Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dricka på Macen?! Trögt tangentbord!


Basmoo

Rekommendera Poster

Hej!! nu är det så att jag köpte min mac för ca 1 vecka sen, Tyvärr så råkade min mamma spilla redbull över hela!! :(

 

Jag var väldigt snabb med att stänga av den, samt vända på den upp och ner, sen hämtade jag hårtorken och försökte torka hela.

Nu ca 6 timmar efter så verkar allting vara ok! men vissa tangenter är lite trögare än andra! Hur ska jag åtgärda det problemet?

Och hur troligt är det att datorn har klarat sig?? är det bättre att lämna in den på någon verkstad och be dem fixa tangentbordet?, alla knappar funkar och så, men vissa (runt Q,W,A,S) knappar är tröga!

Någon som vart med om liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som du handlat helt rätt, skönt att datorn klarade sig :-) Skulle det hänt mig så skulle jag nog försökt plocka bort de drabbade tangenterna och rengjort med en gammal fuktad tandborste eller liknande:

I värsta fall så kanske du har en hemförsäkring som kan täcka ett tangentbordsbyte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Inte alls säkert att det bara är tangentbordet som påverkats bara för att allt fungerar nu. Fukt sätter igång korrosionsprocesser som kan skapa allvarliga fel på din dator. Har du en hemförsäkring med allrisktillägg skall du definitivt låta lämna in datorn till auktoriserad verkstad och ta smällen som självrisken innebär. Det finns en överhängande risk att din dator får allvarliga problem kommande året.

 

Kan poängtera att jag talar av erfarenhet. Spillde en liten mängd öl på mitt tangentbord i oktober förra året, var liksom du väldigt snabb med att stänga av och la datorn uppochner med tangentbordet mot en handduk på köksbordet (med locket öppet och hängande över bordskanten). Nästa dag fungerade datorn fläckfritt förutom att ett par dioder i tangentbordet slocknat. Sedan kom problemen pö om pö. Efter 3 månader började muspekaren röra på sig även om man inte rörde touchpaden. 6 månader senare dog tangentbordet och vid reparation såg man att även det fanns begynnande korrosion på moderkortet. Var bara att skrota...

 

ps. Även din Mammas hemförsäkring borde gälla om du inte har någon själv ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för era svar!!

 

Förlåt för mitt sena svar, men nu har jag iaf varit med om en process.

 

Efter många om och med i min hjärna så beslutade jag mig för att ta in den till service center på sveavägen. Med tanken på att den är/var så pass ny så vågade jag inte riskera att det kanske runnit igenom. Hur som helst så lämnade jag in den igår, och grabbarna där tyckte att det var det rätta. Idag fick jag ett samtal från dem där han sa att det hade runnit in vätska på moderkortet (inte alls mycket) men det räckte för att den skulle skadas, så kostnadsförslaget han mejlade mig så stod det att moderkortet behövde repareras samt att tangentbordet skulle bytas, och det skulle gå på ca 14 000, och då rekomenderade han en ny dator. Så nu ska försäkringsbolaget besluta om då ska ge mig pengar för en ny (vilket är billigare för dem) eller reparera den..

Jag hoppas självklart få en ny eftersom det känns bäst så!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...