Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Album till SD-minne


kiplon

Rekommendera Poster

Hej

 

har ju tidigare haft en del frågor här kring Aperture och fått bra svar. Äntligen har jag fått en bra struktur och lyckats organisera alla tusentals foton på ett bra sätt, och hittar ideligen smarta funktioner i programmet och det är riktigt kul. Men... Har nu skapat ett album med foton på ca 192MB totalt. Försöker föra över dom till ett SD-minne på ca 2GB, men det går inte. Endast ca 2/3 får plats enligt info:

post-67957-029315600 1348673097_thumb.jpg

 

 

Har tömt SD-minnet på allting och då också gjort en Säker Papperskorgstömning så det borde ju vara tomt. Enligt infon på Finder-Arkiv-Visa info, så är det också tomt. Ändå får det inte plats??

 

 

Har provat att exportera i olika storlekar i JPEG och som original och som Versioner och allt vad jag kan hitta på som alternativ... Det borde ju få plats? Men vad gör jag för fel, tror ni?

 

Har också en säkert tömd USB på endast ca 500 MB och fotona borde ju få plats även där, men det gör de ju inte - såklart?!

 

hur exporterar man till extern enhet såsom SD-minne eller USB?

 

När jag ändå är igång och frågar så har jag letat i Aperture efter funktionen att se hur stort ett album är, i MB. Jag har behövt växla över till iPhoto för att se detta. Förstår ju att det är simpelt att se detta men jag har inte lyckats, nybörjare i Aperture som jag är...

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om filformatet är FAT32 så har du en hel del begränsningar på filstorlek och vilka tecken som får ingå i fil- och mappnamn.

 

Dessa får inte ingå: \ / : * ? " < > |

 

Vad har du för namn på album eller filer? Ett vanligt misstag är datum som 26/9 där snedstreck ju inte är tillåtet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om filformatet är FAT32 så har du en hel del begränsningar på filstorlek och vilka tecken som får ingå i fil- och mappnamn.

 

Dessa får inte ingå: \ / : * ? " < > |

 

Vad har du för namn på album eller filer? Ett vanligt misstag är datum som 26/9 där snedstreck ju inte är tillåtet.

 

Nej, använder inga sådana tecken alls, albumet heter köksalbum enbart eftersom SD-minnet med det tänkta albumet skulle stoppas in i en digital fotoram som ju då står i just - köket :)

 

Eftersom jag ju är en "switcher" så är samtliga foton överförda från den externa disken från min gamla PC - och inte heller där går det ju att använda vilka tecken som helst på filerna-

 

infon på SD-minnet visar följande:

post-67957-042111600 1348675344_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med "koksalbum" i stället och se om åäö ställer till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har även prövat det, gör ingen skillnad. samma budskap kommer upp.... otroligt irriterande problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är FAT16 som begränsar... kan du formatera i annat? typ exFAT?

Kan också vara att den kör växlingsfil medan den bearbetar... prova köra ut på en mapp i hårddisken först och sen flytta över till SD:n den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prova köra ut på en mapp i hårddisken först och sen flytta över till SD:n den vägen.

Det borde funka. Om inte annat så kanske Finder har ett mer informativt felmeddelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prova köra ut på en mapp i hårddisken först och sen flytta över till SD:n den vägen.

 

Det var det första jag gjorde när det inte funkade, det går jättebra att lägga över albumet i hårddisken var jag vill, men sen att dra över den till SD-minnet - funkar inte. Den tar inte emot samtliga foton då heller. Så nånstans så tänker jag att det iaf måste vara nåt som ligger o belastar i SD-minnet, men jag vet inte hur jag ska få fram vad det ska vara och hur jag ska få bort det? SD-minnet har ju suttit i kameran nån gång och jag tänker att det kanske kan vara nåt kvar därifrån som helt enkelt inte syns? Fast det låter mystiskt :) Och jag har ju kört Säker papperskorgstömning med markerat SD-enhet ordentligt så den borde ju vara tom, vilket ju bilden här ovanför visar.

 

Det här med att formatera är något jag inte har kläm på hur man gör, men kanske törs man testa lite. Det är ju inte hela världen om SD-minnet skulle råka bli oanvändbart för att jag gör något fel. För på sätt och vis blir det ju liksom oanvändbart nu med!

 

Är det svårt? Hittar iaf följande guide http://www.macguider.se/radera-enhet-formatera/ som ju egentligen bara talar om hur man raderar befintligt men inte hur man formaterar om den, men är det så enkelt att när man återskapar anger nytt format? Som då bör vara exFAT istället? JAg är inte rädd för att testa saker och ting i datorn när det gäller vanliga grejer men det här med att formatera eller göra andra tekniska ingrepp är inget jag hållit på med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde funka. Om inte annat så kanske Finder har ett mer informativt felmeddelande.

 

Nix, kommer inte något sådant annat än att det inte finns tillräckligt utrymme. vilket ju är helmystiskt?

 

 

Hur jag än vänder och vrider på det här problemet, som jag nu pysslat med några sena kvällar i rad, så begriper jag att det bara måste bottna i handhavandeproblem av nåt slag. Men vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera inte hela mappen på en gång från hårddisken till minnet. Ta en fil i taget. Börja med den som inte går över när du tar hela mappen på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera inte hela mappen på en gång från hårddisken till minnet. Ta en fil i taget. Börja med den som inte går över när du tar hela mappen på en gång.

 

den varianten var oprövad, men nu gjord. funkar inte heller. la upp fotona i två separat mappar på hårddisken. La över från första mappen som i stort sett innehöll de "omöjliga fotona". Och dom accepterades då. När jag då förde över mapp nr 2 så gick inte det.

 

Den enda två lösningar jag ser nu är; att antingen våga mig på en omformatering som Raphael föreslog alternativt att minska fotomängden med en sisådär 100 foton. Det senare alternativet känns som ett nederlag :(

 

utav de många tusen foton jag lagt upp i mina bibliotek så hade jag valt ut de foton som jag gillade allra bäst och det kändes så kul att med hjälp av Apertures fiffiga funktioner skapa detta album. Som det tog en sekund att skapa och som jag aldrig kunnat göra i de Bildverktyg jag förut hade tillgång till.

 

Det hör till saken att säkert en tredjedel av allla foton jag har i mina bibliotek härrör från inscannade gamla pappersfoton och som jag nu kunde få sån glädje av...

 

Det finns ju en tredje lösning också faktiskt, och det är väl att köpa en alldeles ny usB eller nytt SDminne, men det känns också som ett nederlag och inte bra, när jag nu har....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du i Finder visar info på den exporterade mappen, hur stor är den? Och hur stort är minnet?

 

Jag känner inte till Aperture, men i iPhoto så kan du ställa in maxstorlek på de exporterade bilderna. Vad är upplösningen på fotoramen? 1024x768 pixlar? Ställ då in exporten att exportera max 1024x768 pixlar så tar bilderna mycket mindre plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...