Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Allt fler skadas på övergångsställen...

Semmelman

Recommended Posts

Ser på nyheterna att allt fler skadas på övergångsställena... och då tar de bort dem... vore det inte smartare att backa lite och ta bort den dumma lagen som säger att bilar måste stanna så fort nån visar vilja att gå över ett övergångsställe, den har väl visat sig inte fungera så bra i praktiken då när fler skadar sig, eller?

• Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Bara bra, mest nötter med lurar i öronen som bara går rätt ut i gatan..

Ser på nyheterna att allt fler skadas på övergångsställena... och då tar de bort dem... vore det inte smartare att backa lite och ta bort den dumma lagen som säger att bilar måste stanna så fort nån visar vilja att gå över ett övergångsställe, den har väl visat sig inte fungera så bra i praktiken då när fler skadar sig, eller?

Eller höj ribban med fängelse Minimum 1År för bilister som inte stannar & att beviskraven räcker med att en fotgängare till intygar brottet !

Skulle Garanterat ge ändringar i hur folk kör tänk på Barn skolor mm

i Norge har dom liknande på gång att utredas kan bli värklighet !

Nu säger inslaget att sen zebralagen infördes har olyckorna/skadorna ökat med 10%... men ska man inte revidera vad man gjort då?? Utan istället hitta på nya tokerier för att kompensera för gamla tokerier...

Ja ja jag vet inte.

Nu säger inslaget att sen zebralagen infördes har olyckorna/skadorna ökat med 10%... men ska man inte revidera vad man gjort då?? Utan istället hitta på nya tokerier för att kompensera för gamla tokerier...

Ja ja jag vet inte.

Hur som helst så måste lagen ses över !

Antingen ta bort nuvarande lag Eller en kännbarare påföljd & lägre bevis krav !

Signalljus

Ja i kombination med vägbulor vid utsatta övergång ställen !

Ja nåt måste göras, dock att ta bort övergångsställena känns lite som det dummaste de kunde komma på.

Fast jag vet inte, det kanske funkar, då om jag förstår det rätt får folk försöka springa över mellan bilarna? Och gamla tanter blir inte så gamla... det här kan vi spara mycket pengar på. :totaltgalen:

Men, va ska folk ut å göra, det finns ju facebook!!

MBP & I Phon

[+] Det blir plus på den + en bonussemla. post-64246-024682700%201328306593_thumb.png

Ja, det är den mest idiotiska lag som införts. Bilar är hårda och tunga och människor smår och mjuka - säger sig själv att man stannar och väntar till inga bilar kommer. Är det hårdtrafikerat - sätt upp "Herr Gårman"-lyktor.

Och fler gångbroar/tunnlar vore tacksamt med.

Är du dum på riktigt eller driver du bara med oss? Tänkte på det där med att sänka beviskraven.

Som jag ser är problemet att många gående verkar omedvetna om att de faktiskt är trafikanter.

Är du dum på riktigt eller driver du bara med oss? Tänkte på det där med att sänka beviskraven.

Som jag ser är problemet att många gående verkar omedvetna om att de faktiskt är trafikanter.

Resten av Norden är på väg åt det hållet Att det Gående säger Väger tyngre i Rättsliga tvister Och Bilisterna i Norge Danmark Har börjat Fått Mycket kännbarare Påföljder

Och Moderaterna Sverige uttalade sej om att sverige borde stäva åt samma bivis krav & kännbarare påföljder för bilister !

Refererat från Värkligheten !!

Dum på riktigt kan man bara vara som Göteborgare med mindervärdeskomplex !

Tvärt om borde straffen skärpas för de som inte respekterar övergångsställen. Lagen säger inte det folk ofta tror i det här fallet, och förändringen från förr är ingen större förändring heller, utan snarare ett förtydligande.

Som bilist (eller förare av annat fordon) behöver man bara hålla normal uppsikt. Ser man att ett övergångsställe närmar sig så kollar man lite extra på sidorna om nån kan vara på väg över, och samtidigt släpper man gasen och har bromsberedskap nån sekund eller två. Svårare är det inte. Att det finns många bilister som inte klarar det är skrämmande! Visst finns det gående som är lite vårdslösa, men det är fortfarande din förbannade skyldighet som bilist att kunna stanna innan du kör på nån!

Det är djupt tragiskt att vi mer och mer för varje år anpassar samhällets trafikinfrastruktur efter bilismen.

Verkligheten

med e

lite upprörd på tankesättet ( barn & gamla är ju rädda för oss Särkilt oss med STORA bilar Barn är mjuka Bilar är Plåtbitar !

så självklart är det VI som ska respektera Övergång platserna !

Tvärt om borde straffen skärpas för de som inte respekterar övergångsställen. Lagen säger inte det folk ofta tror i det här fallet, och förändringen från förr är ingen större förändring heller, utan snarare ett förtydligande.

Som bilist (eller förare av annat fordon) behöver man bara hålla normal uppsikt. Ser man att ett övergångsställe närmar sig så kollar man lite extra på sidorna om nån kan vara på väg över, och samtidigt släpper man gasen och har bromsberedskap nån sekund eller två. Svårare är det inte. Att det finns många bilister som inte klarar det är skrämmande! Visst finns det gående som är lite vårdslösa, men det är fortfarande din förbannade skyldighet som bilist att kunna stanna innan du kör på nån!

Det är djupt tragiskt att vi mer och mer för varje år anpassar samhällets trafikinfrastruktur efter bilismen.

Här har vi en Människa med både sunt förnuft & stort bultandehjarta.gif för medmänniskor !

Bra däryeahbaby.gif

Då borde man straffa fotgängare som går och pratar i telefon på övergångsställen utan ha minsta koll på sina medtrafikanter

Signalljus

Den mest naturliga lösningen tycker jag. Kanske dyr men...

+ 1 :yeahbaby: Hear, hear!

Mycket konstig tanke att eftersom bilister inte respekterar en lag så ska den tas bort. Det är fel på bilisterna, inte fotgängarna som följer lagen. De som sitter i hårda skyddade bilar har ett särskilt ansvar att inte skada oskyddade trafikanter, alldeles oavsett om de senare bryter mot trafikregler eller inte. Men det skulle inte förvåna mig om en bilist sade "Men jag hade rätt att köra på honom, han gick mot rött!". Bilismen är norm i samhället, det måste bli ett slut på det.

Resten av Norden är på väg åt det hållet Att det Gående säger Väger tyngre i Rättsliga tvister Och Bilisterna i Norge Danmark Har börjat Fått Mycket kännbarare Påföljder

Och Moderaterna Sverige uttalade sej om att sverige borde stäva åt samma bivis krav & kännbarare påföljder för bilister !

Refererat från Värkligheten !!

Dum på riktigt kan man bara vara som Göteborgare med mindervärdeskomplex !

Vill du ha sänkta beviskrav och hårdare straff även för andra brott, exempelvis mord?

Det problem jag har med övergångsställen som bilist och cyklist är att gående inte verkar veta vad de sysslar med, vilket leder till att trafikflödet bromsas eftersom gående inte har går. Tänk liknande regel vid vissa bilkorsningar, men de som har företräde sitter och pratar med passageraren och har ingen som helst koll på om det går att köra eller inte.

Och hur smart är det att ha oreglerade övergångsställen vid platser, exempelvis Korsvägen, där det ibland sprutar ut människor både från mässan och Liseberg?

Som gående har jag aldrig upplevt några problem med att bara titta och sedan gå.

Då borde man straffa fotgängare som går och pratar i telefon på övergångsställen utan ha minsta koll på sina medtrafikanter

Det vore intressant att se hur många olyckor som orsakas av bristande uppmärksamhet hos gående. Antagligen inga eftersom allt är bilismens fel.

Det vore intressant att se hur många olyckor som orsakas av bristande uppmärksamhet hos gående. Antagligen inga eftersom allt är bilismens fel.

Jag håller med, naturligtvis är det enda rimliga med ett gemensamt ansvar.

Vad tycker du om förslaget ovan om signalljus vid varje övergångsställe?

Kanske det krävs för att slippa tjafs om vem som hade företräde.

Signalljus överallt skulle ju bli väldigt dyrt.

Nåväl Clcdcm och Alix... det låter ju bra och tanken är väldigt bra men nu har vi ju testat detta i många år och olyckorna ökar, då hur bra tanken än är så kan ni väl inte tycka det är bra att olyckorna i praktiken ökar? Är eran lösning på problemet alltså att skärpa straffen? Du med Alix är med på det?

På nåt sätt tror jag inte det hjälper så mycket för folk vill redan inte köra på folk, de gör det inte med flit liksom, därför spelar inte straffets betydelse så stor roll, inte det man tänker på som bilist när en gångare dyker upp, större roll spelar trafikregler och hur de interagerar med trafikmiljön, det är där nånstans förbättringar skall göras.

Zebralagen fungerar kanske inte så bra som man en gång hoppades (olyckorna ökar istf att minska som den ursprungliga idén antagligen var), då är det väl dags att se över vad man kan göra om man kan förbättra den. Om vi skärper straffen låt oss göra det då om ni vill inte mig emot. Men jag tror det inte kommer hjälpa så mycket som ni tror.

Sen på detta är det oxå en miljöaspekt, alla inbromsningar och starter från noll och stillastående köer ökar naturligtvis bränsleförbrukning och utsläpp, dock får detta komma i andra hand det är inte långt lika viktigt som säkerheten men ändå. Vi har alltså ett system som påstås öka olyckor (det är väl inte bevisat) och ökar miljöpåverkan... mm... nån kanske som har fet lön på trafikverket kanske skulle göra skäl för sin lön och sätta sig ner å fundera?

Alla vill vi ta oss någonstans och har ju samma längtan och rätt att komma fram, både bilist och gångtrafikant. Nu har vi de omständigheter vi har och en praktisk lösning är att ta bort den snedvridna lagen som ger "osårbarhet" till fotgängarna. Den nuvarande lagen ger en falsk trygghet åt de gående som fungerar OM bilisten har uppmärksamhet överallt och kan stanna på en femöring på grund av de gåendes nycker/infall/tanklöshet/stress mm. Med detta menar jag inte att bilismen har överhöghet, men den praktiska sanningen är att det är svårare i en bil för man kommer med fart. Brister man i uppmärksamhet så smäller det om gångtrafikanten litar på att bilen kommer att stanna. Det räcker att det piper till i telefonen och bilföraren reflexmässigt tittar bort en halv sekund. Lagen som den är utformad idag är sned och skapar problem.

Ja Axelman, zebralagen regerar motsatsen mot vad instinkten vill oss göra, i alla andra sammanhang så går alltid störst först, i luft, i vatten, på land, jag åker högst ogärna ut framför en långtradare som dundrar på även om högerregel ger mig rätten att göra det, jag går ej heller ut framför en bil, buss och lastbil även om lagen ger mig rätt till det, påhittade regler spelar liksom ingen roll i himlen. Så instinkten och lagen borde samagera mera. Kanske.

Den gamla lagen som fungerade många år innan hindrade inte bilar från att frivilligt stanna och släppa fram folk heller om det samlats många eller äldre eller barn vid övergångsstället, nu har zebralagen tagit ifrån bilisterna den möjligheten att visa hänsyn. :P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...