera nummer man vill blockera i en kontakt.

Exakt det förfarande som Truecaller gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går alldeles utmärkt att spara flera nummer man vill blockera i en kontakt.

Exakt det förfarande som Truecaller gör.

Men det är precis så jag gjort, men jag har sparat alla i en kontakt och sedan tryckt i blockera denna kontakt. Detta är ju en lista jag sparat ihop under två år så jag kan inte gå in på varje nummer i "senaste" listan längre. Men det borde ju som sagt funka då hela kontakten borde vara blockerad. Men är det kanske så att det finns en maxgräns för antal nummer i en kontakt? Och att de jag lägger in nu/alternativt de tidigast inlagda inte finns i kontakten? Just nu är det 62 nummer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är precis så jag gjort, men jag har sparat alla i en kontakt och sedan tryckt i blockera denna kontakt. Detta är ju en lista jag sparat ihop under två år så jag kan inte gå in på varje nummer i "senaste" listan längre. Men det borde ju som sagt funka då hela kontakten borde vara blockerad. Men är det kanske så att det finns en maxgräns för antal nummer i en kontakt? Och att de jag lägger in nu/alternativt de tidigast inlagda inte finns i kontakten? Just nu är det 62 nummer

 

Nu var mitt svar riktat till davidredjoys felaktiga påstående.

Mig veterligen finns det ingen övre gräns hur många nummer man kan ha i en Kontakt.

Har ingen lösning på ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...