Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MBA, MBP eller MBP retina


Oaksis

Rekommendera Poster

Hej, min tjej ska köpa en bärbar mac, men varken hon eller jag vet vilken modell hon behöver för sitt ändamål.

Hon kommer att behöva köra CAD och Photoshop på den. Och den ska orka några år :)

 

Vilken skärmstorlek är optimal att köra när man använder sig av dessa program?

 

Har CAD möjlghet att att köra en upplösning motsvarande till MBP retinan?

 

Om MBA är tillräckligt stark, men skulle tycka skärmen ibland känns lite liten, skulle det gå att köpa till en extern skärm som man kan jobba på vid hemarbete?

 

Tack på förhand!! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Ska man ägna sig åt grafiskt arbete så är skärmyta självklart prio! Å andra sidan finns externa skärmar som du säger. Men vi kan börja med att konstatera att CAD är relativt förtjust i processorprestanda och allt som har med grafik att göra älskar RAM-minne.

 

-Känner man att man verkligen behöver vara mobil är MBA jäkligt trevlig. Men med tanke på arbetsuppgifterna så bör man väl absolut maxa såväl RAM som processor och då slutar ju prislappen på typ 18000:-. Och då kommer datorn ändå inte vara helt optimal för arbetsuppgiften med tanke på den knappa skärmstorleken.

 

-Ska man jobba med CAD och Photoshop och man tänker sig att datorn ska med till skola/jobb rätt sällan, 1 ggr/veckan eller mindre så skulle jag snarare säga 15" MBP. Här har man ju dessutom fördelen att man själv kan uppgradera såväl RAM som hårddisk med tiden.

 

-Har man pengarna så är ju onekligen MBP Retina väldigt trevlig. Men kostar det så smakar det och ska man dessutom vara lite framtidssäker så är klokt att uppgradera såväl processor som RAM (alltså bra att lägga 2600 extra).

 

Så, hade jag varit i dina kläder (eg. "tjejens" men det skulle ju se för lustigt ut) skulle jag köpa basmodellen 15" och så småningom hade jag nog satt i 16 GB RAM på egen hand, kostar dryga 1000-lappen. Och något senare hade jag nog uppgraderat till SSD också - SSD gör stor skillnad i hastighetskänslan.

 

Nu kommer dock folk komma med alla möjliga råd, för kring sånt här resonerar de flesta lite olika beroende på hur de själva arbetar och vad man är kräsen med - somliga är mer kräsna med prestanda, andra med mobilitet. Och till syvende och sist är det tjejen din som måste fatta ett beslut. Mitt råd är att kika in på närmsta Mac-butik och klämma lite på burkarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagsläget så finns det knappt några program som är anpassade för MBP Retina, inte ens Photoshop eller något annat av Adobes program är det men Adobe har utlovat att en uppdatering kommer... de jobbar på det. Och mig veterligen finns det inget CAD-program som är anpassat för MBP Retina heller i dagsläget. När det kommer står skrivet i stjärnorna.. Kör man icke anpassade program så blir det fult, och då är det bättre köra en standard MBP 15"...

 

Alla bärbara Macar kan använda sig av en extern skärm och som används tillsammans med den interna så man får dubbla skärmar, exempelvis en arbetsyta (lämpligt så är den större skärmen för detta) och en där man håller på med filhantering... Även 15" kan upplevas som lite på gränsen i storlek och 13" är definitivt för smått för CAD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...