Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med en mac g5; hur kopplar jag mac g5 till tv?


litet_my

Rekommendera Poster

Behöver lite hjälp med en Mac G5:a från 2006...

 

Den har dubbla 1,8 GHz PowerPC processorer och 3 GB i RAM-minne. Den borde väl funka som en mediadator? Är inte intresserad av HD, utan vill bara kunna se på film, serier via datorn på tv:n.

Jag vill koppla den till min TV/box (Motorola). Vad behöver jag? Vet att jag kan gå in i en Macaffär och fråga men undrar om nån kan hjälpa mig nu här på forumet ikväll, kanske har dom grejer som behövs redan?

Har inte trådlöst tangentbord/mus, och hade inte tänkt skaffa det heller. Har dock en iphone jag inte använder. Kan jag använda den som fjärris?

 

Har Front Row i datorn redan, har Snow Leopard. Räcker det? Försökte installera först Plex och sen VLC för Mac men båda sa när jag hade installerat och försökte starta att "detta program går inte att köra på den här arkitekturen" eller liknande. Vad betyder det? Att processorerna är för gamla alt. OS X för nytt? Läste här att VLC för Mac passar op system upp till 10.1 och det verkar som om Plex bara går att köra på datorer med Intel processorer? Är det rätt uppfattat?

 

Har försökt söka efter redan existerande trådar, men hittar ingen som är exakt som det jag undrar...

Jättetacksam för hjälp!!!

 

Mvh // Jessica

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom igen! Ni som är Mac experter, ge mig ett svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men oj! Det var inte meningen att trampa nån på tårna, jag är inte så van att skriva i såna här forum bara. Lovar, är en jättetrevlig person även om du inte tycker det verkar så =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara för att jag är tjej och nykomling som ingen vill hjälpa och klagar på min attityd. Seriöst, väx upp.

 

Har en tv med hdmi men den andra är det scart som gäller. Eller går det att koppla dvi (från datorn) till hdmi (boxen) och sen scart mellan boxen och den gamla tv:n?

Annars antar jag att jag behöver en adapter mellan dvi och hdmi, och att det bara funkar till den nyare tv:n som har hdmi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ger med ena handen och tar sedan tillbaka med den andra. "Väx upp"? Nä, då, inga attitydproblem där inte... armskeptisk.gif

 

Normalt sett svassar de flesta här kring tjejer, nykomlingar eller inte, men antagligen är ditt problem så grötigt att det inte går att reda ut.

 

Eller så gillar de inte imperativ, utropstecken och förmaningar, som jag. utskallning.gif

 

För egen del skulle jag vilja åka till månen med min gamla iBook, hur gör jag? totaltgalen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en Mac G5 så kan du inte köra Snow Leopard (10.6). Du kan köra Leopard (10.5), men inte något nyare.

Om din Mac har dubbla 1,8Ghz processorer så är den från 2005, senast. (Inte 2006 alltså, såvida du inte köpt en gammal hyllvärmare ;) )

 

Vad har din "TV/box (Motorola)" för slags ingångar?

Din Mac har en DVI-utgång (inte en mini-DVI som bärbara macar). Så du behöver en adapter från DVI till vad det nu är som din TV har.

Ljudet måste du koppla separat. Bäst är om du kan använda den optiska digitala utgången. Återigen beror det på vad din "TV/box (Motorola)" har för ingångar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

Hade fel där, ber om ursäkt för det. Har Leopard förstås, OS X 10.5.8.

Jag har tagit över datorn från en person som haft den i jobb, och hon berättade att hon uppgraderat os:et till Snowleopard men då hade hon fel och jag har inte kollat upp ordentligt. Ber om ursäkt för det.

Har försökt bekanta mig med den men stöter på patrull mer eller mindre hela tiden. Men problem är till för att lösas!

 

Tittade i manualen (pdf) för datorn nu och såg att det finns en dvi till video adapter att köpa just till G5. Den ska finnas på Macoteket, dock utgående vara. Då blir det ju att jag kopplar datorn direkt till tv:n via s-video (den gamla tv:n) vilket är det sämsta sättet vad jag har förstått. Men annars, det är det jag undrar ifall det ev skulle funka, är att koppla datorn via dvi/hdmi (adapter) + hdmi-sladd till hdmi-uttaget i boxen. Men det går kanske inte att koppla datorn via boxen? Det var det som var min fråga?

 

Sen har jag ett annat problem, min skärm som är en Apple skärm, har jag nu inkopplad i dvi uttaget i datorn. Skärmen har ingen adc-kontakt men en firewire-kontakt. Den funkar dock inte verkar det som eller så är det jag som kopplar fel. Till skärmen är det en adapter som måste vara inkopplad för att skärmen ska funka, så det verkar som om skärmen måste vara ikopplad till dvi-uttaget. Men hur kopplar jag den då till tv:n? Har kollat och sett att det finns adc till dvi adaptrar (tex Belkin) men dom är svåra att få tag på, 999 kr på Swedata och typ ca 40 dollar på Ebay. Men det är väl bara att köpa en därifrån och koppla in skärmen i adc-uttaget och tv:n i datorns dvi-uttag antar jag? Eller har någon nåt annat förslag??

 

Jättetacksam för ditt svar Telly82!

 

MVH Jessica

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, du ska koppla Macen BÅDE till TVn OCH en datorskärm samtidigt. Det skrev du inte först och det gör det hela mycket besvärligare (som du märkt).

 

Du får kolla manualen till din box om HDMI-uttaget är en ingång (vilket jag INTE tror) eller en utgång (vilket jag tror). Utgången är då till för att skicka ljud och bild till en modern platt-TV.

 

I och med att du verkar ha en gammal tjock-TV som inte har HDMI så blir det en massa adaptrar hit och dit, särskilt om du ska ha en datorskärm samtidigt.

 

Men, som sagt, börja med att kolla om du kan använda HDMI-uttaget i boxen. I så fall behöver du en DVI till HDMI-adapter för TVn och en ADC till DVI-adapter för dataskärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...