Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Aperture och lagra masterfilerna?


kiplon

Rekommendera Poster

Hej

 

Försöker knäcka koden hur Aperture fungerar??? Att greja med fotona på olika sätt kan man ju pröva sig fram med och det finns fantastiska möjligheter.

Däremot begriper jag inte var masterfilerna ligger, dvs själva huvudfotot.

Jag ser ju att jag kan välja vilket bibliotek jag vill titta i, och bibliotek kan jag ha både i datorn och på en extern disk. Det funkar ju bra att "switcha" bibliotek för åtkomsten. Är det i biblioteket masterfilerna ligger?

 

Men om jag lägger över Project, dvs en bunt fotona samlade i en mapp, till externa biblioteket så går inte det??? Istället vill Projectmappen lägga sig som ett nytt bibliotek. Och jag får ingen ordning och organisation på fotona i alla fall. det blir liksom många rader med massor av nya bibliotek vartefter jag drar projektmappar till den externa disken.

 

Sen undrar jag om någon kan förklara för mig hur jag ska tänka kring vad som händer med fotot när jag redigerat det i exv ett Album. Exempel; har Vårbild i ett project i biblioteket, men vill ha det i ett nyskapat Album. Gör så vissa justeringar o redigeringar på fotot i Albumet, men vill ha originalfotot kvar i biblioteket. Måste jag då Exportera fotot om jag vill ha originalfotot kvar?

 

Jag får ingen organisation o struktur utan allt känns bara som huller om buller med bilder. Och jag vet inte vad som är det riktiga fotot och vad som är kopia, var ligger själva roten eller grunden? Med alla tusentals foton så blir jag nervös av all plats de tar.

 

Har sökt runt på nätet för att kunna lära mig hur filhanteringen i Aperture funkar, men får ingen rätsida på det.

Exv hittade jag en liten lathund på http://www.fotoguiden.se/fotoskolan/aperture-sa-anvander-du-apples-motsvarighet-till-lightroom-1.481532.html?r=t det står:

 

"Därefter kommer en viktig punkt. Under Store Files väljer du nämligen var dina masterfiler ska finnas. Du kan välja att lägga dem tillsammans med dittAperturebibliotek eller på en helt annan plats. Kanske trivs du med att ha dem på en extern hårddisk."

Men jag hittar ingen funktion Store Files där jag kan styra masterfilerna som ligger i Aperture, däremot så förstår jag ju att jag kan styra var jag vill ha fotona när jag lägger över nya foton från kameran.

Mitt stora dilemma är när jag läser på nätet om det här är att det är en terminologi som jag inte behärskar, så jämsides som jag läser så måste jag få ord förklarade. Alla datatermer som exv Metadata? säger mig ingenting om jag inte slår upp det.

Finns det nån vänlig själ i detta forum som kan förklara för mig hur det funkar på vanlig enkel svenska?

mvh från en som hade behövt en Aperture for Dummies

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aperture lagrar bilderna i en bilddatabas, och Apertures interna struktur är inget vi som användare behöver känna till så börja med att glömma detta. :)

När du importerar en bild till Aperture så blir denna ett original. Så fort du ändrar denna bild på något sätt så skapar du en ny version och du får två bilder - originalet och den nya versionen. ar du skapat en version av en bild så är originalet gömt, det finns sparat men det är versionen du ser och inte originalet. Detta är utgångsinställningen. Den struktur du ser i Aperture, är olika visningslägen. Alla bilder ligger i biblioteket. Om du skapar album eller projekt, så ligger fortfarande alla bilder i biblioteket. Albumen och projekten är bara en sortering. Enkelt uttryckt fungerar det som iTunes med musikbiblioteket, album och spellistor. I Aperture så är projekten som album i iTunes, dvs en ordning sammansatt av flera enskilda delar (enskilda låtar eller bilder) som ska höra samman. Nu kan man skapa album i Aperture, och bilderna man hämtar kan ligga i olika projekt eller hur som helst. Som ett litet urval av bilder för något specifikt, man kan säga att de är som typ spellistor i iTunes.

 

Om du redigerar en bild i ett album så får du en ny version men denna version ligger i biblioteket och inte egentligen i albumet. Inget ligger i albumet, albumet innehåller bara pekare till bilder, alltså en sortering - ett urval.. Alla bilder ligger alltid i biblioteket. Så ändrar du bilden i albumet ändrar du bilden i biblioteket, för det är en bild och inte två bilder med en kopia i album. Det är inte som Finder där du har ett rotbibliotek och flyttar ett dokument till en mapp. Möjligen kan man likna det vid att du har ett rotbibliotek där allting ligger och när du lägger en bild i ett album så läggs genvägen eller ett alias till bilden i mappen men bilden ligger fortfarande kvar i rotbiblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att skapa ett nytt bibliotek går du in under File - Switch to Library - Other / New, och väljer Create new.

För att byta mellan biblioteken väljer du File - Switch to Library.

Om du drar ut ett projekt till en hårddisk så skapas det som ett bibliotek, du exporterar projektet som ett bibliotek när du drar ut det från Aperture. För att importera projekt från ett bibliotek in i ett annat bibliotek, så först dra ut projekten eller exportera dem. Då har du flera projekt nu som är som egna bibliotek. Sen öppna ditt nya bibliotek, det som ska innehålla dessa projekt, och välj File - Import - Library. Här väljer du de bibliotek (library) du vill importera. Det som gör nu är att dessa bibliotek hamnar i ett och samma bibliotek, det kallas för "merging" man slår ihop bibliotek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Då ska jag alltså inte lägga tankekraft på vad som är roten och vad som är enbart en visning av fotot? Okej, det kan jag köpa, men är ju mest nervös över att min lilla MBA till slut blir alldeles överansträngd med denna enorma fotomängd som finns i den - när jag inte har grepp om vilket foto som tar plats och vilket som enbart är en spegling....

 

 

Jorå, att importera bilder funkar ju, och in till vilket bibliotek som helst. Men som jag kan förstå så kan jag endast importera från Bildsamlingen i Finder och inte flytta mellan olika bibliotek?? Är ju ute efter att fördela alla foton mellan dels det externa biblioteket för alla gamla foton och dels det interna för nuvarande foton. när jag då vill öppna det externa biblioteket så vill jag ju där hitta ett, som exv kan heta FOTON2011 och i det biblioteket hitta alla 2011-projekten. Som en samlingsmapp med massa undermappar alltså. Och jag får inte till det...

 

Enda sättet jag kan se för att göra det är att isåfall lägga tillbaks alla foton till Bilder i Finder och där stuva om dom o sen importera dom igen? och då till valfritt Bibliotek.

 

Nånstans i allt detta kaotiska som jag upplever med alla huller om buller bilder, som iofs ligger i olika namngivna Project, är att jag tror att jag är fast i nåt gammalt PC-windowstänk och hur jag förut organiserade mina bilder. Strikt, fyrkantigt och given struktur i ett filträd med synliga grenar. Inser att det finns helt nya möjligheter att organisera foton nu men kan liksom inte "knäcka koden".

 

 

Trots att jag tänker med höger hjärnhalva och inte för mitt liv kan få flickan att snurra motsols :):)http://wemind.wordpress.com/2007/10/23/200/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack åter igen för svaret!

 

Tror jag kommit vidare :) knäcker ingen kod istället lägger jag till Keywords o märker upp dom (iaf de viktigaste fotona) - då kan jag sedan sortera dom lite som jag vill i album eller projekt eller så. Bilderna ligger i en enda rad i Biblioteket och kan sen sorteras hur jag vill - tror jag :)tarskratt.gif

 

 

Så det jag sitter o trasslar lite med nu är hur man lägger samma keyword i många foton per automatik, vet ju att det går men grejar inte hur man gör riktigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

å så var det också löst :) märka upp fotona smart snabbt alltså :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...