Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro installera SSD och 16GB minne


j3l

Rekommendera Poster

Hej! Går i tankarna att utrusta min Macbook Pro early 2011 med SSD-disk och 16GB minne. Någon som har tips och rekommendationer på vilken disk och minne som passar och funkar bra tillsammans med min Macbook.

Vet att 16GB kanske är onödigt men, finns det så vill man ju ha det helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Hej! Går i tankarna att utrusta min Macbook Pro early 2011 med SSD-disk och 16GB minne. Någon som har tips och rekommendationer på vilken disk och minne som passar och funkar bra tillsammans med min Macbook.

Vet att 16GB kanske är onödigt men, finns det så vill man ju ha det helt enkelt.

 

JAG GILLAR DIN INSTÄLLNING !!!!!!!!! finns det så vill man ju ha det helt enkelt. Och Självklart ska du välja den snabbaste SSD n & minnen som är Mac Testade

 

Snabbaste SSDn som Pengar kan Köpa LÄNK:

 

http://cdon.se/hemelektronik/plextor_px-256m5pro_256gb_ssd_r%3a540%2fw%3a450_2.5%22_7mm_sata-3-21292364?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_se

 

OBS fins även i 128Gb

 

Minnen LÄNK:

 

http://cdon.se/hemelektronik/ddr3-sodimm-1333_corsair_mac_memory_so-dimm_ddr3_pc10600%2f1333mhz_cl9_2x8gb-20884461?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_se

 

Snabbare Hådvara till din Mac FINS INTE ! Pungt slut............rockapa.gif

 

DIF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAG GILLAR DIN INSTÄLLNING !!!!!!!!! finns det så vill man ju ha det helt enkelt. Och Självklart ska du välja den snabbaste SSD n & minnen som är Mac Testade

 

Snabbaste SSDn som Pengar kan Köpa LÄNK:

 

http://cdon.se/hemel...ign=prisjakt_se

 

OBS fins även i 128Gb

 

Minnen LÄNK:

 

http://cdon.se/hemel...ign=prisjakt_se

 

Snabbare Hådvara till din Mac FINS INTE ! Pungt slut............rockapa.gif

 

DIF

 

Hahaha! Ja, nu är orden lagd på dessa prylar. Var dock något billigare från clickok.se. Ska bli spännande att se ifall det blir någon "skillnad"! Är det något speciellt att tänka på vid installation? Eller är det bara Plug´n´Play?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha! Ja, nu är orden lagd på dessa prylar. Var dock något billigare från clickok.se. Ska bli spännande att se ifall det blir någon "skillnad"! Är det något speciellt att tänka på vid installation? Eller är det bara Plug´n´Play?

 

Plug & Play !

 

Det du kan göra via Adapter - USB/FW är att formatera SSD n HFS+ !

 

sen Installera via Internett ! Ny Installation /

 

Ps det fins massor av Prog annars att Clona din nuvarande HDD Men jag skulle välja Ny fråcsh Installation & sedan flyta över sånt jag vill ha kvar från en extern HDD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plug & Play !

 

Det du kan göra via Adapter - USB/FW är att formatera SSD n HFS+ !

 

sen Installera via Internett ! Ny Installation /

 

Ps det fins massor av Prog annars att Clona din nuvarande HDD Men jag skulle välja Ny fråcsh Installation & sedan flyta över sånt jag vill ha kvar från en extern HDD

 

Härligt! Ska köra en helt ny och fräsch installation. Har egentligen ingenting på den nuvarande disken som jag behöver flytta över. Du har inget annat tips på hur jag ska trimma upp min gamla Macbook? Förutom att köpa en ny så att säga ;P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu har jag kört med 16GB minne och Plextor 256GB SSD, Macbooken blev som ny! Uppstart går på 13 sekunder! Mycket nöjd med dessa saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört med 16GB minne och Plextor 256GB SSD, Macbooken blev som ny! Uppstart går på 13 sekunder! Mycket nöjd med dessa saker.

 

 

 

Du Har det SNABBASTE yeahbaby.gifyeahbaby.gifyeahbaby.gifyeahbaby.gifyeahbaby.gifyeahbaby.gif

 

Visst är det en skööön känsla att sätta i det snabbaste pengar kan köpa !!!!!!

 

Mvh

DIF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAG GILLAR DIN INSTÄLLNING !!!!!!!!! finns det så vill man ju ha det helt enkelt. Och Självklart ska du välja den snabbaste SSD n & minnen som är Mac Testade

 

Snabbaste SSDn som Pengar kan Köpa LÄNK:

 

http://cdon.se/hemel...ign=prisjakt_se

 

OBS fins även i 128Gb

 

Minnen LÄNK:

 

http://cdon.se/hemel...ign=prisjakt_se

 

Snabbare Hådvara till din Mac FINS INTE ! Pungt slut............rockapa.gif

 

DIF

 

 

 

passar dessa grejer även i en MBP late 2009? Känns som att min mac verkligen behöver en liten uppfräshning. Tänkte göra en första hjälpen på denna istället för att skaffa en ny om det går

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Jag förutsätter att du menar MBP mid 2009 då det inte släppts några modeller som betecknas "late 2009" mig veterligen".

 

Vad gäller minnena är det MAX 2 x 4 GB 1033MHz 204-pins SO-DIMM = 8 GB som gäller... Ex. dessa...

 

Vad gäller SSD-disken passar i princip vilken SSD-disk somhelst som har SATA-anslutning vilket gäller det stora flertalet... Däremot har din dator en SATA-II kontakt vilken har en max-hastighet på knappt 300 MB/s till skillnad från senare formatet SATA-III som har en max-hastighet på ca 550 MB/s. Därför kan det vara bortkastade pengar att sätta i en max-presterande enhet i en äldre dator... Jag skulle prioritera diskutrymme, hur mycket utrymme behöver du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förutsätter att du menar MBP mid 2009 då det inte släppts några modeller som betecknas "late 2009" mig veterligen".

 

Vad gäller minnena är det MAX 2 x 4 GB 1033MHz 204-pins SO-DIMM = 8 GB som gäller... Ex. dessa...

 

Vad gäller SSD-disken passar i princip vilken SSD-disk somhelst som har SATA-anslutning vilket gäller det stora flertalet... Däremot har din dator en SATA-II kontakt vilken har en max-hastighet på knappt 300 MB/s till skillnad från senare formatet SATA-III som har en max-hastighet på ca 550 MB/s. Därför kan det vara bortkastade pengar att sätta i en max-presterande enhet i en äldre dator... Jag skulle prioritera diskutrymme, hur mycket utrymme behöver du?

 

 

 

Oj,ja Mid 2009 ska de vara.

jag har 250gb nu de duger,grejen var att få den snabbare därav ssd-disc..fast känns kanske nu som om jag ska satsa på en nyare MBP ändå kanske om den nu inte kan bli så mycket bättre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Oj,ja Mid 2009 ska de vara.

jag har 250gb nu de duger,grejen var att få den snabbare därav ssd-disc..fast känns kanske nu som om jag ska satsa på en nyare MBP ändå kanske om den nu inte kan bli så mycket bättre

 

Beror lite vad du gör på den... Spelar du spel är det ny dator som gäller, allt annat typ kontorsjobb-surf så kommer du definitivt tycka att en SSD är superbt! Min mamma har en Mid09 med SSD, hon får använda pappas MBP Mid12 om hon vill men den "känns slö" tycker hon - skillnaden är SSDn. Sen ska du absolut ha MAX RAM om du inte redan har det. Det kostar så lite idag så det är definitivt värt det...

 

SSD-tips: Vertex 4 256GB 1690:-, Intel 330 180GB 1089:-, Verbatim 120 GB 599:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror lite vad du gör på den... Spelar du spel är det ny dator som gäller, allt annat typ kontorsjobb-surf så kommer du definitivt tycka att en SSD är superbt! Min mamma har en Mid09 med SSD, hon får använda pappas MBP Mid12 om hon vill men den "känns slö" tycker hon - skillnaden är SSDn. Sen ska du absolut ha MAX RAM om du inte redan har det. Det kostar så lite idag så det är definitivt värt det...

 

SSD-tips: Vertex 4 256GB 1690:-, Intel 330 180GB 1089:-, Verbatim 120 GB 599:-

 

Läste ovanstående förrgår eftermiddag. Igår eftermiddag livades datorn upp enligt ovan. Den känns som en spänstig tonåring igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört med 16GB minne och Plextor 256GB SSD, Macbooken blev som ny! Uppstart går på 13 sekunder! Mycket nöjd med dessa saker.

 

 

 

Har du aktiverat TRIM ENABLER ! ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du aktiverat TRIM ENABLER ! ??

 

ja det har jag, men upplever ingen skillnad på datorn? Vad ger TRIM Enabler egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det har jag, men upplever ingen skillnad på datorn? Vad ger TRIM Enabler egentligen?

 

 

 

Underhåll av SSD n ! Städar den kan man seja !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbare Hådvara till din Mac FINS INTE ! Pungt slut............rockapa.gif

 

DIF

 

Ursäkta!?

http://www.dustinhome.se/product/5010589554/ocz-vertex-3-max-iops-2-5-240gb-ssd-sata-600-mlc/

 

Punkt slut :)

 

Pung är något helt annat :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta!?

http://www.dustinhom...d-sata-600-mlc/

 

Punkt slut :)

 

Pung är något helt annat :totaltgalen:

 

Herregud den ÄR JÄTTE GAMAL NU Wertex har ju tom hunnit med att släppa Wertex 4 för ett halv år sedan !

 

Sen har den en MYCKET gammal Sandforce kontroller som inte ens tillvärkas längre så gammal & bortglömd är den !!!!!!!!!!!!'

 

2 genarationer av minnen & 3 generationer av konntroller har hunnit släppas sen den tiden !!!!!!!!!

 

PUNG SLUTtappahakan.gif

 

 

PS jag hadde faktiskt 2st sådana i Raid 0 på den tiden men prestandan sjönk otroligt snabbt bara efter 4-5 mån användande

& på komprimerade filer var den kass på att läsa men rätt ok i raid 0 var dom ett tag !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj Glömde tillägga att Wertex 5 beräknas vara i produktion vid årsskiftet Med ennu en NY styrkrets & minnen stryrkretsen kommer att vara som en liten Processor Ny Tänk ! med större c/minne det minne som hjälper styrkretsen med att fylla Lagrings minnena !

men Glöm den du visade Den höll prestandan över tid EXTREMT dåligt även på den tiden ! SSD n Opptimeras typ var 3-5 månad nu för tiden ! Och den gamla 3 Max Iops med mindre men fler minen¨hadde Sämsta tänkbara Styrkrets så här i efterhand

skillnaden var just att den hade hälften så stora minnes mod men fler än den vanliga Wertex 3

och dom prestanda vinster i ioops var marginella mot den med större minnes Mod

 

DIF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Lite Nya Uppgifter om problem med Intel / sandforce SSD

Från Sweclockers & Nordic hardwere

Intel 330 SSD som läser/skriver långsamt

Hej hej. Är ny här. Köpte en ny SSD-hårddisk . Viss är disken snabb i accesstid, men jag får endast 110-130 MB/s i read/write - både i Crystal Disk Mark och AS SSD.

 

OS: Win7 64-bit

SSD: Intel 330 240GB (senaste firmware vad jag förstår)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Mer om INTEL

 

 

Prestandamässigt är det heller inte mycket nytt under solen och vi känner igen de producerade resultaten från många andra Sandforce-baserade enheter i prisklassen. Intel 335 lägger sig i de flesta fallen i den nedre halvan av tabellerna och det är uppenbart att modellens relativt låga pris ska väga upp för den något lägre prestandan.

 

Huvudproblemet med Intels nya enhet är att vi inte litar på den. Gång på gång beter sig modellen väldigt underligt, med allt ifrån svårigheter att återhämta sig från hård belastning till antydan att enhetens nya flashminnen skulle kunna vara utslitna inom några år. Det kan givetvis röra sig om barnsjukdomar eller trasig mjukvara, men i dagsläget känns enheten helt enkelt för skakig för att rekommendera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Mer om Intel:

Intel kommer med en helt egen styrkrets då företaget lovat att helt fasa ut Sandforce till Q2 som alla här borde veta! Alla på NH, alla på Sweclockers & Tom Hardware visste det och i mac99 ratas nu Sandforce. Även Anandtech gör tummen ner och kräver att Sandforce ska bort från marknaden NU.

 

Intels nya SSD kommer att ha egna kretsar och först ut är TOP MOD 800Gb ! Dom andra storlekarna är 100Gb 200Gb 400Gb

 

Länk

Intel DC S3700 800GB

Omdöme från: 2012-12-04Eftersom Intel DC S3700 800GB är en Enterprise-enhet så är denintel_dc_s3700_800_ssd3.jpg Vi tycker ändå att det finns en marknad för den här enheten i stora virtualiserade miljöer och hårt belastade lagringssystem. Den är också intressant för små/medelstora företag som behöver bättre prestanda på serversidan. Ett gäng sådana här enheter i RAID och du har ett system som klarar sig länge, presterar ruskigt bra och har stor kapacitet. Men då får man också vara beredd att betala för det.

 

+ Bra prestanda, mycket lagringsyta, bra livslängd

- dyr på grund av MLC-HET.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tjena!

Jag var på tok för lat för att läsa igenom allt som stod här, orkade igenom ungefär hälften... :P

Jag har en 13" MacBook Pro mid 2012 som jag skulle vilja fixa lite större ram till. Tänker då, varför inte sätta i 16gb när man ändå häller på? Hitta några relativt billiga som ska funka.

http://www.amazon.co...55776741&sr=1-2

Det jag funderar på nu är garanti, försvinner den när jag skruvar upp burken eller finns den kvar?

Det andra som jag undrar över är att Apple säger att man max kan ha 8gb i den, men lite annat folk säger att 16 är max? Vad är det egentligen? Apple sa att min gamla BlackBook från '06 max kunde ha 2gb fast den kunde köra 3gb.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Jag var på tok för lat för att läsa igenom allt som stod här, orkade igenom ungefär hälften... :P

Jag har en 13" MacBook Pro mid 2012 som jag skulle vilja fixa lite större ram till. Tänker då, varför inte sätta i 16gb när man ändå häller på? Hitta några relativt billiga som ska funka.

http://www.amazon.co...55776741&sr=1-2

Det jag funderar på nu är garanti, försvinner den när jag skruvar upp burken eller finns den kvar?

Det andra som jag undrar över är att Apple säger att man max kan ha 8gb i den, men lite annat folk säger att 16 är max? Vad är det egentligen? Apple sa att min gamla BlackBook från '06 max kunde ha 2gb fast den kunde köra 3gb.

 

Tack på förhand!

 

 

 

Minnen får man byta själv ! Garanti kvar JA !

 

16Gb Självklart Apple skriver ( 8 ) det har dom alltid gjort men 16 Inga problem Plugg and Play !

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752034&cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76

 

 

Lycka till DIF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...