Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag uppgraderar inte!


xyz123

Rekommendera Poster

Jag uppgraderar inte.

 

Olika personer använder givetvis såväl telefoner som datorer på olika sätt. Det som passar den ena passar inte nödvändigtvis den andre.

 

Eftersom jag anser att argumenten för att inte uppdatera bör komma fram så lägger jag in följande text.

 

OS X 10.8

 

Det finns i stort sett bara en nyhet i10.8 som jag kan ha nytta av. Gatekeeper innebär en begränsning av vilka som kan installera program. Jag vill överhuvudtaget inte ha några program eller uppdateringar installerade om jag inte är klarvaken och har hunnit undersöka vad som är på väg in i datorn. Om jag vill ha in något som stoppas av gatekeeper så kan jag tillfälligtvis ta bort spärren. Lyckligtvis finns gatekeeperfunktionen även i OS X 10.7.5 så jag behöver inte uppgradera till 10.8.

 

Mitt intresse av iCloud är ytterligt begränsat. Varför skall jag ge Apple och USAs myndigheter tillgång till mitt privata liv? Om jag hade kunnat använda ett eget moln, ett moln placerat i min privata "garderob" ( = diskserver) eller hos min webhost-leverantör så hade saken kommit i ett annat läge. (Jag råkar faktiskt ha en egen molntjänst hos min web-host leverantör.)

 

Påminnelser kan hanteras av min kalender. Jag behöver inte något speciellt påminnelseprogram.

 

Jag har bara en bekant som har en iPhone. Jag har ingen som helst användning av iMessage.

 

Jag klarar mig utmärkt utan några notiser.

 

Det lilla som jag vill dela med mig med andra kan jag sända iväg med SMS eller ett e-brev.

 

Jag använder inte min Facebook-identitet. Det är högst 2 andra personer som läser mina, fåtaliga, Twitterinlägg.

 

Jag hatar dataspel! Och använder Safari endast i undantagsfall.

 

Jag ser, för min del, ingen som helst anledning att uppgradra till 10.8.

 

IOS 6

 

Jag för min del är beroende av fungerande kartor och vägvisning. (Kartorna i min bilnavigator är för gamla.) Av den anledningen kommer jag inte att uppgradera min iPhone till IOS 6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter med lite liknande tankar, fast jag kommer att uppgradera - i a f till 10.7.5 :) Mountain Loin... Njaeä - är nog inte riktigt säker på att jag vill gå dit än.

 

Gatekeeper är nog en bra funktion för de som vill ha den som skydd. Som tur är kan man inaktivera den. iMessage, använder jag knappt. Kör Adium på datorn och på telefonen ser jag det bara som en bonus ifall meddelandet inte går som SMS. iCloud, nej tack! Kör samma linje som dig. Egen el via webhost. Har Dropbox med som jag anv i lite utsträckning. Funderar på att snickra ihop nån lätt burk och stoppa i "ownCloud". Verkar som en bra lösning (om jag behöver molnet öht). Eftersom min uppkoppling är så slö (0.5) har jag inte nytta av att synka grejjer mot internet. Påminnelser. Räcker väl med att man ser missade samtal och början på ett SMS. Använder inte kalender, påminnelser osv. Istället för Notiser kan jag ha Growl. Går att få in det mesta där om man behöver. Och Facebook har jag aldrig haft ngt, och twitter kör man lite sparsamt. Har inga spel i telefonen. Stora nackdelen med 10.8 är att webdelning är borta. Visst den går att aktivera osv, men det är lite pill. Safari6 blir en annan stötesten. Det jag sett av nyheterna gillar jag inte. Och aktivitetsfönstret är borta, superbreda tabbar och inget separat sökfält. Kommer bara att hämma produktiviteten. (Måste hitta ett bra sätt att nergradera till Safari 5)

 

Fast iOS6... som helhet ser jag fram emot det. Helst en helt ny telefon med. :) Skall sälja min digitalkamera och endast köra med den sen. Har 9 megapixlar på min kamera och iPhone 5 har 8, men förmodligen med en mkt bättre mjukvara. Finns hållare/stativ till iPhone så man kan få riktigt bra bilder också. Att kartorna är kassa är synd, men inget som gör att jag tycker att det faller på det.

 

Jag stannar nog på 10.7.4 tills jag vet att jag kan göra de ändringar jag behöver i Safari6. Då blir det 10.7.5 ... till att börja med i a f.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgraderar aldrig utan kör med det OS som datorn levererades med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl inget fel att uppgradera men man an ju gott vänta på nästa släpp för att undvika barnsjukdomar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Mountain Lion, och min MBP anno 2011 går snabbare med det än med Lion, särskilt Safari är snabbare in ML jämfört med Lion. Jag hade inga direkta problem med Lion, men ML upplever jag helt enkelt som ännu bättre, snabbare och mer stabilt. Och de applikationer som följer med som kalendern, adressboken och mail fick i mitt tycke en välbehövlig ansiktslyftning i Lion och är ännu mer finputsade i ML. Största fördelen för mig med Lion var Mission Control, ett program istället för två. Jag har ännu inte uppdaterat till iOS6 och jag kommer vänta ett tag tills trycket på servrarna släpper en del. När det gäller navigatorer så har jag Sygic och denna uppdateras löpande. Givetvis fungerar även Sygic i iOS6. Google Maps går inte att köra efter, det är ingen navigator då man måste klicka på den för att den ska "byta blad" så att säga och dessutom är grafiken inte anpassad för bilkörning så nej den är värdelös. Apples nya mjukvara för kartor är ju mer av navigator än Google Maps som bara fungerar för den som går till fots.

 

När det gäller molnutrymme hos en webbhost-leverantör vs iCloud - ja i princip är det samma sak, men iCloud är mer integrerat och enklare. En webhost har inte mindre insyn i ens moln där än Apple har i ens iCloud.

 

Jag synkar mail, kalender och kontakter då jag har min utrustning som arbetsinstrument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser jag en tendens till motståndsrörelse här? :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Mountain Lion, och min MBP anno 2011 går snabbare med det än med Lion, särskilt Safari är snabbare in ML jämfört med Lion. Jag hade inga direkta problem med Lion, men ML upplever jag helt enkelt som ännu bättre, snabbare och mer stabilt. ...

Ändå var kraven på hårdvaran högre för ML än L? Varför, undrar man i så fall. fundersam.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller molnutrymme hos en webbhost-leverantör vs iCloud - ja i princip är det samma sak, men iCloud är mer integrerat och enklare. En webhost har inte mindre insyn i ens moln där än Apple har i ens iCloud.

Nej, det är ju sant. Är nog bättre att köra eget moln. Som jag skrev innan:

Funderar på att snickra ihop nån lätt burk och stoppa i "ownCloud". Verkar som en bra lösning (om jag behöver molnet öht).

...så funderar jag lite på ownCloud. Verkar smidigt. Och förmodligen med ett gäng fler GB, än på Dropbox/iCloud. :yeahbaby:

 

 

 

Ser jag en tendens till motståndsrörelse här? :totaltgalen:

:D

 

 

Kan vara bra att vänta lite ibland. Är ju lite en avvägning av vad man har och vad man får. Skall ju inte bli jobbigare/svårare. Måste hitta lite lösningar först, istället för att uppdatera och sen läggen massa tid på att leta lösningar som inte kommit än.

 

Alla äpplen är inte ätbara. Fråga Snövit - hon vet. :totaltgalen:

 

thumb_snow_white_apple.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändå var kraven på hårdvaran högre för ML än L? Varför, undrar man i så fall. fundersam.gif

 

Har för mig att ML bara stödjer 64bitars processorer, därav de högre kraven. Safari i ML har någon hårdvaruaccelererad scrollning, så det känns snabbare än tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är stor skillnad på moln och moln. Apples iCloud är och förblir under kontroll av Apple och USAs myndigheter. USA är USA - jag föredrar att ha mitt moln inom EU. Ett moln hos en webhost kan enkelt flyttas till någon annan webhost. Eller flyttas hem till en egen diskserver. En helt egen diskserver i den egna "garderoben" är givetvis den överlägset bästa lösningen ur precis alla synpunkter. Det du inte har fysisk kontroll över har du ingen som helst kontroll över! (Detta kommer en del av de som flyttar till molnet bittert att få erfara.)

 

"... motståndsrörelse..." Alla äpplen är som sagt var inte ätbara. En del av Apples börjar smaka riktigt illa. Börjar Apple få storhetsvansinne?

 

PS. Jag har ett moln bara för att kunna säga att jag vet vad ett moln är. Det har innehållit en testfil en gång i tiden. Nu är det helt tomt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karttjänsten, gamla karttjänsten i gamla IOS. Om man har telefonen i en hållare och ansluten till bilens 12V system så kan man ha den som navigator. Visserligen dålig - men kartbilden följer med om man gör på rätt sätt. Dvs. man behöver inte byta blad själv. Som komplement till en riktig navigator med gamla kartor kan den användas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är stor skillnad på moln och moln. Apples iCloud är och förblir under kontroll av Apple och USAs myndigheter. USA är USA - jag föredrar att ha mitt moln inom EU. Ett moln hos en webhost kan enkelt flyttas till någon annan webhost. Eller flyttas hem till en egen diskserver. En helt egen diskserver i den egna "garderoben" är givetvis den överlägset bästa lösningen ur precis alla synpunkter. Det du inte har fysisk kontroll över har du ingen som helst kontroll över! (Detta kommer en del av de som flyttar till molnet bittert att få erfara.)

 

"... motståndsrörelse..." Alla äpplen är som sagt var inte ätbara. En del av Apples börjar smaka riktigt illa. Börjar Apple få storhetsvansinne?

 

PS. Jag har ett moln bara för att kunna säga att jag vet vad ett moln är. Det har innehållit en testfil en gång i tiden. Nu är det helt tomt.

 

Men ett moln i garderoben är inte säkert om det skulle brinna eller om tjyven kommer..... det är ju för mig halva orsaken till varför man lägger ut data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändå var kraven på hårdvaran högre för ML än L? Varför, undrar man i så fall. fundersam.gif

http://www.macworld.com/product/1236123/safari-6.html

 

MW skrev om att den är lite seg i Lion med. Känns lite som Safari 6 är skriven/optimerad för just ML.

 

 

Och en *MYCKET* sämre lins. Det går inte på något sätt att jämföra den millimeterstora CCD'n i en telefon med den som sitter i en riktig kamera heller. Så nä, kameran i telefonen är av kategorin "bra att man kan ha en kamera i telefonen", men är inte en ersättare för en riktig kamera. Megapixlar är larvigt att räkna, ungefär som att tro att en Pentium 4 på 3,2 GHz måste vara bättre än en Corei7 på 2,6 GHz eftersom den har fler gigahertz. Det som är viktigt är kvaliteten på linsen och storleken på CCD. Pressar du in många megapixlar på liten yta får du ett *sämre* bildresultat än med färre megapixlar på samma yta.

Nä, det går ju aldrig att jämföra med en riktig kamera. Men sen jag köpte nya kameran har jag knappt använt den, och de bilder jag tagit med min (3GS)mobil har ibland varit riktigt bra till det jag behöver. Vet att det finns en hållare till telefonerna som har standardfäste för ett sånt fotostativ. Kameran i 4S är ju riktigt bra, och 5'ans kamera är förhoppningsvis ännu bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är stor skillnad på moln och moln.

 

Inte i princip nej. Jag har inte mindre kontroll över mitt material i iCloud jämfört med mitt material på annan molntjänst, exempelvis one.com eller något annat.

 

Apples iCloud är och förblir under kontroll av Apple

 

Om man använder en molntjänst, så kontrolleras den molntjänsten av det företag som har molntjänsten. Om du lägger upp ett moln hos exempelvis one.com så är det one.coms moln och kontrolleras av one.com. Du betalar one.com för att få använda deras moln, men det är de som äger ditt moln och inte du. Du hyr av dem, men du äger det inte. Det är samma sak som om du har en webbserver hos en webbleverantör, du hyr den!

Eller när man hyr en TV eller hyr en dator... Den är inte din, den tillhör företaget som hyr ut den.

 

När det gäller USA:s myndigheter så spionerar de överallt på internet och de gör inte skillnad på länder så de kan spionera på dig i Sverige... Du är inte skyddad från USAs myndigheter bara för att du har en molntjänst inom EU. Men om du är så rädd för USAs myndigheter så undrar jag lite över vilken verksamhet du sysslar med eftersom du är rädd för myndigheternas inblandning? Talar vi om olagligheter här?

 

Jag misstänker att du tillhör en av dem som trodde på den där hackergruppens påståenden att de hade snott information från FBI som skulle ha kommit från Apple... Men det visade sig ju att infon varken kom från FBI eller Apple, utan de hade hackat in sig hos en App leverantörs kundregister. Varken Apple eller FBI var inblandade i det. Vad hackergrupper påstår är inte automatiskt sanningsenligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte i princip nej. Jag har inte mindre kontroll över mitt material i iCloud jämfört med mitt material på annan molntjänst, exempelvis one.com eller något annat.

 

 

 

Om man använder en molntjänst, så kontrolleras den molntjänsten av det företag som har molntjänsten. Om du lägger upp ett moln hos exempelvis one.com så är det one.coms moln och kontrolleras av one.com. Du betalar one.com för att få använda deras moln, men det är de som äger ditt moln och inte du. Du hyr av dem, men du äger det inte. Det är samma sak som om du har en webbserver hos en webbleverantör, du hyr den!

Eller när man hyr en TV eller hyr en dator... Den är inte din, den tillhör företaget som hyr ut den.

 

När det gäller USA:s myndigheter så spionerar de överallt på internet och de gör inte skillnad på länder så de kan spionera på dig i Sverige... Du är inte skyddad från USAs myndigheter bara för att du har en molntjänst inom EU. Men om du är så rädd för USAs myndigheter så undrar jag lite över vilken verksamhet du sysslar med eftersom du är rädd för myndigheternas inblandning? Talar vi om olagligheter här?

Jag misstänker att du tillhör en av dem som trodde på den där hackergruppens påståenden att de hade snott information från FBI som skulle ha kommit från Apple... Men det visade sig ju att infon varken kom från FBI eller Apple, utan de hade hackat in sig hos en App leverantörs kundregister. Varken Apple eller FBI var inblandade i det. Vad hackergrupper påstår är inte automatiskt sanningsenligt...

Fast brukar man kalla myndigheters spioneri inom riket för spioneri? Och det borde väl vara svårare för ett land att stifta effektiva lagar som kräver att verksamheter i andra länder ska dela med sig av information. Och vad menar du med dumheten om olagligheter? Exempelvis journalister ska skydda vissa av sina uppgifter, band annat för myndigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter med lite liknande tankar, fast jag kommer att uppgradera - i a f till 10.7.5 :) Mountain Loin... Njaeä - är nog inte riktigt säker på att jag vill gå dit än.

 

// ... //

 

Jag stannar nog på 10.7.4 tills jag vet att jag kan göra de ändringar jag behöver i Safari6. Då blir det 10.7.5 ... till att börja med i a f.

Tjoho... Har precis uppgraderat till 10.7.5 t2711.gif:crossfingers::yeahbaby: Har inte hunnit upptäcka så jätte många irritationsmoment än, mer än de vanliga. Att de gömmer biblioteket igen ... man får gå o kryssa i att lösenord krävs för att låsa upp grejjer i systeminställningarna osv. Men, det var ett par nya grejjer. Mitt inloggningsnamn stod uppe till höger om klockan. :glare: Den fick jag ta bort. Sen i brandväggen var det ikryssat att tillåta alla program som var signerade för in-trafik. :glare: Kanske var så innan? Gatekeeper stod i a f inställd på att tillåta alla program - som förval, så den fick vara kvar så.

 

Men det positivaste... Safari blev aldrig Safari 6. :galetglad: Var jag övertygad om att den skulle bli så. Vet inte om det skall vara så eller om det kan vara för att jag har fixat bort TopSites innan, inkl att man låser en folder då, så inga nya sidor kan läggas till där... :unsure: Om det kan vara då att om den inte fick tillgång att ta bort den, så kunde den inte uppdatera. Jaja, oväsentligt nu - jag är nöjd i a f. Slapp jag att nergradera. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag valt att ha både Snow Leopard och Mountain Lion på min dator. Skulle det vara något som krånglar på ML startar jag upp från SL-partitionen och vice versa.

 

Vill man enbart köra ett system är det något av dessa två som gäller. Lion är alldeles för buggigt och bör skippas helt och hållet. Äldre versioner än Snow Leopard är inte att rekommendera ur säkerhetssynpunkt. Inte heller kan man räkna med att dagens program kan köras.

 

Äldre versioner än 10.6.8 skulle jag enbart lägga in på PowerMacar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag valt att ha både Snow Leopard och Mountain Lion på min dator. Skulle det vara något som krånglar på ML startar jag upp från SL-partitionen och vice versa.

 

Vill man enbart köra ett system är det något av dessa två som gäller. Lion är alldeles för buggigt och bör skippas helt och hållet. Äldre versioner än Snow Leopard är inte att rekommendera ur säkerhetssynpunkt. Inte heller kan man räkna med att dagens program kan köras.

 

Äldre versioner än 10.6.8 skulle jag enbart lägga in på PowerMacar.

Tycker inte Lion har varit buggigt alls, sånär som på sista uppdateringen nu med Spotlightbuggen. Men annars har den funkat riktigt bra. Mountain Lion... vet inte riktigt om jag vill gå dit än. Måste kolla upp med. Webdelningen borta o Safari 6. Måste lösa de först. De andra "nyheterna" är väl ok. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag valt att ha både Snow Leopard och Mountain Lion på min dator. Skulle det vara något som krånglar på ML startar jag upp från SL-partitionen och vice versa.

Men... vad smart!!! (lovar att inte ’gödsla’ med utropstecken i fortsättningen… öh, heller)

 

Så nu är de smartas skara uppe i hela 2 (två) personer (redan) och växer så det knakar, hela tiden. Ja, i själva verket fördubblas den var månad. :rolleyes::D

https://forum.macworld.se/topic/151263-hur-kan-jag-nedgradera-till-snoe-leoparden/page__p__1566152#entry1566152

https://forum.macworld.se/topic/149216-noejd-med-min-nya-macbook-pro/page__p__1571821#entry1571821

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterade i helgen, det gick lite åt pipsvängen (fick sms-problemet) så jag återställde telefonen och började på ny kula. Det funkar bra men kart-funktionen är faktiskt lite skrattretande. Kör jag satelitvyn över där jag bor så ser jag bara ett moln.. (What!!).

 

Vad det gäller navigerings app så finns det ju riktigt bra att appar att köpa. Jag har TomToms West Europe app och den fungerar riktigt bra. Köpte den för flera år sedan och man får hela tiden nya versioner med nya kartor. Det skiljer ju sig från de fristående navigatorerna som man köper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men... vad smart!!! (lovar att inte ’gödsla’ med utropstecken i fortsättningen… öh, heller)

 

Så nu är de smartas skara uppe i hela 2 (två) personer (redan) och växer så det knakar, hela tiden. Ja, i själva verket fördubblas den var månad. :rolleyes::D

https://forum.macworld.se/topic/151263-hur-kan-jag-nedgradera-till-snoe-leoparden/page__p__1566152#entry1566152

https://forum.macworld.se/topic/149216-noejd-med-min-nya-macbook-pro/page__p__1571821#entry1571821

 

På min gamla 5400 hade jag fyra partitioner, en med 7.6.1 en med 8.1, en med 8.6 och en med 9.1. Så att jag klarar mig med två nu är ett steg framåt. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, en 5400. :) En sån hade jag med. Det var en riktigt bra dator.

 

 

- - -

 

...så funderar jag lite på ownCloud. Verkar smidigt. Och förmodligen med ett gäng fler GB, än på Dropbox/iCloud. :yeahbaby:

Här var en demo på ownCloud ifall ngn var intresserad: http://demo.owncloud.org/

 

 

Och en *MYCKET* sämre lins. Det går inte på något sätt att jämföra den millimeterstora CCD'n i en telefon med den som sitter i en riktig kamera heller.

Det är väl svårt att utveckla själv linsen till så mycket bättre, men på mjukvarudelen har det hänt en hel del i 5'an. Såg just den här sidan: http://gigaom.com/apple/a-photographers-view-of-the-iphone-5/

 

Vilken skillnade det var på bilderna på skrivbordet, men 5'ans kamera har tydligen nåt lila/rosa i sig. Sett fler som nämnt det. Verkar vara en otroligt bra kamera i a f. :crossfingers:

 

Här var det tidigare testet: http://campl.us/posts/iPhone-Camera-Comparison och 4S tog ju bra bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...