Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sekundärminne - hur mycket?


xyz123

Rekommendera Poster

Hur mycket sekundär minne behövs egentligen? Hur mycket tar själva grundsystemet? Dvs. Hur mycket är kvar till användaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 4-5 GB drar installationen ungefär. Sen måste du ha ett antal GB ledigt på hårddisken för OS X interna arbete med bla defragmentering och tillfälliga filer. Så av 64 GB kan du nyttja max 50. Helst bör du ha mer ledigt än 10 GB för du kan se 10 GB ledigt som minimikrav. Så det beror ju på vad man ska ha datorn till. Som skrivmaskin och surfbräda så räcker 64 GB. Men jag skulle inte satsa på det. Absolut inte mindre hårddisk än 128, helst 256 men den är dyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "sekundär"minne. Är det RAM du menar så sätt i så mycket du har råd med.

RAM är billigt och minst 8 GB är mitt råd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Hur mycket sekundär minne behövs egentligen? Hur mycket tar själva grundsystemet? Dvs. Hur mycket är kvar till användaren?

 

Jag misstänker att du menar hårddiskutrymme?? Förvisso inte helt ologiskt att kalla hårddisken för minne, det representerar ju datorns långtidsminne. Men när man pratar om datorns minne avser man vanligen RAM-minnet vilket motsvarar människans arbetsminne. Nåväl - förutsatt att du avser hårddiskutrymme får man en misstanke om att du funderar på att köpa en SSD med tanke på spannet av storlekarna du anger...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAM är det samma som primärminne.

Sekundärminne = motsatsen till primärminne, disk, SSD, diskett, USB-minne, band &c

Detta är etablerade benämningar. Se godtyckligt lexikon över datatermer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...