Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Från data till TV


frolunda123

Rekommendera Poster

Hejsan, har precis köpt en hdmi sladd från macbooken in till min tv (samsung)

 

När jag kopplat in allt osv. hur gör jag för att ljudet ska komma från tv?

 

 

är inte jätteinsatt i detta.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, enklast med en sladd med 3,5 mm ljudkontakt i bägge ändar. Alternativt 3,5 mm till RCA-kontakter om tv-har dessa kontakter. Ta ut ljudet via datorns hörlursuttag och sen in i tv-n. Inte optimalt ur super hifi men duger som utgångspunkt. Det finns andra bättre lösningar att ta till om ex-vis samsung tvn stöder optiskt ljud etc..

 

Det kan andra duktiga foramedlemmar säkert berätta mer om.

 

Men som quick and dirty lösning så funkar mitt förslag.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Stödjer HDMI kabeln samt din dator ljudöverföring via HDMI så behöver du inga andra kablar. Dock kan du behöva gå till systeminställningar och i audio inställningarna välja enhet för ljuduppspelning. Eventuellt kan detta också göras i programmet du t.ex. spelar upp en film i.

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
pennfäktaren

Hejsan!

Jag läser denna tråd för jag har ett liknande problem - fast inte med ljudet, det funkar - men - jag får ingen bild!

Jag har en mac ox 10.6.8 och en apple tv - macanvändare sedan ett år bara och apple tvn ny sedan igår.

Min man får ljud och bild från sin iPohne till appletv, men jag får bara ljud.

Har förstått att det finns något som heter skärmdubblering men kan inte hitta detta på min dator.

Snälla ni, är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmdubblering är en möjlighet som kommer upp när man ansluter TV:n direkt in i datorn, då kan man välja att antingen köra TV:n som en extern skärm med egen arbetsyta och då har man två skärmar som man kan flytta information mellan eller så kör man skärmdubblering där TV:n visar samma bild som datorn.

 

Om du kör via Apple TV så finns inte skärmdubblering eftersom TV:n inte är ansluten direkt i datorn utan går via Apple TV:n. Men du kan skicka ut en filmsignal från iTunes. Om du startar iTunes, så under "Enheter" bör det synas Apple TV.

 

Eller du kanske menar tekniken AirPlay Mirroring? Den kräver Mac OS X 10.8 plus en Mac nyare än mitten av 2011.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har en Mac Air med Mac OS X version 10.7.5 och har idag varit och köpt en apple tv.

 

Har suttit och läst här om hur man ska kunna kolla på en film via te.x VLC från datorn till tv:n men lyckas fan inte! Hittar inget airplay även fast jag borde ha det väl?!

 

Testade och laddade ner airparrot och visst, bild får jag men inget ljud! Inte så sugen att pröjsa heller om det funkar på något annat vis?

 

 

Hoppas att nån kan hjälpa en Mac noob deluxe!

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...