magobe Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 Hejsan Jag har en databas med ett fält som innehåller filnamn i formen av "namn på person (personnummer).jpg". Jag vill plocka ut personnumret och spara det i ett nytt fält men hittar ingen lämplig funktion för det. Någon som har en smart lösning. Tackar på förhand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niffen Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 Vad är det för fälttyp? Link to comment Share on other sites More sharing options...
magobe Posted September 29, 2012 Author Share Posted September 29, 2012 Ursäkta att jag inte svarat men helgen kom emellan. Fältet jag vill använda är Text och fältet jag vill skapa tänkte jag mig som Beräkning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niffen Posted September 30, 2012 Share Posted September 30, 2012 Var kommer ".jpg" in i sammanhanget, låter som ett bilfält. Link to comment Share on other sites More sharing options...
magobe Posted September 30, 2012 Author Share Posted September 30, 2012 .jpg kommer till för att fältet innehåller ett filnamn inklusive filändendelsen. Innehållet kan alltså vara "Anders Andersson(123456-1234).jpg" vilket då alltså är filnamnet på bildfilen för Anders Andersson. Jag undrar om det finns en, eller en kombination av, funktioner som hämtar ut 123456-1234 ur filnamnet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thordh Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Prova: Beräkningsfält med resultat typ text: Left(RightWords ( Namn ; 2 );11) där "Namn" är ditt ursprungliga textfält. Hoppas detta hjälper Link to comment Share on other sites More sharing options...
niffen Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Du måste även inberäkna positionerna ".jpg" så istf 11 blir det 15. Men detta förutsätter att alla poster är konsekvent lika annars blir det fel. T.ex att alla poster har .jpg på slutet eller att alla har ett streck före de fyra sista. Nej, tänkte fel. Bry dig inte om vad jag skrev.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
magobe Posted October 1, 2012 Author Share Posted October 1, 2012 Funkade perfekt. Stort tack för er hjälp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.