Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Time Machine och Mac OS 10.7.5


mattsson

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har installerat Mac OS X 10.7.5 på min Mac Pro early 2008.

Efter installationen har Time Machine slutat att fungera.

Jag har gjort en ny installation av Mac OS 10.7.5.

 

Time Machine tar mycket lång tid att säkerhetskopiera. Den blir inte färdig på 24 timmar.

Jag säkerhetskopierar till en ny intern hårddisk.

 

Jag har gjort följande för att lösa problemet utan någon lösning.

 

* Kört diskverktyg på samtliga diskar flera gånger. Den hittar inte något fel.

* Stängt av Spotligth indexering.

* Kört S.M.A.R.T test utan att hitta några fel.

* Raderat Time Machines plist filer.

* Formaterat disken och börjat med en ny Time Machine säkerhetskopiering (flera gånger).

 

Jag har hittat följande felmeddelande:

 

CoreEndianFlipData error -4940 returned for rsrc type FREF (id 128, length 7, native = no)

 

Någon som vet vad detta felmmedelande betyder?

Någon som har några tips på hur jag får Time Machine att fungera?

 

M. v.h

Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du har tur att det bara tar 24 timmar att säkerhetskopiera Time Machine.

 

För en stund sedan dök det upp en blaffa där det stod 799 244 objekt tar 7 587 dagar

 

Så jag behöver också hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni formaterat era nya externa diskar för Mac OS Extended och GUID partitionstabell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kollade, JA, den är formaterad korrekt. Jag har haft 10.7.5 länge och det har fungerat bra. Det är först idag som mitt problem dök upp.

Jag kör också Super Duper som backar upp varje fredag natt, så behövs Time Machine alls?

 

fingalo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du har tur att det bara tar 24 timmar att säkerhetskopiera Time Machine.

 

För en stund sedan dök det upp en blaffa där det stod 799 244 objekt tar 7 587 dagar

 

Så jag behöver också hjälp.

 

Hej!

Time Machine blev aldrig färdig efter 24 timmar.

Jag avbröt den.

 

Står det något felmeddelande i din Time Machine log?

 

/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni formaterat era nya externa diskar för Mac OS Extended och GUID partitionstabell?

 

Ja.

 

Något mer tips.

 

/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Samma fel uppstår på min MacBook Pro uppdaterad till Mac OS X 10.7.5.

Dock får jag inte samma felmeddelande.

 

Det som är samma på dessa två datorer är att jag gjort en ren installation och därefter använt flyttassistenten.

Det känns som om det är något skit som kommit med efter jag använd flyttassistenten.

 

Kan det vara någon Power PC kod som spökar?

Någon som har ett bra förslag hur jag skall lösa detta?

 

Det är mycket störande att inte Time Machine fungerar :-(. Den fungerade mycket bra under snöleoparden.

 

M. v.h

Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Här kommer en kopia från logen.

 

2012-09-22 13:40:55,661 com.apple.backupd CoreEndianFlipData: error -4940 returned for rsrc type FREF (id 128, length 7, native = no)

2012-09-22 13:40:55,661 com.apple.backupd CoreEndianFlipData: error -4940 returned for rsrc type FREF (id 132, length 7, native = no)

2012-09-22 13:40:55,661 com.apple.backupd CoreEndianFlipData: error -4940 returned for rsrc type FREF (id 133, length 7, native = no)

2012-09-22 13:40:55,661 com.apple.backupd CoreEndianFlipData: error -4940 returned for rsrc type FREF (id 134, length 7, native = no)

2012-09-22 13:40:55,661 com.apple.backupd CoreEndianFlipData: error -4940 returned for rsrc type FREF (id 135, length 7, native = no)

2012-09-22 13:40:55,661 com.apple.backupd CoreEndianFlipData: error -4940 returned for rsrc type FREF (id 136, length 7, native = no)

2012-09-22 13:40:55,696 com.apple.backupd CoreEndianFlipData: error -4940 returned for rsrc type FREF (id 128, length 7, native = no)

2012-09-22 13:40:55,696 com.apple.backupd CoreEndianFlipData: error -4940 returned for rsrc type FREF (id 132, length 7, native = no)

2012-09-22 13:40:55,696 com.apple.backupd CoreEndianFlipData: error -4940 returned for rsrc type FREF (id 133, length 7, native = no)

2012-09-22 13:40:55,696 com.apple.backupd CoreEndianFlipData: error -4940 returned for rsrc type FREF (id 134, length 7, native = no)

2012-09-22 13:40:55,696 com.apple.backupd CoreEndianFlipData: error -4940 returned for rsrc type FREF (id 135, length 7, native = no)

2012-09-22 13:40:55,696 com.apple.backupd CoreEndianFlipData: error -4940 returned for rsrc type FREF (id 136, length 7, native = no)

 

Någon som vet vad dessa felmeddelanden betyder?

 

M. v.h

Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Efter mycket läsande i diverse forum bl.a Apple support forum och Macrumors forum har jag fått veta att det är en bug i spotlight.

Denna bug påverkar Time Machine så att backupen tar mycket lång tid mer än 24. Det går att läsa mer om detta i följande länk.

Diskution om bugen i Time Machine/ Spotlight.

 

Enligt rekommendation stängde jag av Spotlight med följande terminal kommando:

sudo launchctl unload -w /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.metadata.mds.plist

 

För att starta Spotlight igen används följande kommando i terminalen.

sudo launchctl load -w /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.metadata.mds.plist

 

Detta fungerande mycket bra och nu går Time Machine backup betydligt snabbare.

 

Bugen gäller bara Mac OS 10.7.5.

 

Följande fyra saker kan göras för att avhjälpa felet.

 

* Nedgradera till 10.7.4

* Uppgradera till 10.8.2

* Stänga av Spotlight

' Vänta på att apple fixar bugen.

 

Tror ni att Apple kommer att fixa denna bug i Mac OS X 10.7.5?

Någon som vet hur man rapporterar buggar till Apple?

 

/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Efter mycket läsande i diverse forum bl.a Apple support forum och Macrumors forum har jag fått veta att det är en bug i spotlight.

Denna bug påverkar Time Machine så att backupen tar mycket lång tid mer än 24. Det går att läsa mer om detta i följande länk.

Diskution om bugen i Time Machine/ Spotlight.

 

Enligt rekommendation stängde jag av Spotlight med följande terminal kommando:

sudo launchctl unload -w /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.metadata.mds.plist

 

För att starta Spotlight igen används följande kommando i terminalen.

sudo launchctl load -w /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.metadata.mds.plist

 

Detta fungerande mycket bra och nu går Time Machine backup betydligt snabbare.

 

Bugen gäller bara Mac OS 10.7.5.

 

Följande fyra saker kan göras för att avhjälpa felet.

 

* Nedgradera till 10.7.4

* Uppgradera till 10.8.2

* Stänga av Spotlight

' Vänta på att apple fixar bugen.

 

Tror ni att Apple kommer att fixa denna bug i Mac OS X 10.7.5?

Någon som vet hur man rapporterar buggar till Apple?

 

/Henrik

 

Tyvärr fungerade inte länken. Det skall vara http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1448088

 

/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem och följde anvisningarna. Men nu går det ännu segare, avbröt sedan den stannat på 40 K.

 

post-528-001386900 1348741250_thumb.png

 

Skulle man:

 

  1. Stänga av Spotlight
  2. Slå på Spotlight
  3. Köra Time Machine

 

Eller skulle man:

 

  1. Stänga av Spotlight
  2. Köra Time Machine
  3. Slå på Spotlight

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem och följde anvisningarna. Men nu går det ännu segare, avbröt sedan den stannat på 40 K.

 

post-528-001386900 1348741250_thumb.png

 

Skulle man:

 

  1. Stänga av Spotlight
  2. Slå på Spotlight
  3. Köra Time Machine

 

Eller skulle man:

 

  1. Stänga av Spotlight
  2. Köra Time Machine
  3. Slå på Spotlight

 

Hej!

Du skall stänga av Spotlight med terminal komandot.

Spotlight skall vara avstängt tills Apple har fixat buggen.

Slå på Spotlight när Apple har fixat buggen.

 

/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! :D

 

Det tog inte ens en minut tror jag att säkerhetskopiera. Nu är det bara att vänta på att Apple ska fixa detta.

 

Skulle problemet kvarstå är alternativen att stänga av Spotlight och byta backupprogram, nedgradera till 10.7.4 eller uppgradera till 10.8.2. Att hoppas på att Apple släpper ytterligare en uppdatering till det pensionerade systemet är nog att hoppas för mycket.

 

 

http://macworld.idg.se/2.1038/1.468888/bugg-i-os-x-1075-sabbar-time-machine

 

Jo, nog tror jag det kommer en fix på det där. :crossfingers: Om det nu skall vara sista uppdateringen så kan de ju inte lämna Lion-serien med en sån kraftigg bugg, i o m att det finns datorer som inte kan köra annat än Lion som senaste OS. Då måste de ha den sista versionen bra. Annars har de ju börjat tumma på sina egna kvalitetskrav nåt otroligt i sånt fall. De senaste 10'orna har alla haft en bra sista uppdatering. 10.4 gick t o m ända till 10.4.11. 10.5.8 är bra. Och 10.6.8 kom ju med Appstore som man fick med desom inte kunde köra Lion. Så jag tror att det kommer ia f 1 till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hoppas på att Apple släpper ytterligare en uppdatering till det pensionerade systemet är nog att hoppas för mycket.

 

I så fall säger jag good bye Apple och lägger till några fula ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mountain Lion är en uppdatering till Lion... Min egen erfarenhet är att ML och TimeMachine fungerar väldigt bra ihop. Varken 10.8.0, 10.8.1 eller 18.8.2 har fallerat med TimeMachine.

 

Gällande spekulation att det inte skulle komma en ny uppdatering till Lion 10.7.x, det har det spekulerats i länge och ändå har det släppts nya Lion. Jag sätter inte så mycket tilltro till dessa spekulationer om Lion. Jag tror det absolut kan komma en uppdatering till, särskilt om det är så att 10.7.5 skulle ha en allvarlig bugg i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall säger jag good bye Apple och lägger till några fula ord.

 

Kanske kan vi hoppas på en ny version av 10.7.5, något 10.7.6 tror jag inte på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kan vi hoppas på en ny version av 10.7.5, något 10.7.6 tror jag inte på.

Är det inte bara att döpa om systemversionen när man gjort en ny, "Spara som..." typ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-snobben

se mitt inlägg i din tråd om Spotligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sällar mig till gänget dubbelpostare :totaltgalen:

 

Kan ju inget mycket om det där men jag har bara gjort det som står vid punkt 4 i terminalen, och det verkar räcka. Se tidigare i denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny version av 10.7.5 släppt som åtgärdar buggen. Den som redan uppdaterat kan ladda ner en "supplemental update".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...