Jump to content
Just nu i M3-nätverket

IOS6 - vilken kart-app ska man nu skaffa?

Goldbeach2

Recommended Posts

Med nya iOS6 lämnar Apples kartfunktion en del att önska. Jag vill kunna få bra vägbeskrivningar, framförallt i Sverige men också utomlands. Ni har säkert koll på bra kart-appar, eller hur?

Så, vad har ni för tips på sådana appar?

Tackar på förhand!

Man kan rapportera problem i kart appen, har redan skickat in ett antal fel, dåliga satellitbilder etc. Undrar jur många rapporter Apple fått vid det här laget...

Jag har provat en massa navigationsprogram men alltid återvänt till Navigon. Helt klart MYCKET bra. Kartorna är väl uppdaterade och det bara fungerar!

Jag kör med Sygic, fungerar helt okej. Den finns i olika versioner. Jag har Sygic Nordic.

Obs: Apples kart-app kräver minst iPhone 4S eller 5 för att vara användbar, tidigare än så och hårdvaran räcker inte till..

Jag har haft appleprodukter sedan 1990. Så besviken som jag är över den nya kartappen har jag aldrig varit tidigare. Den suger verkligen och det är fullkomligt obegripligt att Apple släpper den i detta skick. Den saknar det viktigaste av allt, nämligen kartografisk exakthet och relevanta informationslager.

Är mycket i Thailand och konstaterar till min fasa att alla adresser där nu skrivs med thailändska tecken. Hur tänker Apple?

Jag vill ha tillbaka Google Maps nu! Har inte lust att köpa en android bara för det här. Vill verkligen inte det... Mitt 22-åriga förhållande till Apple är starkt, men nu känner jag mig sviken.

Jävle Apple... Är så förbannad att jag har svårt att sova. Jävla Apple...

Med nya iOS6 lämnar Apples kartfunktion en del att önska. Jag vill kunna få bra vägbeskrivningar, framförallt i Sverige men också utomlands. Ni har säkert koll på bra kart-appar, eller hur?

Så, vad har ni för tips på sådana appar?

Tackar på förhand!

Testa och kör Google Maps som web-app: maps.google.se Inte en helt perfekt lösning men det funkar. Som gps-navigator i mobilen har jag TomTom sedan ett halvår tillbaka och den appen har fungerat väldigt bra men kostade en slant.

Google Maps-appen i iOS låg långt efter Google Maps i Android, så jag förstår att Apple valde att utveckla en egen lösning istället för att förlita sig på en partner som faktiskt är en konkurrent som har ett eget system där resurserna hamnar..

Kritiken mot Apples kartor i iOS 6 har inte låtit vänta på sig. Rapporter från hela världen hävdar att kartorna inte är i närheten så detaljerade och exakta som Google Maps, och i vissa fall är informationen flera decennier gammal.

I ett uttalande till Wall Street Journals teknikblogg, Allthingsd, vädjar en talesperson för Apple till användarna att ha tålamod.

– Kunder över hela världen uppgraderar till iOS 6 som innehåller över 200 nya funktioner, inklusive Apple Maps, vår första karttjänst. När vi lanserade den här tjänsten visste vi att det är ett stort initiativ och vi har precis börjat. Apple Maps är en molnbaserad lösning och ju fler som använder den, desto bättre kommer den att bli. Vi uppskattar all respons och arbetar för fullt med att göra tjänsten bättre, säger Apples talesperson, Trudy Miller, till Allthingsd.

Sedan iOS 6 släpptes i onsdags har mängder av bilder med misstag i Apple Maps börjat cirkulera på nätet. Många har även tagit tillfället att driva med Apple och företagets nya karttjänst.

Tekniken (vektorkartor) är det positiva med den nya appen, liknande som den i googles androidkarta.

Problemet är at tomtoms kartor saknar informationen som google har liksom den kartografiska exaktheten. Tomtoms underlag i kartorna är helt enkelt sämre och äldre...

Eniros app kan jag ju glömma eftersom telias nät är så överbelastat samtidigt som eniro kräver massvis med datatrafik. Jag hinner köra hem innan eniros karta har laddat klart.

Behöver man en ersättare till gps i bilen, då föreslår jag Navigon, eller liknande. För mig funkar Navigon kanon. Som ersättning för Googles kartapp, som jag bara använder för att kolla grovnavigering eller att ta ut gångriktningar i skogen, kör Google Maps webbtjänst, lägg som bokmärke på hemskärmen (när man surfar in där med sin iPhone så får man direkt en fråga om det).

Googles webbkarta funkar hjälpligt. Inte mer, den saknar flexibilitet och interaktivitet. Streetviewläget kommer man inte åt och det är bökigt att hämta upp sökt och erhållen information från kartan.

Jag har använt iphones kartapp från google i stadsvandringar under resor, med streetview och gott om information om nöjen och boenden. Den möjligheten är borta nu och jag inväntar därför en separat kartapp från google.

För mig är informationen som är kopplad till kartan viktigast. Den har googles app haft gott om efterom den är kopplad till söktjämstens hela georefererade material.

Jag har använt Apple med glädje i många år. Men nya kartappen är pinsam. Och lika pinsamt är det att läsa hur förlåtande många Mac-nördar är när Apple gör bort sig. Jag klarade mig med Google-varianten både här hemma och i Sydafrika. Den nya varianten funkar dåligt både här och där. Jag har inget lust att lägga pengar på Navigon. Jag har inte det behovet. Och jag ångrar att jag uppgraderade till IOS 6. Kan jag gå tillbaka till iOS 5?

Kan hålla med om att Apple har gjort ett bedrövligt misstag med lanseringen av sin karta i iOS6. Jobs hade nog varit ganska rasande! ;) Frågan är hur Apple kommer att göra nu? Det är inte helt lätt att bara stoppa in mer data ... Se t.ex. http://blog.telemapics.com/?p=399 ... De skulle kunna köpa en färdig produkt och integrera den. Men det tar ju tid det med.

Blev ganska överraskad att man släppte den i skarp version. Hade nämligen installerat betan av iOS 6 och sett att det inte fanns många rätt där. Försökte mig på en vägbeskrivning för en elinstallatör ut till kolonistugan, men det var överhuvud inte att bli begripligt. I somras. Å andra sidan är det inte krångligt att hitta alternativ, som denna tråd tar upp. Om man vill fortsatt köra Google finns ju även möjligheten att med Safari surfa in på maps.google.se och lägga till kartnavigeringen som ett bokmärke direkt i Springboard (dvs hemskärmen).

Man kan gå till de intressanta öppna alternativen och bidra med egna informationer som t.ex. OpenStreetMap (som nyligen även Microsoft intresserat sig för).

Nu till vilda gissningar: Många har börjat spekulera i om Jobs frånfälle skulle ha en inverkan på hur Apple förde sig i framtiden. Jag kan bara hoppas på att denna lapsus med kartorna är ett undantag och inte har med nya resonemang att göra. Dvs. nu när Jobs inte styr med järnhand. Att börja göra beta-testare av sina användare. Jag hoppas vi kan minimera den uppgiften till dagens Windows-brukare. Inget ont om dessa, men jag kan bara beundra deras stora tålamod. Själv vill jag inte hamna i betastadiet igen. Det tillhörde viss del av min ungdom ... ;)

OSXDaily tipsar om Bing Maps som en ok ersättare:

Funkar i amerikanska app-store men inte i svenska tyvärr (?) så inget bra alternativ om man nu inte kan få till det på något sätt (ej jailbreakad här)

Nä, att uppdatera till io6 känns denna gång som en sur karamell... Saknar street-view grymt mycket. Särskilt långt bort. Att Apple skulle släppa in Google med en APP i App-store igen känns ju inte ens rimligt... :(

Att Apple skulle släppa in Google med en APP i App-store igen känns ju inte ens rimligt... :(

Varför känns inte det rimligt? Bara för att Apple har valt att upphöra med att paketera Google Maps med iOS så finns det faktiskt ingenting som hindrar Google att släppa Google Maps som en app i App Store. Kom ihåg att Apple har upphört med att inkludera Googles Youtube-app med iOS, och faktum är att Googles Youtube-app finns att hämta i App Store! Varför är det inte rimligt av Google att släppa Google Maps i App Store när de har släppt Youtube i App Store? Om Google vill släppa Google Maps i App Store så har de alltså full möjlighet att göra det, det är inte Apple som sätter begränsningarna utan det handlar om huruvida Google vill eller inte vill släppa den i App Store.

Eller menar du att Apple vill inte att Google släpper Google Maps för Apple har sin egen nu? Då ska du tänka på att det finns mängder med mail-app.ar i App Store, fast Apple har sin egen Mail.. Det finns mängder med kalenderprogram i App Store (jag kör med MiCal..) fast Apple har sin egen Kalender-app med iOS. Och så vidare och så vidare. Så nej, det är heller inget argument. Plus att det redan finns massa kart-app.ar och navigatorer i App Store redan...

Istället för att klaga på att Apple inte längre medleverar Googles app med iOS, så klaga på Google för att de inte släpper sin app i App Store!

Jag tycker det är Google som har gjort bort sig som inte ha släppt sin Maps i App Store än, trots allt så har de Youtube där så vad är det som hindrar dem?

Om de kan släppa Youtube så kan de också släppa Maps. Jag tror att om tillräckligt många användare begär av Google att de ska släppa Maps i App Store så kommer de att göra det.

Att begära av Apple att de ska släppa Googles app, känns som fel väg att gå för det är ju ändå Googles app vi pratar om. Google ansvarar för Google, inte Apple.

Apples kartor får sig en släng av sleven här. Men allt har inte blivit sämre! Se nedan...

post-28798-058751700 1348334306_thumb.jpg

:D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...