Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Addera Time Capsule till mitt befintliga nätverk


tegelstein

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag funderar på att köpa en Time Capsule, dels för att använda Time Machine funktione och dels för att använda den som trådlös hårddisk. Då det är en hyfsat stor investering fill jag försöka klargöra några saker innan jag slår till. Först, kan en TC fungera som trådlös hårddisk eller är den endast avsedd för back-up? Så till min andra fråga, idag så består mitt nätverk av en Dovado Tiny 3G-router som jag har trådat anslutit till en Airport Express. Jag ansluter alltså trådlöst från min dator till AE, detta för att jag vill kunna använda Airplay som jag kopplat till min stereo. Så vad är igentligen bästa sättet att bygga ihop de tre pusselbitarna, TC, AE och Dovado? Alla komponenter kommer befinna sig i samma rum då jag bor i en 3:a och har inga behov av att utvidga räckvidden. Kan man ansluta TC till mitt befintliga nätverk och komma åt funktionerna på den eller är det bättre med någon annan setup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kopplar du in den med sladd kommer det garanterat inte vara något problem. Samt att du väljer att den inte ska fungera som en router, antar att din express eller Dovado agerar som det? Men att köpa en TC för funktionen som nätverksdisk låter som en onödigt dyr investering, om än elegant.

 

Är det bara lagringsutrymme så är det bättre att investera i en NAS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Tuttosinistro

Börjar fundera om jag tänkt fel..

 

Sitter med den nu och min tanke var att ha den stående någon annan stans och enbart använda den till TM-backuper.

Men för att få den att fungera trådlöst vill den att jag ska skapa ett nätverk, men det vill inte jag. Har redan en med en Cisco-router som jag inte vill ta bort. Vill inte heller ha 2 trådlösa nätverk hemma..

 

Går det att koppla in den till mitt befintliga nätverk och i så fall hur?

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är ju om du ansluter den med kabel till din befintliga router, ställer in den i bryggläge och stänger av WiFi.

 

Näst bäst är att du ställer den i bryggläge samt att den ska ansluta till ett befintligt nätverk under trådlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Förstod nog inte riktigt..

 

Vilken ska ställas i bryggläge?

Vill inte ändra på mitt befintliga nätverk utan tanken är att TC får rätta sig in i ledet och ansluta sig där (Trådlöst på avlägsen plats) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din TC ställer du till att kopplas till ett befintligt nätverk utan att själv fungera som router (bryggläge)

post-34005-051593300 1363371955_thumb.jpg

 

 

Under trådlöst så väjer du antingen att ansluta till ett befintligt nätverk eller att stänga av det (bäst, anslut TC med kabel för maximal prestanda för backup)

post-34005-014666000 1363371963_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Tycker mig ha testat detta.

Men nu när jag ska prova igen hittar jag inte den över huvud taget closedeyes.gif

Kör trådat och söker via AirPort-verktyget..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Nu hittades den igen..

 

Däremot kan jag inte välja alternativet "lägg till i befintligt nätverk". Får felmeddelande att den inte hittar några basstationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du via kabel så strunta i det trådlösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Gör det nu för att konfigurera den.

 

Vad vill du göra med denna TC:

1 Skapa nytt nätverk

2 Ansluta till befintligt

3 Ersätt en befintlig enhet

4 Återställ

 

Kan tänka mig köra med kabel, även om jag tänkt trådlöst från början.

Bara jag får det att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Nu fick jag nog rätt på det. Får bli trådbundet.

 

Men när jag ska aktivera TM så finns den ändå inte med i listan. När jag ska ställa in den så kommer jag till bilden över Internet och sen anknytning till TC. Alla gröna och fina. Men sen då? FInns inget att välja. Det enda jag kan göra är att redigera TC:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Ställde in fildelning på TC, då funkade det huh.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erixbergholm

Jag har nästan exakt samma problem. En Thomson från Telia som jag vill ansluta en airport extreme med en ansluten Synology-NAS. Detta måste dock göras trådlöst. Någon som kan hjälpa?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...