Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

4G hos Halebop är ej äkta 4G?


lethal_kim

Rekommendera Poster

På halebops hemsida, när du ska köpa iPhone 5 med abonnemang Rubbet så kan du enligt dom surfa upp till 40 mbit i deras 4G-nät!

Om d e 4G-nät så ska d väll först o främst vara runt 100mbit-snåret, falsk marknadsföring?!

Om dom nu egentligen menar LTE så går d ej o komma åt LTE i nått av dom svenska bandbredderna (först nästa år på 1800hz)

 

Men vad jag har fått fram efter lite googlande är att telia/halebop använder dc-hcdpa med hastigheter på upp till 42 mbit...är d detta som dom benämner som 4G i sin marknadsföring?

 

Eller har jag fått nått helt om bakfoten o missat nått???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På halebops hemsida, när du ska köpa iPhone 5 med abonnemang Rubbet så kan du enligt dom surfa upp till 40 mbit i deras 4G-nät!

Om d e 4G-nät så ska d väll först o främst vara runt 100mbit-snåret, falsk marknadsföring?!

Om dom nu egentligen menar LTE så går d ej o komma åt LTE i nått av dom svenska bandbredderna (först nästa år på 1800hz)

 

Men vad jag har fått fram efter lite googlande är att telia/halebop använder dc-hcdpa med hastigheter på upp till 42 mbit...är d detta som dom benämner som 4G i sin marknadsföring?

 

Eller har jag fått nått helt om bakfoten o missat nått???

 

Det står väl bara upp till 40mbit/s inte att det är 4G?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står att abonnemanget stödjer upp tilll 40Mbit i 4G-nätet...även om inte iPhone 5 stödjer 4G så finns det ju andra tillverkare som gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphone 5 stödjer 4G, för svensk del är det 1800 och 2100 banden som iPhone kan köra 4G på - men 1800 kommer igång först efter nyår och det är oklart i dagsläget vilka som kommer köra igång och när (bara för att nätet körs igång innebär inte det automatiskt att operatörerna kommer använda det fullt ut till sina kunder...). 2100 bandet används av många operatörer för 3G istället för 4G och även om det rent tekniskt går att köra 4G på det så kan det bli strul hos operatörerna när man kör både 3G och 4G på samma band så det tror jag inte riktigt kommer att ske. Runt världen kör man 4G på olika band och det är hårdvaran i telefonen som avgör vilka band som kan tas emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står att abonnemanget stödjer upp tilll 40Mbit i 4G-nätet...även om inte iPhone 5 stödjer 4G så finns det ju andra tillverkare som gör det.

 

Formuleringen i annonsen är snubblande nära vilseledande marknadsföring. De skriver ju att det här abonemanget "är allt du och din nya iPhone 5 behöver". Självklart ligger det nära till hands att uppfatta det som att prestandasiffrorna gäller telefonen det skrivs om.

 

Vid närmare eftertanke är det nog redan över gränsen för vilseledande... :byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä... :)

 

Okej, jag som inte läst igenom det riktigt då ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står att abonnemanget stödjer upp tilll 40Mbit i 4G-nätet...även om inte iPhone 5 stödjer 4G så finns det ju andra tillverkare som gör det.

 

Jag chattade även med deras support där jag fick dessa svar, läs nerifrån o upp:

 

"================

2012-09-21 22:27:54

Ja, iPhone 5 i kombination med rubbet ger tillgång till 4g.

 

==================================================

2012-09-21 22:26:23

Så jag kan surfa med 4G på min iphone 5 med abonnemang hos er?

 

==================================================

2012-09-21 22:25:14

Här finns en jämförelse mellan iPhone 4S och iPhone 5:

http://www.apple.com/se/iphone/compare-iphones/

 

iPhone 5 har förbättringar vad gäller kameran, storlek, skärm och en förbättrad processor.

 

•          Hölje av glas och aluminium

•          Tjocklek: 7,6 mm (18 % tunnare än iPhone 4S)

•          Vikt: 112 gram (20 % lättare än iPhone 4S)

•          4-tumsskärm (1136 x 640 pixlar), 326 pixlar per tum

•        ***  Stöd för bland annat GPRS, edge, hspa, hspa+ och LTE

•          Trådlöst nätverk (802.11a/b/g/n) för upp till 150 Mbit/s

•          A6-processor (dubbla kapaciteten jämfört med A5)

•          Taltid enligt Apple: 8 timmar över 3G/LTE, 10 timmar över wlan

 

==================================================

2012-09-21 22:24:43

Jo men d funkar ju inte nu på iphone 5 eller?

 

==================================================

2012-09-21 22:24:12

Vi har 4G på rubbet-abonnemangen.

 

==================================================

2012-09-21 22:22:41

Hur ser d ut med lte hos er efter nyår?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halebop går i Telias nät och har således exakt samma "funktionalitet" som Telia. Eftersom Telia inte "sänder" 4G på en frekvens som iPhone 5 har stöd för så tycker jag att det är fel av Halebop att sitta och säga att de iPhones de säljer fixar 4G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...