Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhonetråden - allt om iPhone 5 frågor och svar


mickenyfiken

Rekommendera Poster

Den andra är väl mikrofonen, som i tidigare modeller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 193
  • Created
  • Senaste svar

För er som undrar ang. varför batteriet går åt så fort har jag faktiskt ett litet halft svar till er. En av de största bovarna är FaceBOOK. Jag är apputvecklare och vet delr av koden bakom dom använder sig av. Och deras geolokation som dom anropar för att ta reda på "vart du befinner dig" har några inställningar. Och FaceBOOK har valt den starkaste alltså mest exakt. Detta innebär att den ständigt söker efter "vart är du" triagulering. Via GSM/Sateli och WiFi. Det funkar bra så länge det är en hemsida. Men nu när FaceBOOK gått och blivit en Native app, alltså helt i Objective C kod och dessutom integrerat i iOS6, så ja... du lämnar spår vart du är JÄMT. Och detta äter verkligen upp batteri som sören!

 

Detta är förståss inte HELA orsaken. kan ligga annat bakom också. men bara så ni tänker på det. gå in inställningar och integiretet, slå av geo-lodet, om ni är rädda om batteriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den andra är väl mikrofonen, som i tidigare modeller?

 

Är det verkligen det? tyckte mig se på lanseringen att dom pratade om två nämligen? Där av blev jag lite fundersam. Sedan så tänkte jag om det verkligen var så som på äldre modeller. Där tänkte jag höra efter om det var så för alla med en iPhone5. Eller om det var min det var fel på.

 

För övrigt, en liten anekdot till historien. Satan i gatan vilket högt ljud det är i 5:an :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon mer som har upplevt att i5 inte återansluter till ett känt nätverk?

Kommer jag till en plats där jag tappar mottagningen och får ingen service, så kan jag bara få mottagning igen om jag sätter på och av flygplans läge

 

Har tre ska tilläggas j

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nyligen fick flickvännen hem sin iPhone 5, men har inte telefonerat med den förrän idag. Då visade det sig att inkommande samtal inte hörs utan man får slå på högtalarna för att höra den andre. Alltså signalen fungerar, men ingen röst hörs. Detsamma gäller då hon ringer någon annan - inget hörs i hennes lur. Däremot hör den andre personen allt som hon säger!!

Skall tilläggas att allt fungerar precis som det skall då headset används.

 

Har någon en idé om hon/vi missat någon insällning eller om det verkar vara ett hårdvarufel??

 

undrar M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som hårdvarufel, troligen högtalaren för samtal. Jag skulle lämna in den om jag vore hon. Men ni kan ju ringa Apple och fråga för säkerhets skull. Det är ju fri support i 90 dagar efter köpdatum på en köpt Apple produkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Raphael!!

 

Har nu ringt Apple och, precis som du sa, ringas problemet in till antingen högtalaren för samtal eller till att iPhonen tror att headsetet är inkopplat.

Fick rådet att återställa telefonen och sedan testa den INNAN jag la in säkerhetskopian för att utesluta eventuellt mjukvarufel. Kan berätta att den betedde sig som innan :-(

 

Får således lämna in, den en vecka gamla, telefonen! Surt!

 

Tack igen R för hjälpen!

 

M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon mer som har upplevt att i5 inte återansluter till ett känt nätverk?

Kommer jag till en plats där jag tappar mottagningen och får ingen service, så kan jag bara få mottagning igen om jag sätter på och av flygplans läge

 

Har tre ska tilläggas j

 

Jag har upplevt samma problem som dig. Har tappat täckning flera gånger och sedan när jag befunnit mig på en plats där jag vet att jag alltid har täckning så står det "Ingen service" trots att jag väntar några minuter. Startar jag om telefonen, försöker ringa ett samtal eller söker operatör på nytt så kommer täckningen tillbaka. Jag har återställt nätverksinställningar på telefonen men det hjälper inte, funderar även på en total återställning av telefonen. Nano-simkortet har nu bytts ut av Tre och får se om det hjälper. Känns som att det är något som spökar i telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå allihopa!

 

Fick min iPhone 5 i måndags och är hur nöjd som helst men märker några konstiga grejer i jämförelse med min föregående 4S och 3Gs.

 

Hoppas någon kan hjälpa.

 

1 - När jag sätter på Bluetoothen i inställningar så dyker BT symbolen upp i övre högra hörnet. Går jag dock ut ur Inställningar/Bluetooth så går symbolen bort. Jag kan dessutom inte hitta min telefon som bluetooth enhet genom min MBA om jag inte har Inställningar öppen.

 

Detta är ju ett stort problem då jag inte kan parkoppla någonting om inte jag har telefonen i aktivt läge (dvs. inte knapplås) och måste dessutom vara inne i inställningar.

 

2 - Jag kan inte köra internetdelning, fastän jag hittar min enhet och är parkopplad.

 

 

Hoppas någon kan hjälpa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nyligen fick flickvännen hem sin iPhone 5, men har inte telefonerat med den förrän idag. Då visade det sig att inkommande samtal inte hörs utan man får slå på högtalarna för att höra den andre. Alltså signalen fungerar, men ingen röst hörs. Detsamma gäller då hon ringer någon annan - inget hörs i hennes lur. Däremot hör den andre personen allt som hon säger!!

Skall tilläggas att allt fungerar precis som det skall då headset används.

 

Har någon en idé om hon/vi missat någon insällning eller om det verkar vara ett hårdvarufel??

 

undrar M

 

Hade exakt samma fel på den första Iphonen som kom ut! Fick då den skickade direkt från USA och kunde ej lämna tillbaka den, men lyckas lösa problemet efter många veckor långt inne i Iphonens kärna

med hjälp av många nollor och ettor.

 

Byta ut är att rekommendera :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoneReservdelar.se

Jag har upplevt samma problem som dig. Har tappat täckning flera gånger och sedan när jag befunnit mig på en plats där jag vet att jag alltid har täckning så står det "Ingen service" trots att jag väntar några minuter. Startar jag om telefonen, försöker ringa ett samtal eller söker operatör på nytt så kommer täckningen tillbaka. Jag har återställt nätverksinställningar på telefonen men det hjälper inte, funderar även på en total återställning av telefonen. Nano-simkortet har nu bytts ut av Tre och får se om det hjälper. Känns som att det är något som spökar i telefonen.

 

Samma här, har försökt på "ren" telefon altså utan att återställa nåt till den med samma resultat.

Nu inväntar jag nytt kort från 3 för att se om det hjälper.

Har pratat med Apple och fick dssa råd och steg från dem också.

Om inte kortet hjälper ska jag återkomma och dem skickar ut ny telefon, jag skickar in min först efter att jag fåt ny från apple

Så överlag är jag nöjd tröts att det fungerar så där just nu med telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här, har försökt på "ren" telefon altså utan att återställa nåt till den med samma resultat.

Nu inväntar jag nytt kort från 3 för att se om det hjälper.

Har pratat med Apple och fick dssa råd och steg från dem också.

Om inte kortet hjälper ska jag återkomma och dem skickar ut ny telefon, jag skickar in min först efter att jag fåt ny från apple

Så överlag är jag nöjd tröts att det fungerar så där just nu med telefonen.

 

Simkortsbytet hos 3 hjälpte mig inte. Råkade ut för samma fenomen dagen efter, jag kom i radioskugga och sedan när jag återvände till en plats med täckning ville inte iPhonen återansluta till nätet. Väntade ytterligare en stund men fick tillslut söka operatör på nytt då fick jag full styrka igen.

 

Kan en total återställning hjälpa tro? De jag känner till som har samma problem är att vi samtliga har 3 som operatör. Men jag tycker inte det kan vara deras problem, för med enbart ett 3G-nät så är ju chansen större att man tappar täckning på vissa ställen.

Det skulle vara intressant om någon med en iPhone 5 och någon annan som operatör gör ett test och besöker ett ställe där just den operatören har täckningsskugga och ser om telefonen vill återansluta igen i täckningsområde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ska fotografera med blixt med min iPhone 5 så verkar blixten vara osynkad med kameran - det blir ljust precis innan kortet tas, uppföljt av en liten blixt när bilden tas. Detta resulterar i mörka bilder.

Någon som har en aning om vad felet kan vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ska fotografera med blixt med min iPhone 5 så verkar blixten vara osynkad med kameran - det blir ljust precis innan kortet tas, uppföljt av en liten blixt när bilden tas. Detta resulterar i mörka bilder.

Någon som har en aning om vad felet kan vara?

 

 

Hände mig en gång men efter en omstart har det aldrig hänt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak här. En omstart fixade till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar fortfarande på om det är "värt" att byta upp sig från en 4:a till 5:an. Ni som bytt - vad tycker ni? Det är den subjektiva upplevelsen jag är intresserad av... Och hur är det med skärmen? Är aluminiumbaksidan repkänslig i överkant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkade, tack grabbar.

Vad kan det bero på att det ens blir så?

 

Ja kan det bero på att kameran styrs av mjukvara som kan krångla som allt annat?

För iOS6 är ett operativsystem och säg ett som är felfritt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar fortfarande på om det är "värt" att byta upp sig från en 4:a till 5:an. Ni som bytt - vad tycker ni? Det är den subjektiva upplevelsen jag är intresserad av... Och hur är det med skärmen? Är aluminiumbaksidan repkänslig i överkant?

 

 

Utan att ha fått hem 5,an än så tycker jag att det är värt att byta .. Jag har nu 4,an.... och den börjar bli lite seg i allt man gör med den.... Utan att gränssnittet har blivit skönare så skulle jag uppskatta att 5,an är snabbare än 4,an... Vilken den också lär vara...

ny teknologi är alltid bättre än gammal, det gäller bara att hitta det som passar en själv.

 

Nya tider, snabbare teknologi helt enkelt....

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För er som undrar ang. varför batteriet går åt så fort har jag faktiskt ett litet halft svar till er. En av de största bovarna är FaceBOOK. Jag är apputvecklare och vet delr av koden bakom dom använder sig av. Och deras geolokation som dom anropar för att ta reda på "vart du befinner dig" har några inställningar. Och FaceBOOK har valt den starkaste alltså mest exakt. Detta innebär att den ständigt söker efter "vart är du" triagulering. Via GSM/Sateli och WiFi. Det funkar bra så länge det är en hemsida. Men nu när FaceBOOK gått och blivit en Native app, alltså helt i Objective C kod och dessutom integrerat i iOS6, så ja... du lämnar spår vart du är JÄMT. Och detta äter verkligen upp batteri som sören!

 

Detta är förståss inte HELA orsaken. kan ligga annat bakom också. men bara så ni tänker på det. gå in inställningar och integiretet, slå av geo-lodet, om ni är rädda om batteriet.

 

 

Nu kör ju jag IOS 6 via IP4, men jag fick in FB via automatik i o m den uppdateringen... Ok, jag är emot FB, men har den på vbben, så jag signade även upp mig på mobilversionen...

och fan, jag tror du har rätt... efter det så drar den satan med batteri..... Jag har nu stängt av det du skrev, så får vi se om det blir skillnad.... Tycker redan det faktiskt, men ska utvärdera mera...'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nu min fjärde iphone denna gången en 5:a 64gb,liksom dom andra jag har haft så funkar den kanon,inga problem- helnöjd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar fortfarande på om det är "värt" att byta upp sig från en 4:a till 5:an. Ni som bytt - vad tycker ni? Det är den subjektiva upplevelsen jag är intresserad av... Och hur är det med skärmen? Är aluminiumbaksidan repkänslig i överkant?

 

Jag hade en 4S och bytte till 5an i måndags. Då jag måste erkänna att jag på ett sätt är en total Apple fanboy (utan allt tråkigt kommenterande:) ) är jag väldigt nöjd med 5an. Den är snabbare och uppgraderad i nästan alla delar och fält av telefonen, skärmen är otrolig tycker jag, man känner verkligen av att man är närmare skärmen.

 

Jag hade rekommenderat en uppgradering då du kommer att märka ännu större skillnad än mig ====> Du kommer inte ångra uppgraderingen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå allihopa!

 

Fick min iPhone 5 i måndags och är hur nöjd som helst men märker några konstiga grejer i jämförelse med min föregående 4S och 3Gs.

 

Hoppas någon kan hjälpa.

 

1 - När jag sätter på Bluetoothen i inställningar så dyker BT symbolen upp i övre högra hörnet. Går jag dock ut ur Inställningar/Bluetooth så går symbolen bort. Jag kan dessutom inte hitta min telefon som bluetooth enhet genom min MBA om jag inte har Inställningar öppen.

 

Detta är ju ett stort problem då jag inte kan parkoppla någonting om inte jag har telefonen i aktivt läge (dvs. inte knapplås) och måste dessutom vara inne i inställningar.

 

2 - Jag kan inte köra internetdelning, fastän jag hittar min enhet och är parkopplad.

 

 

Hoppas någon kan hjälpa!

 

 

Jag har märkt att jag har samma Bluetooth problem..har du hittat ngn lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det fler som har Bluetooth problem?,det går bra att aktivera men så fort man lämnar inställningar- meny så bryts anslutningen och bt ikonen försvinner..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoneReservdelar.se

Simkortsbytet hos 3 hjälpte mig inte. Råkade ut för samma fenomen dagen efter, jag kom i radioskugga och sedan när jag återvände till en plats med täckning ville inte iPhonen återansluta till nätet. Väntade ytterligare en stund men fick tillslut söka operatör på nytt då fick jag full styrka igen.

 

Kan en total återställning hjälpa tro? De jag känner till som har samma problem är att vi samtliga har 3 som operatör. Men jag tycker inte det kan vara deras problem, för med enbart ett 3G-nät så är ju chansen större att man tappar täckning på vissa ställen.

Det skulle vara intressant om någon med en iPhone 5 och någon annan som operatör gör ett test och besöker ett ställe där just den operatören har täckningsskugga och ser om telefonen vill återansluta igen i täckningsområde.

 

Jag har provat totalåterställning av telefonen, har dock inte provat att sätta i DFU och totalåterställa denna väg.

Jag väntar in den nya simkortet och ringer till apple och ber dem skicka ut en ny telefon.

Hoppas bara att dem har på lager :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...