Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte komma åt iMacens hårddisk över nätverket


Pulka

Rekommendera Poster

Tjena, jag har en iMac med mycket musik och film som jag skulle vilja se på på en annan dator. Om filmerna eller musik ligger på iMacen så kan min Windows 7-pc hitta det och spela upp det utan problem. Men om man försöker komma åt min externa hårddisk som också ska delas över det lokala nätverket så står det att man inte har tillstånd eller att hårddisken inte finns. Vad är problemet?

 

Alltså:

iMacens delade filer > Windows PC = Perfekt

Delade hårddisken inkopplad till iMac > Windows PC = skit

 

Hårddisken är en Western Digital 2,5 TB.

 

När jag ska klicka i "Delad Mapp" så är den iklickad tills jag stänger fönstret (se bild)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systeminställningar - Delat - Fildelning på - Alternativ Dela filer och mappar med SMB (Windows) - Ange lösenordet - Klar

Klicka på '+'-tecknet under "Delade mappar". Markera den externa hårddisken, välj "Lägg till".

Nu ska den externa hårddisken ligga under "Delade mappar".

 

Du kan behöva justera rättigheter och behörigheter också för användarna för enheten, det gör du i rutan till höger om "Delade mappar".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systeminställningar - Delat - Fildelning på - Alternativ Dela filer och mappar med SMB (Windows) - Ange lösenordet - Klar

Klicka på '+'-tecknet under "Delade mappar". Markera den externa hårddisken, välj "Lägg till".

Nu ska den externa hårddisken ligga under "Delade mappar".

 

Du kan behöva justera rättigheter och behörigheter också för användarna för enheten, det gör du i rutan till höger om "Delade mappar".

Det har jag gjort, fungerar ändå inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...